کد مطلب: ۳۹۳۳۴۶

یک کارشناس اقتصاد مسکن در گفتگو با تجارت‌نیوز:

مردم منتظر وعده‌ ارزانی مسکن نباشند

مردم منتظر وعده‌ ارزانی مسکن نباشند

یک کارشناس اقتصاد مسکن می‌گوید: متقاضیان اجاره ملک منتظر وعده‌های کاهش قیمت مسکن از دولتمردان نباشند؛ چرا که در ماه‌های آتی این ترافیک تقاضا برای اجاره ملک رو به افزایش باشد.

یک کارشناس اقتصاد مسکن در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت اجاره بها ارزان خواهد شد؟ به تجارت‌نیوز گفت: امسال در قیاس با سال‌های گذشته و به استناد مطالعات آماری و میدانی، هنوز حجم قراردادهای رسمی اجاره در مناطق تهران به تعداد مطلوب و واقعی نرسیده است. این نشان از انباشت متقاضیان اجاره املاک است که با لحاظ محدودیت زمانی برای انتخاب و اجاره ملک از یک طرف و ایجاد ترافیک تقاضا در ماه‌های منتهی به فصل اجاره از سوی دیگر قابل تامل است.

منصور غیبی افزود: با علم بر اینکه از دلایل اصلی آن می‌توان به بالا بود نرخ اجاره‌بها و توان محدود مستاجرین در اجاره ملک دارد، می‌توان اشاره کرد. این عدم استقبال نشان ازدو پدیده کلی دارد.

او در ادامه توضیح داد: اولین پدیده این است که مستاجران کنونی در همان ملک مورد اجاره با مالک به صورت غیررسمی و توافقی ، اجاره نامه خود را تمدید کرده‌اند و دومین موضوع این است که مستاجران با ملاحظه امکان تثبیت قیمت‌ها در حوزه مسکن و به امید کاهش دستوری بهای ملک از سوی دولت و به تبع آن کاهش اجاره‌بها به انتظار نشستند. به نظر می‌رسد دلیل دوم قوی‌تر است.

غیبی اظهار کرد: در این بازه زمانی مستاجران منتظر کاهش دستوری قیمت‌ها از سوی دولت هستند. کما اینکه عدم تکمیل ظرفیت اجاره از سوی مستاجرین در فرآیند انتخاب یا جابه‌جایی مورد اجاره ، موجب شده که زمان نقل و انتقال مستاجران به لحاظ زمانی از نُرم عادی سالانه خارج شده و حداقل یک ماهی ، فصل اجاره منازل مسکونی به درازا بکشد. انتظار این است که در ماه‌های آتی این ترافیک تقاضا برای اجاره ملک رو به افزایش باشد.

او در توصیه ای به مستاجران گفت: مهمترین توصیه ما این است که مستاجران محترم قبل از ایجاد این ترافیک که امری اجتناب‌ناپذیر است، در فضای آرام و با وجود فایل‌های متعدد برای اجاره کردن به بازار ورود پیدا کنند. در حقیقت مردم باید در آرامش نسبی حاکم به بازار رهن و اجاره حداقل به لحاظ تنوع در تعداد فایل‌های اجاره و با امکان چانه‌زنی به نفع مستاجرین ، ملک مورد درخواست خود را اجاره کنند؛ چرا که با گذر از این ایام و در زمان ازدیاد متقاضی برای رهن و اجاره ملک، امکان سوداگری و تحمیل شرایط سخت‌تر از سوی بعضی از موجرین دور از انتظار نخواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    متاسفانه چه در مورد اجاره بها وچه خرید وفروش بنگاه های بی وجدان و منفعت طلب تعیین کننده هستند.

  • عدالتخواه

    متاسفانه همواره این بنگاه های بی وجدان و منفعت طلب هستند(هم درمورد اجاره و هم در موردخرید و فروش)که تعیین کننده قیمت ها هستند.

  • بنده خدا

    سلام،
    لطفا اولا: تیتر درست انتخاب کنید(اجاره مسکن)
    دوما: افزایش سالیانه اجاره بهای مسکن خصوصا در بازار کنونی اجتناب ناپذیر است و هشدار شما بجاست لیکن تبلیغ و ترویج این موضوع موجب دامن زدن به آن میشود.از ایجاد جو روانی بپرهیزید.سپاس

  • ناشناس

    من که قید خرید رو زدم چراکه با این قیمت ها کم کم بایدازفکر اجاره هم.

  • رضا

    آقا چطور قیمت ها میاد پایین یکی به من بگه مگه چی ارزون شده مصالح ارزون شده میلگرد ارزون شده یا زمین واسه ساخت ارزون شده یا کلنگی؟؟؟؟؟

  • ناشناس

    این هم یک کلک دیگه به مستجرین بد بخت که به هول ولا بیافتند ومالکها خوش بحالشون بشه

  • ناشناس

    خواهش دارم نخرید اصلا نخرید تا صاحبخانه های دندان گرد خونه هاشون فرسوده بشه رو دست سون باد کنه تا خودشون ارزونش کنن والله چه خبره

  • ناشناس

    هزار تومان به بانک بدهکار باشی بانک میدونه و باید تسویه کنی باهاش تا دوباره بهت وام بده.
    خوب یک چنین سیستمی هم برای خرید و فروش مسکن و رهن و اجاره توسط دولت راه اندازی بشه و سیستماتیک بر این موارد نظارت بشه تا هرکی میتونه به راحتی بازار سیاه درست کنه.
    امکان نظارت هست ولی تمایل نیست مثل خیلی چیزای دیگه منفعت شخصی دولتمردان درکاره.

  • ناشناس

    البته کاهش اتفاق خواهد افتاد .اما نه اون اندازه که بعضیها فکرشو میکنن باید انتظار کاهش 10 درصدی داشته باشید نه بیشتر مگه این که توافقی حاصل بشه وقیمت دلار بیاد زیر 10 تمن مثلا بشه 8تمن.اون موقع باید انتظار کاهش 30 تا 35 درصد داشته باشیم برای خرید.نه الان که چیزی حل نشده.توجه داشته باشید که تورم اسمی امسال 50 درصد هستشیعنی برای 6 ماه دیگه مطمعنا به قیمت مسکن 20 تا 30 درصد دیگه اظافه خواهد شد.

  • محمد

    ارزان نمیشه چون که مصالح هم ارزان نشده. حتی مزد کارکر هم دیگه ارزان نمیشه و حتی کسانی که ساخت و ساز مسکنند میگن اکر فروش نره ببمونه بهتره تا اینکه ارزون بفروشیم .. دیک سال دیگه بیشتر میفروشیم.
    دعا کنیم گرون نشه که من فکر میکنم بازم بالاتر میره.