خبر مهم:

کد مطلب: ۳۴۰۴۷۳

مروری بر روزنامه‌های ‌چهارشنبه ۱۲ دی ماه سال ۱۳۹۷

اخطار ارزی به صادرکنندگان و شاید پایان ترامپ!

اخطار ارزی به صادرکنندگان و شاید پایان ترامپ!

دنیای اقتصاد اخطار ارزی به صادرکنندگان برای بازگشت ارز صادراتی را روایت کرده، قانون نیز از جدی‌ترین رقیب ترامپ در انتخابات 2020 رونمایی کرده است. فرهیختگان از صدرنشینی افزایش بودجه شرکت‌های دولتی روایت می‌کند و در نهایت مردم‌سالاری به انتظار رونق در معاملات بازار مسکن اشاره کرده است.

با آغاز تلاطمات اقتصادی و نوسانات ارزی، دولت به دنبال اجرای راهکارهای برای جلوگیری از خروج ارز از کشور و در مقابل افزایش ورود ارز به کشور افتاد. یکی از این راهکارها، طراحی سامانه نیما بود که براساس آن باید صادرکنندگان، ارز حاصل از صادرات خود را در این سامانه عرضه می‌کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز، طی چند ماه اخیر برخی زمزمه‌ها مبنی بر نارضایتی صادرکنندگان از این تصمیم دولت حکایت داشت. بر اساس برخی گزارش‌ها این دست از صادرکنندگان تمایل دارند تا ارز حاصل از صادرات خود را به جای سامانه نیما در بازار آزاد با قیمت بالاتری به فروش برسانند.

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارش امروز خود با عنوان « اخطار ارزی به صادرکنندگان » روایت می‌کند که جدال دولت و بخش خصوصی در این زمینه وارد فاز تازه‌ای شده است. این روزنامه خبر می‌دهد که بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای با اخطار ارزی به صادرکنندگان ، بر تسریع در بازگشت ارز حاصل از صادرات تاکید کرد.

آن‌گونه که دنیای اقتصاد روایت کرده صادرکنندگان به موجب مصوبات هیات وزیران مکلف به بازگرداندن ارز حاصل از صادرات خود حداکثر ظرف مدت زمانی سه ماه بعد از صادرات به چرخه اقتصادی کشور هستند و با توجه به پایان مهلت مقرر، باید در بازگرداندن ارزهای صادراتی تسریع کنند.

این روزنامه در گزارش خود آورده است که این اولتیماتوم در حالی به صادرکنندگان داده شده که چند روز قبل در شورای گفتگو، معاون اول رئیس‌‎جمهور این قول را به صادرکنندگان داده بود تا در بخشنامه‌های قبلی بانک مرکزی در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات تجدید نظر کند. با این حال وزیر اقتصاد تغییرات بنیادین در این بخشنامه را منتفی دانسته بود.

روزنامه قانون نیز در گزارشی سیاسی به « آغاز دموکرات‌ها برای پایان ترامپ خبر می‌دهد. » چرا که به نظر می‌رسد نخستین گام برای انتخابات ریاست جمهوی 2020 با اعلام حضور الیزابت وارن توسط حزب آبی برداشته شده است.

قانون تحلیل می‌کند که این احتمال وجود دارد که ترامپ نیز همانند جرج بوش پدر، جیمی کارتر یا جرالد فورد یک رئیس‌جمهور تک‌دوره‌ای باشد و از خیز دموکرات‌ها برای تک‌دوره‌ای کردن ترامپ خبر می‌دهد. به نقل از این روزنامه الیزابت وارن اولین نامزد معروف دموکرات‌ها است که از هم‌اکنون خود را برای انتخابات 2020 آماده می‌کند.

این روزنامه در مورد الیزابت وارن روایت می‌کند که وی اهل ایالت ماساچوست بوده و 69 سال سن دارد. وارن متعهد شد حامی سرسخت عدالت اقتصادی و بازسازی طبقه متوسط در آمریکا باشد. وی در یک ویدئو که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، می‌گوید: همه در آمریکا باید بتوانند سخت کار کنند، قوانین یکسانی شامل حالشان باشد و بتوانند از خود و خانواده‌شان مراقبت کنند. من برای همین مبارزه خواهم کرد و به همین دلیل یک کمیته بررسی نامزدی تشکیل می‌دهم. من به شما نیاز دارم.

اما قانون از برخی دیگر از نامزدهای احتمالی انتخابات 2020 نام می‌برد که در میان آنها افرادی چون جو بایدن، معاون سابق رئیس‌جمهور آمریکا، برنی سندرز، سناتور ایالت ورمونت و مایکل بلومبرگ شهردار اسبق نیویورک از جمله این افراد هستند.

روزنامه مردم‌سالاری هم به « انتظار رونق در معاملات بازار مسکن پرداخته است. » این روزنامه می‌نویسد: واسطه‌های ملکی از رسیدن حجم معاملات به حدود یک‌سوم زمان مشابه سال قبل خبر می‌دهند اما می‌گویند که انتظار دارند در ماه‌های پیش رو با ایجاد ثبات قیمت‌های مسکن، متقاضیان به‌تدریج اقدام به خرید کنند.

آن‌گونه که مردم‌سالاری روایت کرده اکنون معاملات مسکن به پایین‌ترین حد خود رسیده و شاهد رکود در این بازار هستیم، به‌گونه‌ای که مشتری چندانی در بازار مسکن وجود ندارد. هر چند که خریداران قیمت‌ها را بالا می‌برند اما خریدار چندانی برای آنها وجود ندارد.

روزنامه فرهیختگان نیز به بررسی بودجه 98 پرداخته و روایت می‌کند که « شرکت‌های دولتی صدرنشین افزایش بودجه » هستند. این روزنامه در ادامه می‌نویسد: در حالی که منابع عمرانی در بودجه ۹۸ نسبت به سال قبل افزایشی نداشته است بیشترین رشد منابع در بودجه شرکت‌های دولتی دیده می‌شود.

لازم به ذکر است که بودجه کل کشور به دو بخش بودجه عمومی و بودجه شرکت‌های دولتی و بانک‌ها تقسیم می‌شود. بودجه بخش دوم عمدتا توسط مجامع و هیئت مدیره انها تصویب می‌شود و برای سازمان‌ برنامه و‌ بودجه فرستاده می‌شود. بنابراین این انتقاد وجود دارد که نمایندگان مجلس نقش چندانی در تصویب و نظارت بر بودجه شرکت‌های دولتی و بانک‌ها ندارند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مهم اینه که آیا آمریکایی‌ها دوباره به ترامپ رای می‌دن یا نه که بعید نیست دوباره بتونه رای بیاره