کد مطلب: ۲۳۹۷۳۶

پشت پرده دیدار رهبران دو کره

پشت پرده دیدار رهبران دو کره

عقب‌نشینی رهبر کره شمالی از سیاست‌های هسته‌ای خود و دیدار اخیرش با رئیس‌جمهور کره جنوبی موجب شده، بسیاری این رهبر مستبد را دست‌کم بگیرند. تحلیل‌گران اما بر این باورند که او در این مقطع از زمان، اولویت‌هایش را تغییر داده و به رشد اقتصادی و بقای خودش توجه بیشتری دارد.

الهام میرمحمدی: رهبر کره شمالی روز جمعه 27 آپریل به دیدار مون جه این، رئیس‌جمهور کره جنوبی رفت. عقب‌نشینی او از سیاست‌های هسته‌ای و این دیدار موجب شده بسیاری این رهبر مستبد را دست‌کم بگیرند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نقل از اکونومیست، تا شش ماه پیش هیچ‌کس تصور نمی‌کرد که کیم‌ جونگ اون بتواند از عهده یک ملاقات دیپلماتیک بر بیاید. اما پس از رئیس‌جمهور کره جنوبی، حالا او در نظر دارد با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هم دیدار کند. به نظر می‌رسد او می‌خواهد به جهان ثابت کند که یک دیکتاتور زبردست و باهوش است.

هدف از دیدار روز جمعه با مون جه این، انجام مذاکراتی درباره خلع سلاح شبه جزیره کره و برقراری صلح دائم بود. از سوی دیگر این رویداد گشایشی خواهد بود برای آغاز ارتباط این کشور با آمریکا.

دونالد ترامپ گفته که آماده دیدار با رهبر کره شمالی است و اگر این‌چنین باشد این رویداد نقطه عطفی در روند تنش‌زای اتمی با پیونگ‌یانگ محسوب می‌شود. این دیدار احتمالا اوایل ماه ژوئن اتفاق می‌افتد اما زمان و مکان دقیق آن هنوز مشخص نیست.

مذاکرات و دیدارهای اخیر برای کیم جونگ اون تنها یک هدف مشخص دارد و آن هم بقاست.

در حالی که در پایان سال 2017 هر دو کشور در آستانه آغاز یک مناقشه جدی بودند، حالا چنین تغییر موضعی جهان را شگفت‌زده کرده است.

شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین اما بیش از دیگران این موضوع را جدی گرفت. زمانی که کیم در اواخر ماه مارس به این کشور سفر کرد، رئیس‌جمهور چین استقبال گرمی از او کرد و برایش فرش قرمز پهن کرد.

تا پیش از آن، آزمایش‌های هسته‌ای کره شمالی، شی جین پینگ را به شدت عصبانی کرده بود. این در حالی است که چین متحد مهم کره شمالی در زمان جنگ میان دو کره بود.

شگفتی‌ها زمانی بیشتر شد که مایک پومپیو، وزیر امور خارجه تندروی آمریکا، پس از دیدارش با رهبر کره شمالی اعلام کرد، دولت آمریکا و کره در حال انجام مذاکراتی در زمینه صلح آن هم در بالاترین سطح هستند.

به دنبال آن در 20 آپریل، رهبر کره شمالی اعلام کرد، آزمایش‌های موشکی را تعلیق می‌کند.

کیم جونگ اون دیکتاتوری ماهر و زبردست است که قصد ندارد فعالیت‌های هسته‌ایش را متوقف کند.

اما نباید فراموش کرد که توقف آزمایش‌های هسته‌ای کره شمالی در این برهه از زمان چندان اهمیتی ندارد.

این بیانیه کیم جونگ اون تنها مخاطب خود یعنی دونالد ترامپ را به خوبی تحت تاثیر قرار داد. به‌گونه‌ای که یک روز بعد ترامپ در توئیتر از دستاورد بزرگ آمریکا در مواجهه با کره شمالی خبر داد.

برداشته شدن تحریم‌ها، وعده‌ای است که آمریکا در ازای متوقف کردن آزمایش‌های هسته‌ای به کیم جونگ اون داده است.

نویسنده اکونومیست معتقد است این توافق تنها یک تله برای ترامپ است. کیم جونگ اون دیکتاتوری ماهر و زبردست است که قصد ندارد فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کند. این در حالی است که ترامپ ادعا می‌کند، تحریم‌ها و تهدیدهای وی کیم را بر سر میز مذاکره کشانده است.

تحلیل‌گران معتقدند، در ماه نوامبر و زمانی که رهبر کره شمالی سومین سری از آزمایش موشک‌های بالستیک قاره‌پیما را انجام داد، متوجه شد که تهدیدهای ترامپ جدی است.

در واقع به او هشدار داده شد که رئیس‎جمهور آمریکا به قدری بی‌پرواست که به راحتی قادر است جنگ دوم کره را راه بیندازد.

اگرچه ترامپ مدعی است که تهدیدهای او کیم را رام کرده اما به نظر می‌رسد، این رهبر کره شمالی است که به مراودات دیپلماتیک سمت و سو می‌دهد و پایان آن را مشخص خواهد کرد.

وی اواخر سال 2001 و زمانی که 28 سال داشت، رهبری کره را بر عهده گرفت. پدرش در همین سال در اثر بیماری قلبی درگذشت.

در این زمان هیچ‌کس گمان نمی‎کرد کیم که در سوئیس تحصیل کرده بتواند دیکتاتور خوبی باشد. حتی اکونومیست در مقاله‌ای او را یک رهبر بی‎تجربه و نابالغ خواند.

چهره‌های برجسته از زمان پدرش قدرت زیادی در اختیار داشتند و رتق و فتق امور را به دست گرفتند.

کیم از سوی دیگر عاشق قدرت و زندگی مجلل است. حالا اگر قرار باشد این قدرت را از دست بدهد، بدون شک سرنوشتی چون معمر قذافی خواهد داشت. او حاضر است هر کاری انجام دهد تا به چنین سرنوشتی دچار نشود.

پدربزرگ و پدر کیم هر دو زمانی که جوان بودند رهبری کره را به عهده گرفتند و مرگ طبیعی داشتند.

از زمان روی کار آمدن رهبر کره اهداف و خطوط او مشخص بود: پاکسازی و سرکوب در بالاترین سطوح، آزادی اقتصادی و دستیابی به سلاح هسته‌ای.

تحلیل‌گران معتقدند کیم جونگ اون تنها در این مقطع از زمان، اولویت‌هایش را تغییر داده و به رشد اقتصادی و بقای خودش توجه بیشتری دارد.

او به سرعت تهدید‌های موجود را از سر راه خود برداشت. جانگ سونگ تائک، شوهر‌عمه‌اش در سال 2013 اعدام شد. نزدیک بودن جانگ به کانون قدرت در کره شمالی و مسئولیت‌هایش سبب شده بود در موقعیتی قرار بگیرد که رهبر جوان او را تهدیدی بر سر راهش تصور کند.

در سال 2017، کیم جونگ نام، برادر ناتنی‌ رهبر کره در فرودگاه کشور مالزی ترور شد که به گفته تحلیل‌گران این ترور هم به دستور حکومت کره شمالی انجام شده بود.

از سوی دیگر، پاکسازی افسران بلندپایه ارتش کره شمالی نیز در چارچوب اقدامات رهبر کره برای کاهش نفوذ ارتش و تقویت قدرتش صورت گرفت.

اقتصاد به قدری مورد توجه رهبر کره است که از همان ابتدا، سرمایه‌داری را تشویق کرده و کسب‎وکارهای خصوصی را تحت فشار قرار نمی‌دهد. کارآفرینان دولتی هم در این کشور آزادی عمل دارند.

هدف سوم -برنامه‌های هسته‌ای- هم به شدت مورد توجه اوست. رهبر کره شمالی به سادگی از خیر موشک‌هایش نخواهد گذشت. در اثبات این ادعا همین بس که او از ژنرال‌های خودش بیش از ژنرال‌های آمریکایی هراس دارد.

تحلیل‌گران معتقدند او تنها در این مقطع از زمان، اولویت‌هایش را تغییر داده و به رشد اقتصادی و بقای خودش توجه بیشتری دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.