کد مطلب: ۴۴۲۱۹۲

وضعیت نگران‌کننده تولید زباله در پایتخت

وضعیت نگران‌کننده تولید زباله در پایتخت

توییت زهرا نژادبهرام عضو هیات‌رییسه شورای شهر تهران در روزهایی که به واسطه تعطیلی برای پیشگیری از شیوع کرونا همه در خانه بودیم زیاد مورد توجه قرار نگرفت درحالی که زنگ خطری جدی محسوب می‌شد. به گزارش تجارت‌نیوز، نژادبهرام در صفحه توئیتر خود نوشته بود: «از زمان شیوع کرونا و به دلیل کاهش جدی در

توییت زهرا نژادبهرام عضو هیات‌رییسه شورای شهر تهران در روزهایی که به واسطه تعطیلی برای پیشگیری از شیوع کرونا همه در خانه بودیم زیاد مورد توجه قرار نگرفت درحالی که زنگ خطری جدی محسوب می‌شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نژادبهرام در صفحه توئیتر خود نوشته بود: «از زمان شیوع کرونا و به دلیل کاهش جدی در تفکیک پسماند خشک و‌ تر، مدیریت شهری روزانه هفت هزار تن پسماند را با برنامه‌ریزی فشرده جمع‌آوری می‌کند در حالی که این میزان پیش‌تر و در بهمن ۹۸، روزانه ۴.۹ هزار تن بود. همچنین جمع‌آوری استانداردِ پسماند بیمارستانی و پزشکی از ۶۰ تن در روز به ۱۰۰ تن در روز، افزایش یافته است».

حالا ایسنا در گفت‌وگو با فاطمه اکبرپور رییس اداره محیط زیست انسانی استان تهران با اشاره به اینکه اواخر هر سال همزمان با خانه‌تکانی حجم عظیمی از پسماند در کل شهر تولید می‌شود، ‌گفت: در اسفند ماه سال ۹۸ متاسفانه به‌ دلیل شیوع ویروس کرونا آنالیز و ترکیب پسماند در استان تهران تغییر کرد و این تنها مربوط به ایام نوروز نیست بلکه تقریبا از اسفند ماه و همزمان با شیوع این ویروس در ایران این اتفاق افتاده است.

اکبرپور در تشریح این وضعیت توضیح داد: آمار تولید زباله در ۵۰ روز اخیر به رغم تمام زحماتی که سال گذشته برای کاهش میزان پسماند تولیدی استان تهران کشیده شده بود، بالا رفته است و بر اساس آمار و اطلاعات شهرداری تهران میزان پسماند تولیدی از ۷هزار و ۵۰۰ تن به حدود ۵ هزار تن در روز کاهش پیدا کرده بود اما با شیوع ویروس کرونا پسماند تولیدی عملا به همان میزان قبلی بازگشت، با این تفاوت که اکنون آنالیز زباله‌های ما تغییر کرده است یعنی حجم قابل توجهی دستکش و ماسک از جنس‌های مختلف به‌ویژه منسوجات و پلاستیک آنالیز و ترکیب زباله همیشگی را بر هم زده است.

او با بیان اینکه پسماندهای شهری استان تهران نسبت به سال‌های قبل هم از نظر حجم و میزان و هم از نظر ترکیب زباله تغییر کرده است، خاطرنشان کرد: افزایش میزان پسماند تولید شده تنها ناشی از افزایش استفاده از ماسک، دستکش و وسایل حفاظتی نیست بلکه خورد و خوراک مردم و استفاده آنان از مواد شوینده و ضد عفونی‌کننده نیز در تغییر ترکیب پسماند شهری موثر بوده است. اکبرپور درباره پسماندهای بیمارستانی گفت: پسماندهایی که در مراکز درمانی تولید می‌شود نیز افزایش پیدا کرده‌ است به‌طوری که قبلا میزان پسماند تولیدی مراکز درمانی را به ازای هر تخت در نظر می‌گرفتیم اما اکنون طبق آمار شهرداری طی حدود یک ماه گذشته از زمان شیوع ویروس کرونا سرجمع پسماندهای بیمارستانی ما ۲۰۰ تن افزایش پیدا کرده است.

رییس اداره محیط زیست انسانی استان تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه در خانه ماندن بهترین راهکار قطع زنجیره شیوع بیماری کووید-۱۹ است، توصیه کرد: مردم تا حد امکان در خانه ماندن را رعایت کنند چون علاوه بر کمک به قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا به‌طور قطع به کاهش میزان تولیدی پسماندهای مربوط به وسایل حفاظتی نیز کمک می‌کند چون وقتی در خانه می‌مانید نیازی به استفاده از دستکش و ماسک نیست.

اکبرپور ادامه داد: در گذشته توصیه می‌کردیم مردم هنگام تهیه مواد غذایی خشک به‌جای خرید بسته‌بندی‌های حجیم که باعث تولید بیشتر پسماند می‌شود آن مواد غذایی را به صورت فله‌ای خریداری کنند اما با توجه به شرایط کنونی و لزوم رعایت مسائل بهداشتی توصیه می‌شود مواد غذایی را به‌صورت بسته‌بندی شده خریداری کنند. او همچنین خاطرنشان کرد: واقعیت این است که این بیماری وجود دارد و چاره‌ای جز رعایت مسائل بهداشتی نداریم بنابراین نمی‌توانیم بگوییم که پسماند نیز تولید نشود چراکه تولید پسماند در این شرایط اجتناب ناپذیر است اما می‌توانیم تا حد امکان در خانه بمانیم تا از میزان پسماند کمتری تولید شود.

رییس اداره محیط زیست انسانی استان تهران ضمن بیان اینکه در خانه ماندن علاوه بر کمک به حوزه پسماند در زمینه‌های زیست محیطی دیگر نیز موثر است، گفت: نیاز به شست وشوی مکرر دست‌ها باعث افزایش میزان مصرف آب و ورود موادهای شوینده و ضدعفونی‌کننده به فاضلاب‌ها شده است بنابراین باید سعی شود در مصرف آب صرفه‌جویی شود و هنگام شست‌وشوی دست‌ها شیر آب را ببندیم تا بتوانیم مسائل زیست محیطی را نیز رعایت کنیم.

منبع: روزنامه اعتماد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.