کد مطلب: ۸۰۳۶۱۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پنهان‌کاری جمعیت فعال/ چرا نرخ بیکاری با واقعیات بازار تناسبی ندارد؟

پنهان‌کاری جمعیت فعال/ چرا نرخ بیکاری با واقعیات بازار تناسبی ندارد؟

حمید حاج‌اسماعیلی- کارشناس بازار کار- با بیان اینکه آمارهای مربوط به جمعیت فعال از گذشته مورد انتقاد بوده است، گفت: به نظر می‌رسد داده‌های منتشر شده از این بخش واقعی نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالی مرکز آمار ایران از نرخ بیکاری در فصل زمستان رونمایی کرد که نشان از یک رکوردزنی سه ساله داشت. داده‌های این گزارش حکایت از این دارد که جمعیت فعال 15 ساله و بیشتر در سال قبل، برابر با 25 میلیون و 962 هزار نفر بوده است. از این رقم، دو میلیون و 526 هزار نفر بیکار بوده‌اند. از آنجایی که نرخ بیکاری از تقسیم جمعیت بیکار بر کل جمعیت فعال به دست می‌آید، نرخ بیکاری زمستان 9.7 درصد برآورد می‌شود.

جدای از اینکه نرخ بیکاری در آستانه دورقمی شدن قرار گرفته و وعده ایجاد یک میلیون شغل در سال گذشته محقق نشده است، همواره یکی از انتقاداتی که از سوی کارشناسان نسبت به نرخ بیکاری مطرح می‌شود، محاسبه نادرست جمعیت فعال است. در همین زمینه، حمید حاج‌اسماعیلی- کارشناس بازار کار- در گفتگو با تجارت‌نیوز توضیحاتی را مطرح کرده که در ادامه می‌خوانید.

داده‌های مربوط به جمعیت فعال واقعی نیست

حمید حاج‌اسماعیلی- کارشناس بازار کار- با بیان اینکه آمارهای مربوط به جمعیت فعال از گذشته مورد انتقاد بوده است، گفت: به نظر می‌رسد داده‌های منتشر شده از این بخش واقعی نیست. این اعتراض به مرکز آمار ایران وارد است که جمعیت فعال واقعی را منتشر نمی‌کند و به تناسب وقتی نرخ بیکاری و اشتغال این گروه منتشر می‌شود، با واقعیات اقتصادی، اجتماعی و بازار کار ایران تناسب ندارد.

وی با اشاره به اینکه جمعیت فعال به تناسب جمعیت و کارجویان رشد نمی‌کند، افزود: برای مثال زنان یک بخش مهمی از این جمعیت را تشکیل می‌دهند، با اینحال چرا همواره مشارکت اقتصادی زنان در جمعیت فعال پایین است؟

مشارکت اقتصادی زنان دیده نمی‌شود

حاج‌اسماعیلی در این باره توضیح داد: در سال‌های اخیر، حضور زنان در بازار کار به دلیل شرایط خاص و پیچیده اقتصادی و اجتماعی بسیار پررنگ شده است اما با اینحال مشارکت اقتصادی این بخش دیده نمی‌شود و جمعیت آنها به طور کامل مورد محاسبه قرار نمی‌گیرد. چراکه هنوز دولت مدعی است که زنان، خانه‌دار هستند و شرایط آنها را به مانند گذشته به تصویر می‌کشد، این در حالیست که نیمی از جمعیت دانشجویان را زنان تشکیل می‌دهند و وضعیت جدید جامعه و حرکت به سمت مدرنیته باعث شده که آنها استقلال اقتصادی، حضور اجتماعی و مهارت داشته باشند.

نرخ بیکاری بالاتر از رقم اعلامی است

وی با تاکید بر اینکه اگر جمعیت فعال در بخش زنان به درستی محاسبه شود، به همان نسبت جمعیت فعال افزایش می‌یابد، گفت: در نتیجه به همان میزان هم نرخ بیکاری افزایش پیدا می‌کند. همچنین، سایر مولفه‌ها مثل تجرد، طلاق، سرپرستی خانوار و کمک به تامین معاش، مشارکت زنان را بالا می‌برد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.