کد مطلب: ۳۷۹۸۴۵

ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران پایین‌تر از سقف تعیین‌شده است

روایت بلومبرگ از پایبندی ایران به توافق هسته‌‌ای

روایت بلومبرگ از پایبندی ایران به توافق هسته‌‌ای

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پانزدهمین گزارش خود اعلام کرده که ایران همچنان به توافق هسته‌ای که در سال 2015 امضا شده، پایبند است و محدودیت‌های اصلی این توافق با قدرت‌های جهانی را رعایت کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده است که ایران همچنان به توافق هسته‌ای که در سال 2015 امضا شده، پایبند است و محدودیت‌های اصلی این توافق با قدرت‌های جهانی را رعایت کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از بلومبرگ ، دولت آمریکا در ماه می سال 2018 سند خروج این کشور از برجام را با هدف جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای امضا کرد.

بر اساس گزارش‌های آژانس اما به نظر می‌رسد ایران شرایطی را فراهم آورده تا اروپا به تلاش‌های خود برای نجات برجام در مقابل تحریم‌های یکجانبه آمریکا ادامه دهند.

این پانزدهمین گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که در شش صفحه منتشر شده و بر اساس آن ذخایر اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین ایران همچنان پایین‌تر از سقف تعیین‌شده بر اساس توافق هسته‌ای است.

ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از 163.8 کیلو در مقطع ارائه گزارش فصلی قبلی، به 174.1 کیلو تا 10 روز پیش رسیده است. سقف تعیین‌شده برای اورانیوم‌غنی‌شده بر اساس توافق هسته‌ای 300 کیلو است.

همچنین ذخیره آب سنگین ایران با 0.4 تن افزایش به 125.2 تن رسیده و سقفی که در برجام برای آن تعیین شده 130 تن است.

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی منتشر می‌شود که حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در هشتم ماه می (18 اردیبهشت‌ماه)، ضرب‌الاجلی 60 روزه را به اتحادیه اروپا برای جبران تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا داد.

سخنرانی روحانی در روز سالگرد خروج ایالات متحده از برجام صورت گرفت.

به دنبال بازگشت تحریم‌های آمریکا، اقتصاد ایران دچار رکود شده و پول ملی این کشور به شدت افت کرده است.

گزارش سازمان بین‌المللی انرژی اتمی پس از آن منتشر شد که جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا در سفر خود به امارات اعلام کرد، تخطی از توافق هسته‌ای نشان‌دهنده تمایل ایران برای داشتن سلاح هسته‌ای است.

در عین حال، دولت آمریکا تهدید کرده، اروپا را برای ادامه روابط تجاری بدون دلار با ایران تحریم خواهد کرد.

در ماه فوریه، کانال ویژه مالی اروپا موسوم به اینستکس از سوی سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس با هدف تسهیل روابط تجاری با ایران ثبت شد.

در حالی که پانزدهمین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به برجام را تائید کرده، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته اعلام کرد که کشورش حاضر است بدون هیچ پیش‌شرططی با ایران مذاکره کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.