کد مطلب: ۵۹۵۸۱۴

پناهجویان سرگردان ایرانی به آلمان رسیدند

پناهجویان سرگردان ایرانی به آلمان رسیدند

دو سال بعد از برگزاری انتخابات جنجالی در بلاروس اتحادیه اروپا و دولت بلاروس در اقدامی خلاف حقوق‌بشر، سرنوشت هزاران پناهجو از نقاط مختلف جهان را دستمایه رقابت‌های سیاسی و ژئوپولیتیک قرار داده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، موضوع حضور تعدادی از شهروندان ایرانی در میان پناهجویان گرفتار در مرزهای بلاروس و لیتوانی، از دو هفته پیش در رسانه‌ها مطرح شد و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران وعده داد تا به اعزام یک هیات از سفارت ایران در مینسک برای بررسی وضعیت پناهجویان ایرانی در مرز، به سرعت به وضع آنها رسیدگی کند.

به گفته سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه «تهران با جدیت پیگیر وضعیت اتباع است و تلاش می‌کنیم این افراد زودتر به کشور بازگردند.»

این موضوع همچنین در گفتگوی حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با همتای بلاروسی خود، ولادیمیر ماکی نیز مورد تاکید قرار گرفت.

امیرعبداللهیان روز چهار آبان با بیان اینکه اخبار نگران‌کننده‌ای از وضعیت این افراد در فضای مجازی منتشر شده است، همکاری حداکثری بلاروس خصوصا مرزبانی این کشور جهت کمک به آنها را خواستار شد.

یک روز بعد اعلام شد که سیدکاظم سجادی معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه برای بررسی وضعیت پناهجویان ایرانی گرفتار در مرز بلاروس به مینسک سفر می‌کند. سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، در نشست خبری هفته پیش خود نیز ضمن اشاره به تلاش‌های تهران برای رسیدگی به وضع پناهجویان ایرانی گفت: «توصیه می‌کنم هموطنان مسیرهای قانونی را برای سفرهای خود انتخاب کنند و تلاش می‌کنیم شهروندان‌مان که در بلاروس گیر افتاده‌اند را نجات دهیم.»

رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران، براساس اطلاعاتی از اقوام پناهجویان ایرانی خبر داده‌ بودند که ۱۳ مهاجر ایرانی شامل ۱۰ مرد و سه زن از دو هفته پیش در جنگل‌های کنار مرزهای بلاروس با لیتوانی و لهستان، بدون آب و غذا، در دمای زیر صفر مفقود شده‌اند.

روز گذشته پایگاه خبری رادیو فردا، وابسته به دولت ایالات متحده امریکا نوشت که پلیس آلمان، از رسیدن تعدادی از پناهجویان ایرانی از خاک لهستان به خاک آلمان خبر داده است. هر چند پلیس آلمان تعداد دقیق پناهجویان ایرانی را اعلام نکرده است، اما تصور می‌شود که افراد مورد اشاره، همان پناهجویانی باشند که پیش از این تصور می‌شد در خاک بلاروس مفقود شده‌اند.

منبع: اعتماد

آخرین اخبار حوزه اجتماعی را در صفحه جامعه تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خسته نباشن مسئولین.