کد مطلب: ۷۲۹۹۲۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پایان بورس امروز/ زور خودرویی‌ها به شاخص کل نرسید

پایان بورس امروز/ زور خودرویی‌ها به شاخص کل نرسید

بورس تهران هفته ابتدایی آذر ماه را با گامی منفی آغاز کرد. شاخص کل بورس تهران 0.14 درصد کاهش یافت تا با هزار و 979 واحد کاهش در محدوده 1 میلیون 408 هزار 208 واحد متوقف شود. نماگر هم‌وزن بازار اما به واسطه عملکرد متعادل و بعضا مثبت گروه‌های کوچکتر نظیر گروه‌های ماشین‌آلات، تجهیزات مخابراتی و نساجی با گامی مثبت بازار امروز را به پایان رساند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بورس تهران در هفته آغازین آذر 1401 در فاز ابتدایی معاملات با تقاضای خوبی مخصوصا در گروه خودرو مواجه شد. اما رفته رفته عرضه‌ها شدت گرفتند و صنایع به سمت منفی شدن حرکت کردند. در نهایت نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با هزار و 699 واحد کاهش به محدوده یک میلیون 408 هزار و 488 واحد رسید.

از طرفی شاخص هم‌وزن بورس به واسطه عملکرد متعادل و بعضا مثبت گروه‌های کوچکتر نظیر گروه‌های ماشین‌آلات، تجهیزات مخابراتی و نساجی توانست روز را هرچند اندک اما با رنگ سبز به پایان برساند. این نماگر 0.2 درصد و معادل 799 واحد افزایش یافت و در ارتفاع 408 هزار و 101 واحد قرار گرفت.

ارزش معاملات بازار سرمایه تا لحظه تنظیم این گزارش به 2 هزار و 557 میلیارد تومان رسید. بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی نیز حاکی از خروج 120 میلیاردی پول در جریان دادوستدهای روز جاری است. همچنین 230 نماد مثبت و 400 نماد منفی در تابلوی معاملات امروز به چشم می‌خورد.

امروز نمادهای فملی، شبندر، شتران، شپنا، فولاد، شپدیس، شستا، نوری و وبلمت بیشترین تاثیر منفی روی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل نمادهای خودرو، حکشتی، خساپا، وبانک، شنفت و خگستر دربردارنده بیشترین تاثیر مثبت روی شاخص کل بودند.

در سوی دیگر بازار نمادهای آریا، زاگرس، شاوان، فغدیر، مادیرا، گدنا، سمگا و شراز بیشترین تاثیر منفی را روی شاخص کل فرابورس داشتند. اما خدیزل، دتوزیع، قچار، توسن و حسیر بیشترین تاثیر منفی را روی این شاخص داشتند.

بیشترین خالص خرید حقیقی‌ها متعلق به نمادهای خودرو، شنفت، ولبهمن، وبانک، حکشتی، خگستر و قچار بود. در لیست بیشترین ارزش‌ صف فروش، وسالت تنها پس از چهارشنبه که در لیست دیده نمی‌شد امروز شنبه به صدر لیست صف فروشی‌ها بازگشت. در ادامه نمادهای وآذر، گدنا، رفاع و بتک قرار دارند. بیشترین ارزش صف خرید متعلق به نمادهای وسدید، وملی، مداران، خکاه و کپشیر بود.

حال خوب گروه خودرو در بورس ادامه دارد!

جو مثبت حاکم بر معاملات گروه خودرو به قدری در جریان دادوستد‌های سهام این شرکت‌ها در روز جاری موثر بود که در مقطعی نماد خودرو در ابتدای بازار به صف خرید نشست. کارشناسان عقیده دارند اخبار مثبت حول حوزه خودرو نظیر افزایش مرتب عرضه‌ها در بورس کالا که باعث افزایش چشمگیر حاشیه سود تولیدکنندگان خودرو شده است در مثبت‌شدن نماد‌های این گروه بیشترین تاثیر را داشته است.

از طرف دیگر انتشار اوراق سلف موازی خودرو به تامین مالی خودروسازان منجر شده و در کاهش زیان انباشته آن‌ها نقش موثری خواهد داشت.

سوی دیگر بازار جایی بود که اکثر نماد‌های پالایشی امروز شرایط منفی را تجربه کردند. بازار کامودیتی‌ها در آخر هفته گذشته کاهشی بود به طوری که نفت از سطح 81 دلار تا 76 دلار کاهش یافت. درچنین شرایطی بورس کامودیتی‌محور تهران تاثیر گرفته از بازارهای جهانی رفتار می‌کند.

خبرهای بیشتر درباره بورس را اینجا بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.