کد مطلب: ۲۴۲۳۲۸

پایان دوران لباس‌های رسمی

پایان دوران لباس‌های رسمی در محیط‌های استارتاپی

پایان دوران لباس‌های رسمی در محیط‌های استارتاپی

بسیاری از کارشناسان که در زمینه بازده و بهره‌وری محیط‌های کاری مخصوصا در فضای استارتاپ‌های نوظهور فعالیت می‌کنند بر این باورند که پوشیدن کت و شلوار در دوران جدید از مد افتاده است و مضراتی نیز به دنبال خواهد داشت.

محسن حسینی: فضای کسب و کار تغییر کرده است. جهان در حال تجربه کسب و کار مدرن است. دفاتر و مکان‌های شغلی مدرن شده‌اند اما هنوز کارمندان به سبک سال‌های ۱۸۹۰ لباس می‌پوشند. کت و شلوار همچنان لباس فرم مدیران و کارمندان رده بالا است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بسیاری از کارشناسان که در زمینه بازده و بهره‌وری محیط‌های کاری مخصوصا در فضای استارتاپ‌های نوظهور فعالیت می‌کنند بر این باورند که پوشیدن کت و شلوار در دوران جدید از مد افتاده است و مضراتی نیز به دنبال خواهد داشت. در این مطلب مشکلات این پوشش را مرور می‌کنیم.

کت و شلوار انطباق‌پیذیری را افزایش می‌دهد

گروه مردان مشغول به کار اعم از مدیر و کارمند، مسن یا جوان در مجموعه‌های کاری ملزم به پوشیدن کت و شلوار هستند. لباسی که به عنوان لباس فرم شناخته می‌شود. این عادت، نیروهای کاری را به شکل دانه‌های لوبیا در غلاف مشخص در می‌آورد. عادت پوشش مردان در محیط کاری در نهایت موجب می‌شود که افراد گمان کنند انطباق‌پذیری نیروهای کاری با کت و شلوار نسبت به افرادی که فاقد چنین پوششی هستند بیشتر است. از سوی دیگر باید توجه داشت که میزان بالای انطباق و پیروی از اصول، کاهش خلاقیت و نواوری را به دنبال خواهد داشت.

تجسم رکود و ایستایی

از کمپانی‌های بزرگ گرفته تا کسب و کارهای نوپا، همه تلاش می کنند تا دفاتر کاری خود را بر اساس خلاقیت‌ها و ارگونومی خاصی بیارایند. در همین راستا وقتی به یکی از این دفاتر سر بزنید با چینش‌های نوآورانه روبرو می‌شوید. برخی از این شرکت‌ها حتی در مورد رنگ استفاده شده در دفاتر خود نیز حساسیت به خرج می‌دهند. اما وقتی با افراد شاغل در این دفاتر روبرو شوید با کارمندان قرن بیستمی تفاوتی نخواهند داشت. این افراد همچنان از کت و شلوار به عنوان لباس رسمی استفاده می‌کنند. کاری که با تجدد و حرکت رو به جلو در تضاد است. در واقع مشاهده کت و شلوار در هر محیط کاری به معنای رکود و ایستایی است.

پوشش برای استتار بی‌نزاکتی

جلسات و کنفرانس‌های مهم در سراسر دنیا مملو از مدیران کت و شلوار پوشی است که از معتبرترین برندها لباس خود را انتخاب کرده‌اند. آنها در این نشست‌ها با پرستیژ مدیریتی حاضر می‌شوند. مطالعات دانشگاه ایالتی کالیفرنیا نشان می‌دهد که پوشش کت و شلوار برای مدیران رده بالا احساس قدرت و اعتماد به نفس را تداعی می‌کند. این نوع پوشش موجب می‌شود مدیران بدون نیاز به استدلال منطقی و بر اساس استدلال‌های انتزاعی، مردان بی‌عیب و نقصی به نظر برسند. مطالعات دانشگاه نوردریج در ادامه به این مسئله می‌پردازد که کت و شلوار در چنین شرایطی بهترین پوشش برای پنهانکاری محسوب می‌شود.

لباسی برای عدم برابری

یکسان‌سازی مردان در محیط کاری در تقابل با تنوع پوشش زنان در محیط‌های مشابه قرار دارد. این یگانگی حس قدرت را در مردان تقویت می‌کند. موضوعی که در نهایت به بی‌عدالتی در محیط‌های شغلی نیز دامن می‌زند. به رغم تاثیری که کت و شلوارها بر اعتماد به نفس مردان می‌گذارند، انتخاب و تغییرات آن نیز کاری به مراتب ساده‌تر از انتخاب لباس برای زنان است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.