کد مطلب: ۲۱۲۰۶۶

١٠٠ میلیون یورو سرمایه به پالایشگاه خلیج فارس اختصاص یافت

١٠٠ میلیون یورو سرمایه به پالایشگاه خلیج فارس اختصاص یافت

مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج‌ فارس گفت: اسناد و مدارک لازم برای دریافت نخستین قسط به مبلغ ۴۰ میلیون یورو را تهیه کرده‌ایم، اما تا پایان سال، حداقل ۱۰۰ میلیون یورو را دریافت می‌کنیم.

محمدعلی دادور، مدیرعامل پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس، در پاسخ به اینکه تخصیص منابع مالی از صندوق توسعه ملی برای این پروژه ۲ سال زمان برده، چه ساز‌و‌کاری برای تعجیل در دریافت این منابع مالی در نظر گرفته شده است، توضیح داد: این وام موفق به دریافت مصوبه هیات وزیران شد و هفته آینده نخستین بخش آن را دریافت می‌کنیم؛ ضمن اینکه با توجه به پیگیری‌های شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، همگی بر این باورند که این پروژه پویایی دارد؛ بنابراین نگاه‌ها برای تخصیص منابع مالی مثبت‌تر از قبل شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی افزود: به این ترتیب توانستیم مصوبه لازم برای دریافت ۲۶۰ میلیون یورو سرمایه لازم برای تکمیل دو فاز باقی مانده این پالایشگاه را کسب کنیم.

دادور ادامه داد: شناسنامه لازم و اسناد و مدارکی که بانک عامل این پروژه نیاز داشت، تهیه و تحویل داده شده است؛ ضمن اینکه اسناد و مدارک لازم برای دریافت نخستین قسط به مبلغ ۴۰ میلیون یورو نیز تهیه گردیده، اما تا پایان سال، حداقل ۱۰۰ میلیون یورو را دریافت می‌کنیم.

این مقام مسئول با اعلام اینکه واحد تقطیر فاز دوم در سرویس است، افزود: فرآورده نفت گاز و نفتا در مسیر مخازن بوده و گاز مایع به سمت واحد مراکس گاز مایع هدایت می‌شود؛ بر این اساس، فعلا ظرفیت ۹۰ هزار بشکه‌ای تولید فاز ۲ فعال است اما ظرفیت کل ۱۲۰ هزار بشکه است.

دادور با بیان اینکه هفته آینده محصولات یورو ۵ گازوییل را تحویل بازار می‌دهیم، خاطرنشان کرد: از سویی دیگر هفته آینده حدود ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه از فاز یک و ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه گازوییل یورو ۵، از فاز ۲ این پالایشگاه تولید می‌شود و به این ترتیب می‌توانیم ۶ و نیم میلیون بشکه گازوییل یورو ۵ را به بازار مصرف عرضه کنیم.

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس، نرخ بهره وام صندوق توسعه ملی را ۸ درصد اعلام کرد و ادامه داد: بخشی از هزینه‌های توسعه و تکمیل فاز ۲ و ۳ این پالایشگاه، از محل فروش فرآورده‌ها است که البته اکنون این میزان آورده سرمایه از محل فروش مبلغ قابل توجهی نیست؛ اما به طور حدودی ماهانه یا هر دو ماه، یک محموله را می‌فروشیم و هزینه آن را صرف توسعه بخش‌های باقی مانده شده است.

وی با تاکید بر اینکه ما به فاینانس و سود بانکی علاقه‌ای نداریم، اظهار داشت: در حال حاضر حداقل ۶۰۰ نفر در این واحدها مشغول به کار هستند که اکثریت آن‌ها، مقیم بندرعباس و بومی هستند و برخی دیگر به منظور جلوگیری از هدررفت زمان و بالارفتن بهره وری، در خوابگاه‌هایی که برای آنها در خود پالایشگاه تهیه شده، شب را سپری می‌کنند.

بر اساس گفته‌های این مقام مسئول، با ۴۰ تا ۵۰ میلیون یورو دیگر می‌توانیم فاز دوم این پالایشگاه را به تولید پایدار برسانیم؛ این در حالی است که اجناس و تجهیزات مورد نیاز پالایشگاه به سرعت و وفور وارد روند عملیاتی می‌شود و مشکلی در این زمینه نیست.

از سوی دیگر، کاتالیست های مورد استفاده در این پالایشگاه با کیفیت کاملا تولید داخل است؛ بنابراین حتی در شرایطی که تحریم‌ها یا هرگونه ممنوعیتی در این زمینه وجود داشته باشد، مشکلی در تامین و تعویض این کاتالیست ها وجود ندارد.

داور گفت: برخی از پالایشگاه‌های کشور، کاتالیست های خود را از چین و هند تامین می‌کنند که در برخی موارد ممکن است برای تعویض آن به مشکل بخورند؛ اما این موضوع درباره پالایشگاه ستاره خلیج فارس صادق نیست.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان موافق عرضه اوراق مشارکت در راستای جذب سرمایه نیستیم و منابع صندوق توسعه برای ما کافی است، گفت: افتتاح فاز دو پالایشگاه ستاره خلیج فارس را می‌توانیم پیش از پایان سال نیز شاهد باشیم؛ اما تولید پایدار این فاز در فروردین یا نهایتا اردیبهشت ماه سال آینده، انجام می‌شود؛ البته امیدوارم تا آن زمان واحد تقطیر فاز ۳ نیز وارد مدار شود.

وی تاکید کرد: تا پایان امسال از واردات بنزین بی‌نیاز شده و واردات صفر می‌شود؛ چرا که هم ذخایر هم وضعیت تولید مطلوب است. بنزین ماه گذشته این پالایشگاه با اکتان بالای ۹۰، بنزن ۰.۳ و آروماتیک ۲۸ و گوگرد ۰.۵ پی.پی.ام تحویل داده شده است؛ ضمن اینکه بنزین یورو ۵ نیز با اکتان ۹۱.۵ عرضه می‌شود.

دادور در توضیح وضعیت تامین تجهیزات مورد نیاز گفت: با توجه به همکاری گمرکات کشور هیچ تجهیزی در گمرک باقی نمانده و با استفاده از مجوز به صورت نسیه کالاها را ترخیص کردیم.

کوچک‌ترین نیاز ما به تجهیزات نیز از طریق هوایی تامین و ترخیص آن در یک روز انجام می‌شود که البته این امر با راهنمایی و همکاری مسئولان گمرک انجام شده است. از ایتالیا، اسپانیا تجهیزات واردات داشتیم که سهم در نهایت ۲۵ درصد را از کل تجهیزات را به خود تخصیص می‌دهد.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.