کد مطلب: ۷۶۳۱۵۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سود پتروشیمی‌ها با رقابت روی دلار / صنایع بورس سبز می‌شود؟

سود پتروشیمی‌ها با رقابت روی دلار / صنایع بورس سبز می‌شود؟

دو روزی می‌شود که شاخص کل بورس روند صعودی به خود گرفته و به واسطه این سود صنعت پتروشیمی نیز روند مثبتی را تجربه می‌کند؛ علت رشد صنعت پتروشیمی چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، با شروع آخرین فصل سال وضعیت بازار سرمایه تغییر کرده و شاهد سبزپوشی تمامی شاخص‌های بازار هستیم. بورس تهران دیروز شاهد رشد حدود 4 درصدی بود و احتمالا این رشد امروز هم تکرار شود.

بر اساس روال گذشته و تجربه شاخص در آخرین ماه سال به علت‎های مختلف سبزپوش می‌شود و امسال در دو روز ابتدایی اسفند ماه شاخص کل رکوردشکنی سنگینی را تجربه کرد.

به جز شاخص کل صنایع نیز وضعیت خوبی دارند و این روزها شاهد صف خرید در اغلب پتروشیمی‌ها هستیم و این صف ناشی از اخبار مثبت این روزها است.

یکی از مهمترین اخبار مثبت برای پتروشیمی‌ها را می‌توان حذف سقف 7 هزارتومانی خوراک پتروشیمی‌ها در بودجه 1402 دانست. همچنین نرخ دلار نیمایی که توسط رئیس بانک مرکزی 28500 هزار تومان تعیین شد نیز حذف شد و قرار است این نرخ رقابتی شود.

نرخ دلار نیمایی برای شرکت‌های پتروشیمی حذف شد و قرار است این شرکت‌ها در بازار دوم نیمایی رقابت کنند. این رقابت می‌تواند برای صنایع و شرکت‌ها سودآور باشد و به نوعی به افزایش سود و کاهش میانگین زیان آنها کمک کند.

همچنین در شرایط فعلی حذف نرخ خوراک 7 هزار تومانی می‌تواند یک سایه سنگین را از روی بازار سرمایه بردارد. اما در شرایطی که نرخ دلار صرافی به 45 هزار تومان می‌رسد و پتروشیمی‌ها نیز می‌توانند بر روی قیمت دلار رقابت کنند این نرخ 7 هزار تومانی نیز در صورت تصویب زیان سنگینی برای پتروشیمی‌ها پدید نخواهد آورد.

سود پتروشیمی‌ها در بورس

جواد فلاحیان، کارشناس بازار سهام در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز اظهار کرد: «در مقطعی از سال خصوصا در زمانی که بحران گازی در اروپا پیش آمد، تقاضا برای گاز افزایش یافت و گاز نیز به همین واسطه قیمت‌های بسیار بالایی در دنیا تجربه کرد و روی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها نیز تاثیرگذار بود.»

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: « فرمول قیمت‌گذاری نرخ خوراک بدیل شکل است که نصف قیمت چهار فوب جهانی در کنار نصف قیمت محموله‌های صادراتی ایران محاسبه می‌شود و در نهایت نرخ خوراک به دست می‌آید.از سوی دیگر به واسطه افزایش قیمت گاز جهانی، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها نیز افزایش یافت.»

وی اظهار کرد: «همین افزایش قیمت گاز باعث شد که خوراک پتروشیمی‌ها با قیمت بالاتری تمام شود؛ با وجود اینکه ما تولید کننده گاز هستیم مشکل اصلی در قیمت‌گذاری نرخ خوراک پتروشیمی‌هاست.«

فلاحیان با اشاره به اینکه سقف خوراک پتروشیمی‌ها برداشته شد، گفت: «سقف نرخ خوراک پتروشیمی‌ها برداشته و قرا است ارز حاصل از صادرات پتروشیمی‌ها در بازار مبادلات ارزی که احتمالا قیمتی نزدیک به صرافی‌ها دارد فروخته شود.»

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد:« در اصل شرکت‌های پتروشیمی می‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را قیمت واقعی بفروشند و این موضوع به نفع سهامدار است.قرار بود این موضوع برای شرکت‌های فولادی و معدنی رخ دهد اما بعد برای شرکت‌های پتروشیمی مطرح شد باعث شد که سودآوری شرکت‌ها افزایش یابد.»

به طورکلی با برداشته شدن سقف نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و ورود ارز حاصل از صادراتشان به بازار مبادلات ارزی شاهد رشد این صنعت و سودآوری سهامداران خواهیم بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.