کد مطلب: ۷۱۶۸۱۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پرداخت ۱۲۰ هزار میلیارد تومان یارانه نان/ شکست طرح نصب کارتخوان در نانوایی‌ها

پرداخت 120 هزار میلیارد تومان یارانه نان/ شکست طرح نصب کارتخوان در نانوایی‌ها

بنا بر اعلام محمدجواد کرمی، یک فعال صنفی، در حال حاضر دولت ۱۲۰ هزار میلیارد تومان یارانه نان پرداخت می‌کند. این در حالی است که نه مردم از کیفیت نان رضایت دارند و نه برای تولیدکنندگان با توجه به افزایش ۲۰۰ درصدی هزینه تولید انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت باقی مانده است.

Ĺبه گزارش تجارت‌نیوز ، دولت افزایش قیمت نان بعد از طرح هوشمندسازی یارانه‌ها را جزو خط قرمز خود اعلام کرد. این در حالی است که قیمت آرد برای نانوایی‌ها بعد از این طرح آزاد شد. اما مردم با همان قیمت گذشته اقدام به خرید نان سنتی می‌کنند.

در همین راستا دولت برای جلوگیری از فروش خارج از شبکه آرد اقدام به نصب دستگاه‌های پوز در نانوایی‌ها کرد. چراکه گفته می‌شود تا پیش از این برخی از نانوایی‌ها بیش از ۳۰ درصد سهمیه آرد خود را خارج از شبکه به فروش می‌رساندند.

افزایش ۲۰۰ درصدی هزینه طبخ نان

دولت برای جبران افزایش هزینه‌ نانوایی‌ها، ازجمله دستمزد کارگران، اجاره و هزینه‌های حمل‌ونقل، ۱۵ درصد مشوق مالی در نظر گرفت. اما گویا با گذشت بیش از سه ماه از اجرای این طرح هنوز این طرح تشویقی به‌حساب نانوایی‌ها واریز نشده است.

اخیراً محمد سلیمانی، رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی کشور، از افزایش ۲۰۰ درصدی هزینه طبخ نان خبر داد و تاکید کرد که دستگاه‌های هوشمند بنا به نرخنامه ۱۴۰۰ کار می‌کنند و فروش با نرخ سال گذشته نمی‌تواند پاسخگوی هزینه نانوایان باشد.

او این موضوع را تائید کرد که دولت هنوز بسته حمایتی مورد اشاره را به حساب نانوایان واریز نکرده ست.

یارانه نان به حساب مردم واریز می‌شود؟

محمدجواد کرمی، رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و غیرحجیم، در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره افزایش ۲۰۰ درصدی هزینه پخت نان عنوان کرد: با توجه به ثبات قیمت نان در سه سال اخیر، افزایش ۲۰۰ درصد هزینه طبخ نان دور از ذهن نیست. برای مثال در سال جاری در کنار سایر هزینه‌ها، فقط هزینه کارگری ۵۷ درصد افزایش پیدا کرد.

او شیوه فعلی پرداخت یارانه نان را صحیح ندانست و گفت: یک بار در سال ۱۳۸۹ یارانه نان هدفمند شد. در آن سال یارانه نان به‌حساب مردم واریز شد و با توجه به ایجاد فضای رقابتی برای نانوایان کیفیت نان نیز خواه ناخواه افزایش یافت.

وی خاطرنشان کرد: شیوه فعلی پرداخت یارانه نان منسوخ‌ است. در روش‌های جدید یارانه مستقیماٌ به‌حساب مردم واریز می‌شود و یا در قالب بسته حمایتی در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

این فعال صنفی ابراز کرد: دولت سالانه حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان به صورت مستقیم و غیرمستقیم به یارانه نان تخصیص می‌دهد. اما نکته جالب اینجاست که نه دولت، نه مردم و نه تولیدکنندگان از وضعیت فعلی راضی نیستند.

حال این صنف خوب نیست

کرمی بهترین راه‌حل برای رضایتمندی سه گروه را آزادسازی و پرداخت یارانه به مردم دانست و افزود: این موضوع حتی چندی پیش به سمع و نظر رئیس‌ دولت رسید.

وی با اشاره به وجود مشکلات مذکور در بخش صنعتی نیز بیان کرد: در اردیبهشت‌ماه آزادسازی در بخش نان صنعتی انجام شد. اما بدون اینکه به زیرساخت‌های توجهی شود. از سال ۸۶ به بعد مصوبات دولت در راستای این بود که ۴۰ درصد نان کشور به سمت صنعتی برود. اما اکنون روی ۱۵ درصد مانده‌ایم که بعد از آزادسازی این بخش به دلیل قدرت خرید پایین مردم این درصد کمتر هم شد.

این فعال صنفی با طرح این پرسش که چه کسی باید پاسخگوی شرایط فعلی باشد، تصریح کرد: در این مدت بالای ۲۰۰ نامه به مسئولان کشور نوشته‌ایم. اما به دلیل نبود یک متولی واحد هیچ‌کس پاسخگو نیست.

کرمی با تأکید بر اینکه حال این صنف خوب نیست، یادآور شد: در حال حاضر دولت به بخش صنعتی ۱۵ درصد یارانه پرداخت می‌کند. این رقم در مقابل هزینه‌های واحدهای نانوایی بسیار ناچیز است.

طرح هدفمندی نان شکست خورد

کرمی در پایان طرح نصب دستگاه‌های پوز در نانوایی‌ها یک طرح شکست‌خورده دانست و بیان کرد: ما همان زمان نیز با این طرح مخالفت کردیم، چراکه می‌دانستیم جوابگو نخواهد بود. حال وزارت اقتصاد به‌عنوان متولی این طرح پاسخگو نیست که فاز سوم و چهارم این طرح به کجا رسید. تاکنون نیز وزارت اقتصاد گزارشی درباره این طرح ارائه نکرده است.

برای مطالعه گزارش‌های بیشتر مطلب مصرف نان فانتزی آب رفت را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی

    چرا چرت میگی
    دولت ماهیانه داره پول واریز میکنه
    داداش من نانوایی داره هر یک تومن حدود ۱۶۰تومن واریز میکنن.ینی اگه ماهی ۳۰میلیون کار کنن میشه ماهی یک و هشتصد و این درحالی هست ک هنوز قیمت ارد چهل تومن هست و ازاد نشده
    البته منکر نواقص طرح نیستم .ولی این طرح به نفع همه اس.هم مردم هم نانوایی.چون نانوا بدون محدویت میتونه نان بپذه و دیگه شاهد این صفها و نبود نان نباشیم .سوزش این فعال صنفی بخاطر این هست ک دیگه نمیتونه سهمیه بقیه نانوایی هارو هاپولی کنه.الان در شهر یاسوج بعضی نانواییها در ماه ۲۰۰ آرد میگیرن و بعضیا ۳۵۰ ارد و بالاتر (طبق قانون سهمیه هر نانوایی در شهر باید روزانه ده آرد و ماهی سیصد آرد باشه)و معمولا این نانواییها تا جایی ک من اطلاع دارم یا مال خود اعضای اصناف هست یا فک و فامیلاشون .اگه خواستین اسم هم میبرم و ادرس میدم تا بیایین ببینید که چرا پز نانوایی در سوپر مارکت بغلی هست و کارت خرید سوپر مارکت رو بعنوان خرید ارد میکشن

  • ناشناس

    انشاللله ظهور اقا امام زمان

  • ناشناس

    یکی بنزین و یکی نان این دو اقلام باید نرخش با وشورهای همسایه و جهان یکی بشه،مگه میشه قیمت یک لیتر بنزین از یک لیتر آب معدنی کمتر باشه

    • ناشناس

      آقا مثل اینگه یادت رفته همین سال گذشته بود که نان را گران گردین پس چرا می گید سه سال قیمت ثابت است.
      در ضمن افرادی مانند شما هستن که با اینگونه حرف زدن باعث ظلم به مردم می شوید آقا اگز بنزین ارزون است بخاطر اینکه ما منابع آن راداریم و اکثر کشور های همسایه ندارند و وارد کننده آن هستن چرا در آمد _ رفاه _ ارزانی مواد غذایی و امکاناتی که آنها دارند و ما نداریم را نمی گویید و ساکت مانده اید افکار خود را درست کنید . بعد حرف بزنید .

    • ناشناس

      حقوق ومزایا وکار وشرایط زندگی مردم هم مث بقیه دنیاست؟! یکم ازون عقلت کاربکش. وضعیت معیشتی مردم رونمیبینی؟

    • ناشناس

      افرین خوب گفتی شما دیگه کی هستی این اقتصاداین اوضانمیبنی واقعا چجوری این جوری گفتی

    • ناشناس

      دستمزد کارگران در کشورهای همسایه مثل کشور عراق ۲۵میلیون تومان هست قیمت سوخت هم بالاست قیمت بهترین و پیشرفته ترین خودرو در آنجا خیلی ارزان‌تر از کشور ما هست تورم در آنجا ۲درصد هست وقتی سواد کافی نداری بهتر هست که حرف نزنی چون مسخره همه میشوی

  • علی

    ارزون ترین نان در دنیارو دولت به مردم میده اینکار اشتباهه

  • حسین نوروزی

    با سلام این طرح اگر پول نان به مصرف‌کنندگان بدهند درست عمل خواهد کرد وگر نه‌ محکوم‌ به شکست است

  • ناشناس

    چند بار قینت رو بالا بردن خودشون هم مانور دادن که کیفیت نان اگه خوب نباشه جرینه میشه برخورد میشه مامور خیلی راحت میره واسه سرکشی صددرصد کیفیت نامرغوب رو میبینه نیشش رو باز میکنه که فلانی چرا پختت نامرغوبه رشوه رو میگیره بعد الکی ی حرف میزنه که ایندفعه اشکال نداره ولی درست کن پس چرا این اتحادیه نانوایان رسیدگی نمیکنه همشون هم خوووب میدونن که واقعا افتضاحه

  • ناشناس

    نمیدونم چرا دولت نمیخاد واسه یبارم که شده درست فکر کنه . تمام قیمت ها رو ازاد کنه و به قیمت جهانی تبدیل کنه در ازای اون حقوق و دستمزد رو هم جهانی در نظر بگیره اون موقع همه چیز حل میشه.هم ملت راحت زندگی میکنن هم دولت دیگه کاری واسه تفکر نداره.
    نمیشه که قیمت مسکن و بیشتر اقلام خوراکی به قیمت جهانی باشه و دستمزد فقط در حد کشور خودمون.

    • ناشناس

      سلام
      اخه دولت درآمد دیگه نداره که با این کار
      تازه هزینه هاش بالا میره
      بدهی های دولت زیادتر میشه

  • ارش

    با آزادسازی و پرداخت یارانه نان هم موضوع حل نمیشه ک حتی بدتر هم میشه!!! چون ممکنه پول نان و بعد از آزادسازی به حساب خانوارها بریزند مثلا ۶ ماه یکسال یا حتی ۱٠ سال منتها مثل یارانه میشه بعد گذشت ۱۲ سال هنوز همون مقدار یارانه ۱۲ سال پیش ینی ۴۵ تومان تغییر نکرده و یارانه ای که زمانی برای دولت سنگین بود الان تقریبا ارزش پول خرد و پیدا کرده و مشکلی برای پرداختش ندارن… نذاریم بر سر نان هم این بلا بیاد!!

  • ناشناس

    چرا دولت ۱۵درصد واریز نمیکنه

  • ناشناس

    کسی هست مگر گوش کندوا😆😆😥😥