کد مطلب: ۶۷۹۹۲۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پذیره‌نویسی جدید در بازار سرمایه

پذیره‌نویسی جدید در بازار سرمایه

مدیر عامل گروه مالی کاریزما از دریافت موافقت اصولی صندوق تضمین کاریزما خبر داد گفت : پذیره نویسی نخستین صندوق تضمین اصل سرمایه در نیمه نخست مرداد ماه سال جاری آغاز خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، علی تیموری امروز در نشست خبری در معرفی نخستین صندوق تضمین چند ضامن کاریزما در بازار سرمایه گفت: در واحدهای عادی این صندوق‌ها که به‌صورت صدور و ابطالی خریداری می‌شوند، اگر بیش از ۹۰ روز از زمان سرمایه‌گذاری آنها گذشته باشد، اصل سرمایه توسط سهامداران ممتاز تضمین خواهد شد.

وی با بیان اینکه واحدهای عادی و ممتاز سقف سود ندارند، اعلام کرد: واحدهای ممتاز برای تضمین اصل سرمایه یک بخش به عنوان کارمزد ثابت و بخش دیگر بر اساس بازدهی که صندوق به دست می‌آورد را از واحدهای عادی می‌گیرد تا اصل سرمایه سهامداران عادی در شرایط بد بازار تضمین شود.

تیموری ادامه داد: برآوردهای انجام شده از وضعیت بازار سرمایه نشان از آن دارد که اکنون بازار در موقعیت مناسبی قرار دارد و قیمت سهام شرکت‌ها بعد از روند نزولی که طی چند وقت گذشته تجربه کرده، معقول و خوب است.

مدیرعامل گروه مالی کاریزما اظهار داشت: با توجه به وجود چنین شرایطی در بازار می‌توان اعلام کرد که زمان مناسبی در بازار برای پذیره‌نویسی صندوق‌ها فراهم شده است.

تیموری ادامه داد: زمانی که صندوق اهرم در بازار سرمایه پذیره‌نویسی شد، بازار در بدترین شرایط سرمایه‌گذاری قرار داشت و معاملات بورس در حال تجربه بدترین موقعیت سرمایه‌گذاری قرار داشت.

دیرعامل گروه مالی کاریزما به عملکرد مناسب صندوق‌ها در وضعیت فعلی بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: وجود صندوق‌های سرمایه‌گذاری در شرایط فعلی که بازار در وضعیت مبهمی قرار دارد و منابع در حال ورود به بازار است، می‌تواند امکان مناسب سرمایه‌گذاری را برای سرمایه‌گذاران فراهم کند و از این طریق دیگر سرمایه‌هایشان دچار بحران نمی‌شود.

کارمزدهای متغیر در صندوق تضمین اصل سرمایه

عزت اله طیبی مدیر سبدگردان کاریزما در ادامه این نشست اظهار کرد: صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما ساختاری مشابه صندوق‌های اهرمی دارد و از واحدهای عادی و ممتاز تشکیل شده که واحدهای ممتاز نیز دارای دو نوع است؛ نوع نخست آن مربوط به اعضای هیات مدیره و تشکیل دهنده صندوق می‌شود و نوع دوم آن نیز به صورت ETF در فرابورس و به شکل پذیره نویسی با نماد تضمین عرضه می‌شود. حداقل صدور واحدهای ممتاز نوع دوم این صندوق، صد میلیون تومان است.

وی با تاکید بر اینکه اگر منابع سرمایه گذاران برای ۹۰ روز در صندوق بماند، اصل سرمایه آنها تضمین می شود، گفت: در حقیقت واحدهای ممتاز، اصل پول سرمایه گذاران را ضمانت می کند و واحدهای عادی در قبال این خدمات، حق بیمه ای را به نوع ممتاز پرداخت می کنند. در نهایت تمام منابع جذب شده (ممتاز و عادی) به شکل یک صندوق واحد در بازار سرمایه فعالیت می کند.

وی درمورد ترکیب سرمایه گذاری صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما، گفت: میزان سرمایه گذاری منابع متناسب با جو کلی و شرایط بازار تعین می شود؛ اگر روند بازار رو به رشد و وضعیت مطلوبی حاکم باشد، ۷۰درصد منابع در سهام و ۳۰ درصد دیگر در اوراق با درآمد ثابت صرف می شود و اگر همانند این روزهای بازار با شرایط ناخوشایندی رو به رو باشیم این نسبت سرمایه گذاری معکوس می شود.

وی ضمن اشاره به اینکه کسب مجوز فعالیت این صندوق برای پذیره نویسی منوط به جذب ۱۵۰ میلیارد تومان بوده، مطرح کرد: پس از ورود این صندوق به بازار فرابورس، سرمایه گذاران به دو صورت ثابت و یا متغیر کارمزد پرداخت می کنند، به طوری که کارمزدهای ثابت ۱.۵ درصد از متوسط سهام صندوق و ۰.۳ درصد از متوسط اوراق و سپرده بانکی نسبت به واحدهای عادی است.

طیبی با بیان اینکه کارمزد این صندوق طبق برنامه‌نویسی‌های انجام شده، متغیر بوده و بستگی به میزان بازدهی آن دارد، افزود: اگر صندوق بازدهی میان صفر تا ۲۰ درصد داشته باشد، کارمزد ضمانت صفر، اگر بازدهی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد باشد کارمزد ضمانت ۱۰ درصد، اگر بازدهی میان ۳۰ تا۴۰ درصد باشد کارمزد ضمانت ۲۰ درصد و برای بازدهی بیش از ۴۰ درصد کارمزد ضمانت۳۰ درصد است.

طیبی با اشاره به شرایط فعالیت این صندوق در بازار فرابورس، گفت: دریافت مجوز فعالیت صندوق یاد شده با پذیره نویسی واحدهای این صندوق از حداقل ۵۰۰ میلیارد ریال و حداکثر ۵ هزار میلیارد ریال انجام خواهد شد و صدور واحدهای عادی صرفا بعد از دریافت مجوز فعالیت حداکثر ۲۰ هزار میلیارد ریال خواهد بود.

وی در پایان سخنان خود طی این نشست با بیان اینکه صندوق تضمین اصل سرمایه ابزاری نوین محسوب می شود که ریسک نکول را از بین می‌برد، گفت: واحدهای عادی گزینه مناسبی برای افراد ریسک گریز به حساب می آید که نسبت به از دست رفتن اصل سرمایه خود واهمه دارند؛ از این رو صندوق مذکور توسط رکن چندتضامنی خود، این ریسک را از بین می‌برد و اصل دارایی واحدهای عادی در امان خواهد ماند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    کارمزدش خیلی زیاد هست ۴۰درصد بازدهی را ۳۰درصدش را کارمزد میگیره یعنی برای سرمایه گذار ۱۰درصد باقی میماند خیلی دلچسب نیست

  • چیچک

    این که همه سودش میره تو جیب خود مدیراش.اگه 41 رصصد سود بده 30 درصدش برا خودشه و 10 درصدش مال سهامداراش.اگه 20 درصد سود بده ده درصدش مال سهامداره.یعنی برا سهامدار 41 درصد و بیست درصد فرقش یک درصده “اما برا خود مدیراش 21 درصد فرق میکنه…یک درصد به سهامدار و 21 درصد به مدیرای صنوق عادلانست؟

  • چیچک

    ببخشید تند تایپ کردم و سطر اول بجای 10 باید مینوشتم 11. در هر صورت عزیزان منظورم این بوده که مدیرای این صندوق بیشترین سود رو برا خودشون میخوان و کمترین سود رو برای سهامدارانی که این صندوق رو پذیره نویسی و یا میخرن میخوان.

  • مهدی

    چقدر کلمه سبک و بی ارزش است این کلمه ( پر پول ) که بعضی خبر گزاری یا خبرنگار از آن استفاده می‌کند چندر غاز پرسپولیس حساب کردن شخصیت کم ارزش تان را نشان می دهد

  • ناشناس

    نمیخریم ……….‌‌گول نمیخوریم