خبر مهم:

کد مطلب: ۳۵۲۰۷۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چه کسانی مالیات بیشتری در امسال پرداخت کردند؟ / رشد چشمگیر عوارض خروج از کشور

چه کسانی مالیات بیشتری در امسال پرداخت کردند؟ / رشد چشمگیر عوارض خروج از کشور

طبق آمارهای درآمدهای مالیاتی دولت طی 9 ماهه ابتدایی سال 1397، بیشترین مالیات از کالاها و خدمات و کمترین از مالیات بر ثروت دریافت شده است. در مالیات بخش واردات بیشترین تغییر مربوط به عوارض خروج از کشور با 150 درصد رشد است.

به گزارش تجارت‌نیوز، از ابتدای فروردین ماه امسال تا پایان آذر ماه امسال بیشترین مالیات دریافتی از کالاها و خدمات بوده است. مالیات این بخش بیش از 30 هزار میلیارد تومان است. سهم این بخش در کل درآمد مالیاتی کشور در 9 ماهه نخست امسال 39.6 درصد است.

مالیات گرفته شده از اشخاص حقوقی در بازه زمانی مذکور بیش از 20 هزار میلیارد تومان معادل 27.1 درصد از سهم کل مالیات دریافتی است.

سهم مالیات بر درآمدها از ابتدای فروردین ماه سال جاری تا پایان آذر ماه امسال 17 درصد است. حدود 13 هزار میلیارد تومان میزان مالیات دریافتی از درآمدها است.

طبق مصوب 9 ماهه از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ماه باید 22 هزار میلیارد تومان از کالاهای وارداتی مالیات دریافت می‌شد که تنها حدود 9 هزار میلیارد تومان آن محقق شده که معادل 12.9 درصد از کل حجم درآمد مالیاتی کشور طی 9 ماهه اخیر است.

در میان نرخ‌های مصوب 9 ماهه برای دریافت مالیات از بخش‌های مختلف سال جاری، مالیات بر ثروت 100 درصد محقق شده است. حجم کل مالیات دریافتی این بخش بیش از 2.5 هزار میلیارد تومان است.

در حالی که مالیات بر ثروت به طبق نرخ مصوب 9 ماهه آن 100 درصد محقق شده است، اما تنها 45 درصد نرخ مصوب 9 ماهه از کالاهای وارداتی مالیات دریافت شده است.

111هزار JPG

بیشترین درآمد مالیاتی کشور از مالیات بر کالاها و خدمات محقق شده است.

طبق آمارهای بانک مرکزی از میان دو بخش مالیاتی مستقیم و غیرمستقیم، سهم هر کدام به ترتیب 47.5 و 52.5 درصد است.

در مقایسه 9 ماهه نخست امسال با سال گذشته بیشترین سهم تغییر مربوط به عوارض خروج مسافر از مرزهای کشور است که از ابتدای فروردین ماه تا پایان آذر ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 150 درصد رشد کرده است.

مالیات واردات خودرو نیز 80 درصد رشد را تجربه کرده است. در حالی که مالیات دریافتی از واردات خودرو در 9 ماهه نخست سال 1396 نسبت به سال 1395 معادل 31 درصد افت داشته، این نرخ در سال جاری با 80 درصد رشد به 49 درصد رسیده است.

اما مالیات بر نقل و انتقال خودرو که در 9 ماهه نخست سال گذشته 24.1 درصد رشد داشته است، در 9 ماه نخست امسال حدود 41 درصد افت داشته و به منفی 16.8 درصد نزول پیدا کرده است.

حجم کل درآمد مالیاتی کشور در 9 ماهه نخست سال جاری 77 هزار میلیارد تومان است. اما درآمدهای نفتی ایران در این بازه زمانی رشد 39 درصدی داشته است. ایران در سال جاری تا پایان آذر ماه 89 هزار میلیارد تومان درآمد نفتی به دست آورده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.