کد مطلب: ۵۷۱۴۱۹

ولایت لوگر هم سقوط کرد/ طالبان به ۵۰ کیلومتری کابل رسید

ولایت لوگر هم سقوط کرد/ طالبان به ۵۰ کیلومتری کابل رسید

یکی از قانونگذاران ولایت لوگر افغانستان امروز (جمعه) تایید کرد که طالبان مرکز ولایت لوگر را تصرف کرده و به ۵۰ کیلومتری کابل رسیده‌اند. این کشور به سرعت به سوی یک بحران بشری گسترده پیش می‌رود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نقل از خبرگزاری فرانسه، سعید قریب‌الله سادات،‌ قانونگذار ولایت لوگر گفت: حالا ولایت لوگر صد درصد در کنترل طالبان است. آنها مرکز ولایت را تصرف کرده‌اند. هیچ درگیری در حال حاضر دیده نمی‌شود. بسیاری از مقام‌ها به کابل گریخته‌اند.

در همین حال، خبرهای منتشر شده که حاکی از گریختن "امرالله صالح"، معاون اول اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان به تاجیکستان بود، صحت ندارد.

یکی از منابع مطلع در کمیته امنیت ملی تاجیکستان به اسپوتنیک گفت: گزارش‌ها درباره فرار صالح صحت ندارد. ( ایسنا )

افغانستان با سرعت به بحران انسانی نزدیک می‌شود

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، "تریسی فون هیردن"، مدیر اجرایی این موسسه گفت: ما خودمان را گرفتار یک بحران بشری بزرگ می‌بینیم. خانواده‌های وحشت‌زده در روزهای گذشته از کابل می‌گریزند. اردوگاه‌ها دیگر جا ندارند. نگران این هستیم که اوضاع در سراسر افغانستان با سرعتی غیرقابل پیش‌بینی رو به وخامت بگذارد.

وی ادامه داد، درگیری‌ها بین طالبان و نیروهای امنیتی افغان عملیات این موسسه خیریه مستقر در اسلو را تحت تاثیر قرار داده است که شامل ارسال کمک‌های بشردوستانه به ۹۰۰ هزار افغان می‌شود. از آنجا که افغانستان همچنان یکی از خطرناکترین کشورها برای انجام عملیات خیرخواهانه ما قلمداد می‌شود، ‌بیش از هر زمان دیگری مهم است که آژانس‌های کمک‌رسان بتوانند به مردم این کشور کمک کنند چون درگیری‌ها در این کشور رو به افزایش است.

بر اساس آمار سازمان ملل، در مجموع ۳.۵ میلیون نفر در افغانستان آواره هستند و که ۳۹۰ هزار تن آنها در آغاز سال جاری میلادی آواره شده‌اند اما آمار واقعی بیش از این تعداد است.

در همین حال، مقام‌های محلی افغان امروز گزارش دادند که طالبان با تصرف بیشتر مناطق هرات که سومین شهر بزرگ افغانستان به شمار می‌رود، محمد اسماعیل خان، از فرماندهان کهنه‌کار محلی که رهبری مقاومت در برابر این گروه شبه‌نظامی را برعهده داشت، دستگیر کرده است. اسماعیل خان معروفترین فرمانده شبه‌نظامیان بر ضد طالبان که در دهه ۷۰ زندگی خود است، ‌به همراه والی و مقام‌های امنیتی به طالبان تحویل داده شد.

دستگیری این فرد که توسط ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان تایید شده، ‌یکی از مهمترین نشانه‌های افول نمادهای مقاومت شهر هرات است. همچنین تصاویر دستگیری اسماعیل خان در رسانه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود. اسماعیل خان که به "شیر هرات" مشهور است در نبردهای افغانستان که به دخالت شوروی در ۱۹۷۹ منجر شد، حضور داشت. بازگشت او به خط مقدم در ماه گذشته میلادی نشانه‌ای واضح از افزایش تهدیدها علیه هرات بوده است. ( ایسنا )

مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی و سیاسی را در صفحه جامعه تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مرزها رو کامل باید بست تا موج مهاجرین جدید افغانی وارد ایرا نشن.

  • ناشناس

    بسیار عالی تبریک به طالبان