کد مطلب: ۳۸۱۵۸۹

بررسی ادعای عجیب وزیر نیرو / آیا مردم ایران واقعا بیشتر از کشورهای پیشرفته مصرف می‌کنند؟ (پادکست)

بررسی ادعای عجیب وزیر نیرو / آیا مردم ایران واقعا بیشتر از کشورهای پیشرفته مصرف می‌کنند؟ (پادکست)

رضا اردکانیان، وزیر نیرو، چند روز قبل گفته بود «ما ایرانی‌ها بیشتر از متوسط کشورهای صنعتی و توسعه‌یافته غذا می‌خوریم، بیشتر می‌پوشیم و سرانه مسکونی بالاتری داریم. در مقابل، احساس رضایت‌مندی و خوشبختی‌مان هم یک صدم آن‌ها است.»

آیا مردم ایران مردمی بدعادت، مصرف‌زده و غرق در نعمت و خوشبختی هستند اما قدر آسایش و رفاه اقتصادی را نمی‌دانند؟

وزیر نیرو رضا اردکانیان ، چند روز قبل گفته بود «ما ایرانی‌ها بیشتر از متوسط کشورهای صنعتی و توسعه‌یافته غذا می‌خوریم، بیشتر می‌پوشیم و سرانه مسکونی بالاتری داریم. در مقابل، احساس رضایت‌مندی و خوشبختی‌مان هم یک صدم آن‌ها است.»
اظهاراتی از این دست از سوی سیاستمداران ایران، به‌ویژه در شرایط سخت اقتصادی، بیشتر از قبل به گوش می‌رسد و این در حالی است که دقیقا در همین زمان‌ها است که مردم کمتر از همیشه دوست دارند چنین اظهاراتی را بشنوند.

از دیگر سو، آمارهای رسمی کشور نشان می‌دهد مصرف مردم ایران در شرایط تحریمی اخیر به شدت کاهش پیدا کرده و از جمله، تولید روزانه زباله در شهری مانند تهران، حدود 1000 تن در روز کاهش پیدا کرده است.

در این پادکست در گفت‌و‌گو با دو اقتصاددان، وحید شقاقی شهری و سمیه مردانه، عیار اظهارات آقای اردکانیان وزیر نیرو را بررسی می‌کنیم و به دنبال پاسخ این پرسش می‌گردیم که شهروندان کشورهای جهان واقعا در چه شرایطی احساس خوشبختی و رفاه می‌کنند.

[podcast id="381585″]

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ابراهیم

    شرم اوره چرا این اقایون خودشان را جای مردم نمیگذارند،،فرزندانشان در خارج از کشور ،،حقوق هایشان نجومی و خانه هایشان مجلل،،،ایا انها هم یک وعده غذا میخورند ،،مرگ خوبه ولی برای همسایه ،،،تاسف

  • ناشناس

    وزیر نیرو اصلا نباید سرکار باشد بستش است این همه سال کار کرده وپوشیده و خورده است ببینید صورت و لباس و رفاه او را و بینید تحصیلات و مدراکش را و ببیند من را ایا من نیز مثل او کیف و عشق و خال و زندگی را کردم؟ ایا من نیز کار و درامد و شغل دارم؟

  • ناشناس

    این بشر از سال 60 داره میخوره و میپوشه و تو رفاه و درامد از سال 62 تازه لیاسن میخونده رئیس دفتر وزیر کشور بوده ایا الان این اقای وزیر هم میزاره من 32 ساله که بازم از اون موقع 14 سالگی و اون بزرگترم وزیر دفتر رئس جمهوری بشوم؟ نه پس چی میگه جرا نمیره بیرون ..
    رضا اردکانیان (زاده ۱۳۳۷ یزد) سیاستمدار، مدرس دانشگاه و مدیر ارشد اجرایی ایرانی است، که هم‌اکنون در دولت دوازدهم به‌عنوان وزیر نیرو،[۱] همچنین دانشیار دانشگاه صنعتی شریف[۲] فعالیت می‌کند.وی دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی شریف، کارشناسی ارشد مهندسی منابع آب و دکترای مدیریت منابع آب از دانشگاه مک‌مستر است.[۳][۴] اردکانیان فعالیت سیاسی خود را از سال ۱۳۶۴ به عنوان رئیس دفتر وزیر کشور آغاز کرد و از ۱۳۶۶ تا ۱۳۶۸ معاونت امور عمرانی وزارت کشور را برعهده داشت. او در سال ۱۳۶۸ به وزارت نیرو رفت و در فاصله سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۰ معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور اقتصادی وزیر نیرو بود. وی از ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۰ به عنوان قائم‌مقام وزیر نیرو فعالیت می‌کرد و از ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ نیز معاون وزیر نیرو در امور آب را برعهده داشت.
    زندگی‌نامه
    رضا اردکانیان در سال ۱۳۳۷ در شهر یزد زاده شد. دوره ابتدایی را در اصفهان سپری کرد و بخشی از دوره دبیرستان را در تهران و بخشی دیگر را در یزد به اتمام رساند.اردکانیان در سال ۱۳۶۲ کارشناسی مهندسی عمران را از دانشگاه صنعتی شریف اخذ نمود. وی فعالیت شغلی خود را از وزارت کشور کشور آغاز کرد و از ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۶ ریاست دفتر وزیر کشور وقت؛ علی‌اکبر محتشمی‌پور را برعهده داشت و در فاصله سالهای ۱۳۶۶ تا ۱۳۶۸ نیز بعنوان معاون امور عمرانی وزیر کشور فعالیت می‌کرد. او از ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۰ معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور اقتصادی وزیر نیرو بود.اردکانیان از سال ۱۳۷۰ تحصیلات تکمیلی خود را آغاز کرد و در سال ۱۳۷۲ کارشناسی ارشد مهندسی منابع آب و در ۱۳۷۶ دکتری مدیریت منابع آب را از دانشگاه مک مستر (کانادا) دریافت نمود.
    چقدر سریع و راحت هم خوندن هم سرکار بودن از اولش ما چی اما هیچی چطوری دانشگاه مک مستر رفتی اقا جان پس چرا نمیتونی مشکل کشور رو حل کنی دکترای مک مستررررررررررررررررhttps://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B1%D8%B6%D8%A7_%D8%A7%D8%B1%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%86

  • ناشناس

    مثل اینکه وزیر نیرو هم مثل باقی مسئولین توی باغ نیست.
    مثل اینکه از وضعیت قیمت‌ها خبر نداره، مرغ ۱۵ هزار تومن، گوشت ۱۰۰ هزار تومن، یه قوطی تن ماهی ۱۵ هزار تومن، یه قوطی رب گوجه ۲۳ هزار تومن، روغن یک کیلویی ۱۲ هزار تومن، یه واحد خونه ۸۰ متری توی پایین شهر ۸۰۰ میلیون تومن، اجاره خونه ۲ میلیون تومن، پراید ۴۰-۵۰ میلیون تومن.
    همه اینها با حقوق ۱٫۵ میلیون تومنی.کدوم یکی از مسئولین از حال ما مردم خبر داره؟!

  • حق گو

    ما در آموزه های دینی اینجوری شنیدیم :
    هر چه برای خود نمی پسندی برای دیگران هم مپسند .
    شما نشنیدی وزیر جان ؟؟؟!!!