خبر مهم:

کد مطلب: ۳۵۴۲۳۹

بررسی تجارت‌نیوز از کارنامه هفتگی بورس

در پنج روز معاملاتی بورس این هفته چه گذشت؟

در پنج روز معاملاتی بورس این هفته چه گذشت؟

شاخص کل بورس در هفته جاری بیش از دو هزار واحد افزایش یافت. نزدیک شدن آمریکا و چین به یک توافق تجاری خوب، بازارهای بین‌المللی مثبت، افزایش قیمت جهانی فلزات، افزایش قیمت نفت و دلار، تعویق مجدد رأی‌گیری در مورد لایحه پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام، خواسته کمیته ملی حزب دموکرات ایالات متحده برای بازگشت واشینگتون به برجام، زمزمه‌های موافقت با افزایش سرمایه بانک تجارت و بانک صادرات از مهم‌ترین اتفاقی بود که بازار سهام را در هفته جاری تحت تاثیر قرار داد.

شاخص کل بورس در هفته جاری با رشد 1.34 درصدی، بیش از دو هزار واحد افزایش یافت.

به گزارش تجارت‌نیوز، نزدیک شدن آمریکا و چین به یک توافق تجاری خوب، بازارهای بین‌المللی مثبت، افزایش قیمت جهانی فلزات، افزایش قیمت نفت و دلار، تعویق مجدد رأی‌گیری در مورد لایحه پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام، خواسته کمیته ملی حزب دموکرات ایالات متحده برای بازگشت واشینگتون به برجام، زمزمه‌های موافقت با افزایش سرمایه بانک تجارت و بانک صادرات از مهم‌ترین اتفاقی بود که بازار سهام را در هفته جاری تحت تاثیر قرار داد.

5495

در پنج روز معاملاتی این هفته چه گذشت؟

تجارت‌نیوز با بررسی اتفاقات هفته اخیر به رفتار بازار سهام به تفکیک روزهای هفته می‌پردازد.

بازار سهام در روز شنبه

در این روز قیمت جهانی نفت بیش از ۶۶ دلار بود و همچنین بازارهای طلا، ارز و سکه و طلا نیز با افزایش قیمت همراه بود، اما شاخص بورس تهران به دلیل کمبود نقدینگی، قدرت لازم را برای واکنش به خبرهای مثبت نداشت و در نهایت با افت ۱۹۶ واحدی به کار خود پایان داد و در سطح ۱۵۷ هزار و ۱۱۳ واحد قرار گرفت.

برترین گروه‌های صنعتی، گروه‌های بانکی و فلزات اساسی بودند که بیشترین ارزش معاملات امروز را در اختیار داشتند.

همچنین پربازده‌ترین گروه‌های صنعتی در بازار بورس سایر معادن و محصولات کاغذی و زیان‌ده‌ترین آن‌ها محصولات چوبی و گروه تامین آب، برق و گاز بودند.

54853

همچنین در این روز عرضه اولیه نماد «افق» صورت گرفت که به هر کد، حدود ۱۳۲ سهم درقیمت ۱۶۹۵۰ ریال (سقف قیمت)، معادل ۲۲۵ هزار تومان تعلق گرفت؛ ۳۸۶ هزار و ۸۱۷ نفر در عرضه افق شرکت کردند که رکورد تعداد متقاضی در عرضه اولیه‌ها را شکست.

بازار سهام در روز یکشنبه

پس از تعویق مجدد تصمیم‌گیری در مورد لایحه پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام، شاخص کل در ادامه روند روز شنبه در این روز نیز به روند ریزشی خود با دامنه بیشتر ادامه داد و با افت ۹۵۸ واحدی کانال ۱۵۷ هزار واحدی را نیز از دست داد و در سطح ۱۵۶ هزار و ۱۵۵ واحد قرار گرفت.

افزایش قیمت نفت باعث استقبال از شرکت‌های پالایشی شد، به طوری که بیشترین تاثیر مثبت را نمادهای شپنا، شبهرن و شبریز بر شاخص کل و ارزش بازار سهام داشتند.

برترین گروه‌های صنعتی، گروه‌های بانکی و شیمیایی بودند که بیشترین ارزش معاملات را در اختیار داشتند.

56765

کمبود نقدینگی و تاثیر اخبار سیاسی و تحلیل‌های مختلف از تاثیر ریسک‌های سیستماتیک در بازار به معاملات کم‌حجم در نمادهای مختلف منجر شده است.

بازار سهام در روز دوشنبه

به کمک کاهش تولید اوپک و متحدان و تحریم‌های آمریکا برعلیه ایران و ونزوئلا، در این روز قیمت نفت با گذشتن از مرز ۶۶ دلار، رکورد سه ماهه را شکست.

همچنین با رشد قیمت دلار و رسیدن به ۱۳ هزار تومان و قرارگرفتن شاخص در محدوده حمایتی، فضای بازار در این روز بهبود یافت و شاخص کل بورس با رشد ۵۵۰ واحدی به کار خود پایان داد و در سطح ۱۵۶ هزار و ۷۰۵ واحد قرار گرفت.

تقاضا در اکثر نمادهای بانکی بیش از عرضه بود، به طوری که بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص به نمادهای گروه بانکی مربوط بود.

در گروه بانکی زمزمه‌های موافقت سازمان با افزایش سرمایه بانک تجارت و بانک صادرات در حالی که قیمت آن‌ها به نقطه حمایتی رسیده بود منجر به افزایش خوب تقاضا گردید.

2556

در گروه زراعت نیز که تحت نوسانات شدید قیمتی قرار گرفته و توانسته در بازار منفی با صف خریدهای پیاپی مواجه شود، در این روز نیز در دامنه مثبت مورد معامله قرار گرفت. علت این امر ناآرامی‌های اخیر در بازار گوشت کشور و شایعات قاچاق گوشت که با رشد سودآوری همراه شده، است.

در گروه خودرویی نیز تقاضا در اکثر نمادهای گروه بیش از عرضه بود. قیمت خودرو در حاشیه بازار مجددا افزایش داشته و ایران‌خودرو و سایپا دست به فروش فوری محصولات خود زده‌اند.

بازار سهام در روز سه‌شنبه

کمبود نقدینگی در بازار همچنان مشکل اصلی بوده و در این روز نیز شاهد حجم پایین تعداد معاملات بودیم. اما اثر افزایش قیمت دلار و نفت در بازار روز سه‌شنبه نیز مشهود بود و با استقبال سهامداران از بازار، شاخص کل بورس با رشد ۶۸۲ واحدی در سطح ۱۵۷ هزار و ۳۸۷ واحد قرار گرفت.

گروه قند و شکر برای چندمین روز متوالی با افزایش تقاضا در اکثر نمادها مواجه شد. اخبار مبنی بر آزادسازی نرخ شکر و افزایش قیمت شکر در این گروه موجب اقبال سهامداران و قرار گرفتن نمادها در سقف قیمت روزانه گردید.

برترین گروه‌های صنعتی ، گروه‌های فلرات اساسی و سرمایه‌گذاری بودند که بیشترین ارزش معاملات را در اختیار داشتند.

گروه فلرات اساسی با سقبت گرفتن از گروه بانکی با معاملاتی به ارزش ۵۲ میلیارد تومان در صدر قرار گرفت.

3265

گروه فلزات اساسی و معادن در این روز بهتر از روزهای گذشته معامله شدند، قطعا اگر جریان نقدینگی وارد بازار شود، یکی از گروه‌های اصلی مستعد برای رشد گروه معدنی و فلزات اساسی خواهند بود.

بازار سهام در روز چهارشنبه

اولین روز کاری اسفند ماه برای بازار سرمایه پربار بود. به مدد بهبود قیمت‌های جهانی، افزایش نرخ ارز آزاد که به تبع آن موجب افزایش نرخ سامانه نیما شد، احتمال فرصت دوباره FATF به ایران و افزایش صادرات نفتی ایران در بهمن‌ماه باعث شد تا بازار سهام پس از مدت‌ها بار دیگر با ورود نقدینگی همراه شود و ضمن افزایش حجم معاملات، شاهد اوج‌گیری شاخص‌ها و قیمت سهام‌ها باشد.

شاخص کل بورس ، در جریان معاملات با رشد 2102 واحد در سطح 159 هزار و 489 واحد قرار گرفت.

نقدینگی از گروه بانکی به سمت گروه فلزات، پتروشیمی و پالایشی بوده، به طوری که برترین گروه‌های صنعتی، گروه‌ فلرات اساسی بود که بیشترین ارزش معاملات را در اختیار داشت.65499

در گروه فلزات اساسی، معاملات برای دومین روز متوالی مثبت بود. در گروه قندی نیز معاملاتی سرتاسر سبز در جریان بود. تشکیل صف خرید برای عمده نمادهای این گروه مبنی بر شایعات افزایش بهای قند و شکر در بازار آزاد و احتمال افزایش بهای دولتی آن بود.

در مجموع شاخص کل بورس در هفته جاری با رشد بیش از دو هزار واحدی از 157 هزار و 311 واحد به 159 هزار و 489 واحد افزایش یافت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.