کد مطلب: ۱۸۹۵۳۴

پیشنهاد افزایش نرخ خرید تضمینی گندم در سال ۹۷

پیشنهاد افزایش نرخ خرید تضمینی گندم در سال ۹۷

وزیر جهاد کشاورزی، از پیشنهاد افزایش ۹ تا ۱۰ درصدی افزایش قیمت نرخ خرید تضمینی گندم در سال ۹۷ توسط وزارتخانه متبوعش خبر داد.

نرخ خرید تضمینی گندم مدت‌هاست که به عنوان چالش بزرگ پیش روی کشاورزان و برنامه‌ریزان صنعت کشاورزی مطرح است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، چالشی که یک طرف آن در دست شورای اقتصاد است و سوی دیگر آن در زمین وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی اصلی بخش کشاورزی است.

اما هر چه باشد، اعلام تصمیم قطعی دولت برای نرخ خرید تضمینی گندم، به مشکل جدی گندم‌کاران برای کشت سال آینده‌شان بدل شده است.

هر چند گه‌گاه قیمت‌های متفاوتی از گوشه و کنار درباره رقم خرید تضمینی به گوش می‌رسد اما همچنان چشم کشاورزان و رسانه‌ها به گفته‌های رسمی دولتی‌ها دوخته شده است.

چرا که اگر نرخ نتواند سطح مطلوبیتی برای تولیدکننده ایجاد کند، و راهکارهای جایگزین بازار کشاورزی، همچون ورود و فروش گندم در بورس کالا (هرقدر هم این روش موجب شفافیت قیمت‌ها شود و دست واسطه‌ها از این میان کوتاه شود) نیز نمی‌تواند به آسانی به وظیفه خود عمل کند و بازار آشفته و پریشان خواهد شد و شاید هم عملا باید با مدیریت تولید در سطح خرد خداحافظی کرد.

حالا اما پس از گذشت 10 ماه از سال 1396 پاسخ این سوال چه خواهد بود؟ نرخ خرید تضمینی گندم برای سال 97 چه خواهد بود؟!

در پاسخ این سوال، حجتی وزیر جهاد کشاورزی، درباره نرخ خرید تضمینی گندم در سال 97، گفت: نرخ خرید تضمینی گندم وهنوز به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ نشده است.

به گفته حجتی، وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد افزایش 9 تا 10 درصدی افزایش قیمت نرخ خرید تضمینی گندم را در سال 97 مطرح کرده است، اما باید مشاهده کرد که در شورای اقتصاد نهایتا چه قیمتی تصویب می‌شود.

منبع: خانه ملت

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.