کد مطلب: ۵۱۳۵۹۹

پرواز قیمت بیت کوین بعد از سرمایه‌‌گذاری ۱٫۵ میلیارد دلاری شرکت تسلا

پرواز قیمت بیت کوین بعد از سرمایه‌‌گذاری ۱٫۵ میلیارد دلاری شرکت تسلا

سرمایه‌گذاری هنگفت شرکت تسلا روی بیت کوین باعث شده تا قیمت این رمزارز به بیش از ۴۸ هزار دلار افزایش پیدا کند.

سرمایه‌گذاری هنگفت شرکت تسلا (Tesla) روی بیت کوین باعث شده تا قیمت این رمزارز به بیش از ۴۸ هزار دلار افزایش پیدا کند. این خرید ۱.۵ میلیاردی شرکت ایلان ماسک، مورد توجه تمام رسانه‌های جهانی قرار گرفته است.

پس از انتشار خبر خرید بیت کوین توسط شرکت تسلا در روز دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹، سرمایه‌گذاران زیادی تصمیم گرفتند اقدامی مشابه ایلان ماسک مدیر عامل این شرکت انجام دهند و همین موضوع باعث افزایش قیمت چشمگیر BTC در روز سه‌شنبه شد. تسلا اعلام کرده که این خرید را به منظور «داشتن انعطاف بیشتر، برای متنوع‌سازی بیشتر دارایی‌ها و به حداکثر رساندن بازگشت سرمایه‌اش» انجام داده است. این شرکت قصد دارد در آینده با توجه به مقررات قانونی و در ابتدا به صورت محدود محصولات خود را در ازای دریافت بیت کوین به فروش برساند. اگر این اتفاق رخ بدهد، تسلا به اولین غول اتومبیل‌سازی‌ تبدیل خواهد شد که Bitcoin را به عنوان یک روش پرداخت قبول می‌کند.

شرکت تسلا در گزارشی که برای پایان سال ۲۰۲۰ منتشر کرده بود، موجودی نقد خود (پول و سایر دارایی‌هایی که معادل پول هستند) را ۱۹ میلیارد دلار اعلام کرد. بنابراین می‌توان گفت که این شرکت درصد قابل توجهی از میزان نقدینگی خود را صرف خرید بیت کوین کرده است. این اقدام تسلا باعث شروع بحث‌های زیادی در مورد رفتارهای اخیر مدیر عامل این شرکت در توییتر شده است. توییت‌های ایلان ماسک تاکنون چندین بار به افزایش قیمت رمز ارزهایی مثل بیت کوین و دوج کوین (dogecoin) منجر شده است.

رفتارهای رمزارزی اخیر ایلان ماسک

دومین فرد ثروتمند دنیا حدود دو هفته پیش هشتگ (#bitcoin) را به قسمت بیوگرافی صفحه توییترش اضافه کرد و همین حرکت کوچک باعث شد قیمت بیت کوین چیزی نزدیک به ۲۰ درصد افزایش پیدا کند. دو روز پس از این اقدام، وی از طریق شبکه اجتماعی «کلاب هاوس» (Clubhouse) همه شک و تردیدها را از بین برد و گفت در این وهله زمانی فکر می‌کنم که بیت کوین چیز خوبی است و من جزو حمایت کنندگان آن هستم. در ضمن بد نیست بدانید که Bitcoin تنها رمز ارزی نیست که این روزها مورد توجه ایلان ماسک قرار گرفته است. هفته گذشته توییت‌های وی در مورد دوج کوین موجب شدند تا قیمت این رمزارز بیش از ۲ برابر افزایش پیدا کند.

اما تاثیر خبر سرمایه‌گذاری ۱.۵ میلیاردی تسلا تنها به افزایش قیمت بیت کوین ختم نشد و حتی سهم‌های این شرکت نیز بیش از ۲ درصد رشد قیمت داشتند. ایلان ماسک در گذشته به علت انتشار توییت‌هایی که موجب نوسان بازار شده‌اند، با مشکلات قانونی مواجه شده است، هرچند قوانین آمریکا در مورد توییت‌هایی که به رمزارزها مربوط می‌شوند، خیلی واضح نیستند. در سال ۲۰۱۸ کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) آقای ماسک را به خاطر توییت‌هایی که در مورد خصوصی کردن سهام تسلا با قیمت ۴۲۰ دلار منتشر کرده بود، به انجام کلاهبرداری متهم کرد. او در نهایت محبور شد از سمت خود در هیات‌مدیره شرکت استعفا دهد و ۲۰ میلیون دلار جریمه به SEC و ۲۰ میلیون دلار دیگر هم به تسلا پرداخت کند.

یکی دیگر از اتفاقات مهمی که ممکن است در خرید بیت کوین توسط شرکت تسلا تاثیرگذار بوده باشد، گفت‌وگوی توییتری بین ایلان ماسک و مدیرعامل شرکت مایکرو استراتژی (MicroStrategy)، مایکل سیلور (Michael Saylor) است که در ماه دسامبر انجام شد. سیلور که شرکتش سرمایه‌گذاری سنگینی روی بیت کوین انجام داده، در توییتی برای ماسک نوشته بود:

اگر می‌خواهی به سهام داران خود یک لطف ۱۰۰ میلیارد دلاری بکنی، ترازنامه $TSLA را از دلار به BTC تغییر بده. اگر این کار را انجام بدهی، سایر شرکت‌های حاضر در فهرست اس‌اندپی ۵۰۰ (S&P 500) نیز اقدامی مشابه انجام خواهند داد و با گذشت زمان، این لطف ۱۰۰ میلیارد دلاری به یک لطف ۱ تریلیوین دلاری تبدیل خواهد شد. ماسک نیز در پاسخ وی نوشت آیا انجام چنین تراکنش‌های بزرگی امکان‌پذیر است؟

پیش‌بینی روند افزایش قیمت بیت کوین در آینده

با در نظر گرفتن تغییرات قیمتی روز سه شنبه، می‌توان گفت که بیت کوین از ماه مارچ ۲۰۲۰ تاکنون بیش از ۱۰۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

مایکل نووگراتز (Michael Novogratz) روز دوشنبه در مصاحبه با بلومبرگ گفته بود با افزایش تعداد شرکت‌هایی بزرگی که روی بیت کوین سرمایه‌گذاری می‌کنند، قیمت این رمزارز می‌تواند تا پایان سال ۲۰۲۱ به بیش از ۱۰۰ هزار دلار افزایش پیدا کند. به عقیده وی در آینده شاهد اقدامات مشابه از سوی تمام شرکت‌های آمریکایی خواهیم بود. یکی از چیزهایی که بیت کوین، تسلا، سهام‌های شرکت‌های تولید انرژی خورشیدی و سرمایه‌گذاری زیست محیطی، اجتماعی و مدیریتی (ESG) را به یکدیگر مرتبط می‌کند، طرز برخورد نسل هزاره و نسل زد است. نسل جوان آینده‌ای را پیش رو می‌بیند که در آن رمزارزهایی مثل Bitcoin ارز اصلی مورد استفاده‌شان خواهد بود.

مایکل نووگراتز مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری رمز ارزی «گلکسی دیجیتال» (Galaxy Digital) است. در ادامه به چند مورد دیگر از نظرات متخصصان حوزه اقتصاد رمزارزی اشاره خواهیم کرد.

دن آیوز (Dan Ives)، یکی از تحلیلگران شرکت سرمایه گذاری ودبوش (Wedbush)، در مورد سرمایه گذاری تسلا روی بیت کوین نوشته است این اقدام می‌تواند به رشد قیمت سهام تسلا منجر شود، چرا که اکنون سرمایه گذاران ارزش دارایی بیت کوینی / رمزارزی این شرکت را هم در نظر خواهند گرفت.

درک هالپنی (Derek Halpenny)، رئیس بخش تحقیقات بازاریابی جهانی گروه مالی میتسوبیشی یواف‌جی (MUFG) در اروپا گفته است هر اقدامی که بتواند اعتبار بیت کوین را بهبود بخشد و آن را به تبدیل شدن به یک ابزار قابل استفاده برای انجام مبادله تبدیل کند، تاثیر مثبتی روی قیمت آن خواهد داشت.

تحلیلگران زیادی بر این باورند که سقوط ارزش دلار می‌تواند به ادامه یافتن روند افزایش قیمت بیت کوین منجر شود و علاوه بر این، بسیاری از سرمایه گذاران از BTC به عنوان یک دارایی پوشش ریسک استفاده می‌کنند تا از کاهش ارزش ارزهای فیات در امان باشند. شاخص ارزش دلار پس از طی کردن یک روند افزایشی قوی، سه‌شنبه با کاهشی ۰.۳۵ درصدی به ۹۰.۶۲ افت کرد. سرمایه‌گذاران زیادی به این نتیجه رسیده‌اند که میزان بی‌سابقه چک‌های حمایتی دولت آمریکا (stimulus) و نرخ بهره‌های پایین در سال ۲۰۲۱ فشار بیشتری روی دلار خواهد گذاشت.

حمایت ایلان ماسک و سرمایه‌گذاری ۱.۵ میلیارد دلاری تسلا روی بیت کوین توانسته قیمت این رمزارز را تا حد چشمگیری افزایش دهد. در صورتی که سایر شرکت‌های بزرگ هم تصمیمات مشابهی بگیرند، ۱۰۰ هزاری دلاری شدن قیمت هر واحد BTC که آقای مایکل نووگراتز ادعایش را داشت، دیگر چندان دور از ذهن به نظر نمی‌رسد.

*تجارت‌نیوز مسئولیتی در برابر صحت مطالب تبلیغاتی ندارد و راستی‌آزمایی محتوای تبلیغ بر عهده مخاطب می‌باشد*

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حمید

    قطعا خودش کلی بیت کوین داره از قبل هی میاد از این کارا میکنه تا قیمت بره بالا سود کنه