کد مطلب: ۵۶۰۵۹۰

وظایف و خدمات یک دکتر گوش، حلق و بینی چیست؟

وظایف و خدمات یک دکتر گوش، حلق و بینی چیست؟

حیطه کاری دکتر گوش، حلق و بینی تشخیص و درمان بیماری‌های مرتبط با دستگاه تنفسی و راه‌های تنفس، بیماری‌های قوه‌های بویایی، چشایی و شنوایی و همچنین بیماری‌های مرتبط با حنجره است.

اگر بخواهیم با وظایف دکتر گوش، حلق و بینی آشنا شویم ابتدا باید با این تخصص آشنا شویم. بهتر است بدانید که دکتر گوش، حلق و بینی بعد از گذراندن دوره هفت ساله پزشکی عمومی وارد این تخصص شده و در رابطه با بیماری‌های مرتبط با سیستم تنفسی، قوای چشایی، بینایی، بویایی و عمل‌های زیبایی سر و صورت و بینی به مدت چهار سال مطالعه و کسب علم می‌کنند. علاوه بر تخصص در این رشته می‌توانند به صورت تخصصی در رابطه با بیماری‌های حنجره، بیماری‌های سر و گردن و سینوس‌ها نیز تشخیص و درمان بیماری نمایند.

وظایف دکتر گوش، حلق و بینی چیست؟

همانطور که اشاره کردیم حیطه کاری این متخصصان تشخیص و درمان بیماری‌های مرتبط با دستگاه تنفسی و راه‌های تنفس، بیماری‌های قوه‌های بویایی، چشایی و شنوایی و همچنین بیماری‌های مرتبط با حنجره است. با توجه نیاز برای درمان بیماران دارای مشکلات تکلم و شنوایی، در حوزه گفتار درمانی و شنوایی درمانی نیز تخصص دارند که می‌توان برای بیماران مبتلا به بیماری‌های این حوزه بسیار کمک کننده باشد.

بیماری‌هایی که دکتر گوش، حلق، بینی قادر به تشخیص و درمان آنهاست بسیار متفاوت هستند اما به گروه‌های مشخصی تقسیم می‌شوند که می‌توان به برخی از این گروه‌های بیماری و بیماری‌های مرتبط با هر گروه اشاره کرد. در ادامه به بررسی این گروه‌های بیماری می‌پردازیم.

IMG 20210706 095845

انواع آلرژی و حساسیت‌های فصلی

دکتر گوش، حلق و بینی می‌تواند برای درمان انواع آلرژی‌ها و حساسیت‌های فصلی که می‌تواند برای هر فردی و به هر دلیلی ایجاد شود مانند انواع حساسیت به مواد غذایی، الیاف‌های گیاهی، گرد و خاک و … دارو تجویز کرده و به روند درمان بیمار سرعت بیشتری ببخشند.

انواع درمان‌های مرتبط با بیماری‌های سر و گردن

دکتر گوش، حلق و بینی می‌تواند بیماری‌هایی مانند میگرن، مشکلاتی در رابطه با گلو، غده تیروئید و حنجره (اختلال در بلعیدن غذا و صحبت کردن و خوردن غذا) را تشخیص داده و به جهت بهبودی بیمار دارو تجویز کرده و روند درمان را کنترل نمایند.

درمان انواع بیماری‌های مرتبط با گوش و قوه شنوایی

یکی دیگر از حوزه‌های درمانی دکتر گوش، حلق و بینی مرتبط با بیماری‌های گوش است. این پزشکان با انجام آزمایشات می‌توانند مشکلاتی مانند عفونت‌های گوش و اختلالات مرتبط با گوش شامل کم شنوایی، مشکل ناتوانی در حفظ تعادل که مرتبط با گوش داخلی است، سوت کشیدن گوش و مشکلات حاد گوش داخلی و خارجی را شناسایی کرده و با تجویز دارو و اقدامات لازم برای بهبودی، روند درمان این بیماری‌ها را کنترل نمایند.

IMG 20210706 095920

درمان بیماری‌های مختص بینی

از دیگر بیماری‌هایی که در حیطه کاری دکتر گوش، حلق و بینی قرار می‌گیرد و در رابطه با مجاری تنفسی افراد می شود، مشکلات مرتبط با بینی است. این متخصصان می‌توانند انواع مشکلات این حوزه مانند مشکلات مرتبط با انواع پولیپ‌های بینی و مشکلات مرتبط با التهاب سینوسها و سینوزیت را درمان نمایند.

بیماری سینوزیت از بیماری‌های شایع در افراد است که مراجعه کنندگان بسیاری علی‌الخصوص در فصول سرد دارد. از این رو در ادامه در رابطه با این بیماری که درمان آن از وظایف دکتر گوش، حلق و بینی است توضیحات بیشتری را ارائه خواهیم داد.

سینوزیت چیست؟

در ساختار جمجمه انسان و بیشتر حیوانات حفره‌هایی وجود دارد که آن را سینوس می‌نامند. در این سینوس‌ها هوا و مقدار متناسبی از مواد مخاطی وجود دارد که به آن موکوس می‌گویند. در انسان این سینوس‌ها در پیشانی، کف جمجمه و گونه‌ها وجود دارد. اگر مجرای این حفره‌ها بسته شود و یا اگر مخاط موجود در این حفره‌ها بیشتر از حد معمول شود باکتری‌ها و ویروس‌ها امکان تکثیر در آن را پیدا کرده و ایجاد التهاب می‌کنند که با درد شدیدی در ناحیه ملتهب همراه می‌شود. به این حالت و ایجاد عفونت ناشی از تکثیر بیش از اندازه باکتری‌ها و ویروس‌ها در این ناحیه سینوزیت می‌گویند.

سینوزیت به دو نوع حاد و مزمن تقسیم می‌شود که در ادامه به طور مختصر این دو نوع از سینوزیت را تشریح خواهیم کرد.

۱٫ سینوزیت مزمن: این نوع درگیری سینوس‌ها و التهاباتی که بعد از درگیری رخ می‌دهد حاصل تکثیر و رشد عفونت‌های قارچی و باکتریایی هستند و در حدود ۳ ماه و در برخی از موارد بیشتر فرد را درگیر می‌کنند. در این حالت فرد بیمار برای رهایی از درد ناشی از این التهابات باید به دکتر گوش، حلق و بینی مراجعه کند.

۲٫ سینوزیت حاد: این نوع از سینوزیت دارای شدت بیشتری نسبت به سینوزیت مزمن در التهاب و درد است و در مدت زمان کمتری نسبت به نوع دیگر سینوزیت فروکش می‌کند. مدت زمان درگیری فرد با این نوع از بیماری سینوزیت در حدود ۱ ماه است و دلیل ایجاد آن نیز عفونت‌های ویروسی است.

IMG 20210706 095957

از چه راهی می‌توان خدمات پزشکی در رابطه تخصص گوش، حلق و بینی دریافت کرد؟

با توجه به ارائه خدمات پزشکی نظیر خدمات مرتبط با تخصص گوش، حلق و بینی بر روی بستر اینترنت توسط سایت پذیرش ۲۴، حالا می‌توانید با مراجعه به این سایت و به راحتی با پزشک‌های متخصص این حوزه که جزو بهترین پزشکان فعال در کشورمان هستند ارتباط داشته باشد و از مشاوره‌های آن ها استفاده کنید. از جمله پزشکان متخصص این حوزه که در سایت پذیرش ۲۴ فعالیت دارند می‌توان به دکتر محمد علی قنبری، دکتر حامد هاتفی، دکتر وارسته وکیلی، دکتر آیه ترقی، دکتر گیلدا گیوه چی، دکتر روح الله صادق منش، دکتر یونس ابراهیم زاده، دکتر سید محسن فانی، دکتر محبوبه نظری و بسیاری دیگر از پزشکان متخصص گوش، حلق و بینی اشاره کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.