کد مطلب: ۳۰۸۷۶۳

سی‌ان‌ان مانی بررسی کرد:

نرخ بیکاری در آمریکا به پایین‌ترین میزان ۴۹ سال اخیر رسید

نرخ بیکاری در آمریکا به پایین‌ترین میزان 49 سال اخیر رسید

گزارش‌ها نشان می‌دهد، نرخ بیکاری در آمریکا در ماه سپتامبر به 3.7 درصد کاهش یافته که این پایین‌ترین سطح از دسامبر سال 1969 محسوب می‌شود.

نرخ بیکاری در آمریکا در ماه سپتامبر به 3.7 درصد کاهش یافته که این پایین‌ترین میزان از دسامبر سال 1969 محسوب می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از سی‌ان‌ان مانی، اقتصاد ایالات متحده ماه گذشته موفق شده 134 هزار شغل ایجاد کند که این تعداد، کمتر از میزان انتظارات و همچنین میانگین ماهانه سال جاری است. وزارت کار این کشور، ایجاد شغل کمتر را ناشی از طوفان فلورانس اعلام کرده که موجب شده مشاغل در حوزه تفریحی و گردشگری به اندازه ماه‌های گذشته افزایش نیابد. طی دو ماه گذشته در مجموع 211 هزار و 400 شغل افزایش داده است.

نمودار زیر تعداد مشاغلی ایجادشده در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ را نشان می‌دهد:

nemoodar

نرخ تاریخی بیکاری در آمریکا از یک‌سو و رشد کم تعداد مشاغل از سوی دیگر، نشان‌دهنده این است که به دلیل تعداد بالای نیروی کار احتمالا کارفرمایان با چالش‌های زیادی برای افزودن موقعیت‌های شغلی بیشتر مواجهند.

در طول سال جاری، نرخ اشتغال همچنین برای افراد معلول و کسانی که پرونده‌های کیفری داشته‌اند هم به شدت افزایش یافته است.

با این حال، رشد دستمزدها در ایالات متحده سرعت چندانی نداشته و میانگین درآمد ساعتی در طول سال جاری تنها 2.8 درصد افزایش یافته که کمی بالاتر از میانگین سال گذشته است. این میزان از افزایش دستمزدها با تورم مورد نظر تناسب ندارد؛ چرا که فدرال‌رزرو به منظور تقویت اقتصاد این کشور، نرخ بهره را در چند نوبت افزایش داده است.

یک کارشناس اقتصادی معتقد است که دستمزدهای اعلام‌شده از سوی مردم در پلت‌فرم‌ها در مقایسه با رشد دستمزدهای رسمی قوی‌تر بوده اما همچنان روندی آهسته دارد. به عقیده او رشد درآمد ساعتی به زودی به سه درصد خواهد رسید.

از سوی دیگر، سود اوراق قرضه 10 ساله خزانه‌داری به 3.24 درصد رسیده که این بالاترین میزان طی هفت سال گذشته است.

سرمایه‌گذاران بر این باورند که دلیلی برای افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر و چند نوبت دیگر در سال آینده وجود ندارد. این مساله موجب شده که شاخص سهام در ایالات متده کاهش یابد. شاخص داوجونز در معاملات روز گذشته 200 واحد افت داشته است.

از سوی دیگر نرخ مشارکت نیروی کار (بخشی از جمعیت که یا به فعالیت مشغولند یا به دنبال کار هستند) طی چند ماه گذشته تغییر اساسی نکرده است.

در این میان، خدمات تجاری و حرفه‌ای به عنوان قوی‎‌ترین بخش اقتصادی باقی مانده که طی یک سال گذشته بیش از 560 هزار شغل ایجاد کرده است. همچنین بخش‌های مراقبت‌های بهداشتی، حمل‌ونقل و انبارداری نیز در ماه سپتامبر به ترتیب 26 هزار و 24 هزار شغل ایجاد‌ کرده‌اند.

به دنبال تعرفه‌های جدید دونالد ترامپ بر فولاد و آلومینیوم وارداتی، 18 هزار شغل دیگر هم در این بخش تولید شده است.

از سوی دیگر، 73 درصد از اعضای انجمن ملی تولیدکنندگان در آمریکا اعلام کرده‌ند که جذب نیروی کار باصلاحیت و متخصص مهم‌ترین چالش آنها در کسب‌وکارشان بوده است.

بخش خرده‌فروشی نیز که رشدی نسبتا قوی در نیمه اول سال جاری داشت، با کاهش 20 هزار شغل به‌ویژه در بخش‌ عرضه لوازم ساختمانی و باغبانی مواجه بوده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.