خبر مهم:

کد مطلب: ۱۳۶۷۷۹

نایب‌رئیس کمیسیون انرژی، نفت و پتروشیمی اتاق بازرگانی مطرح کرد

پیشنهاد حذف یارانه نقدی به دولت

پیشنهاد حذف یارانه نقدی به دولت

نایب‌رئیس کمیسیون انرژی، نفت و پتروشیمی اتاق بازرگانی ایران لزوم بازنگری دولت دوازدهم در پرداخت یارانه‌ها را متذکر شد و از اتلاف ۴۰ درصدی انرژی در کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تجارت‌نیوز، آرش نجفی اقتصاد انرژی را از مزیت‌های برتر کشورمان دانست و افزود: دولت نهم و دهم در جهت جلوگیری از اتلاف انرژی تلاش و قانون هدفمندی یارانه‌ها را تبیین کرد ولی شیوه‌نامه پرداخت یارانه مستقیم به مردم و بهینه‌سازی مصرف انرژی توسط مردم نتیجه‌بخش نبود.

وی با اشاره به هدررفت سرمایه در حوزه اتلاف انرژی گفت: بیش از 250زهزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت شده است و حتی یک تا 1.5 درصد بهینه‌سازی مصرف انرژی را شاهد نبوده‌ایم و در حال حاضر اتلاف انرژی در کشور چشمگیر و جزو 10 رتبه نخست دنیا هستیم ولی می‌توان ضمن اقدامی جدی و عملیاتی در کاهش مصرف به اشتغال‌زایی جامه عمل بپوشانیم.

نجفی پرداخت یارانه نقدی را مزیت ندانست و اضافه کرد: در مقابل پولی که به حساب مردم واریز شده است، هیچ راندمانی صورت نگرفته است و کشور و هم جامعه متضرر شده‌اند؛ این در حالی است که ورود به بهینه‌سازی مصرف انرژی بیش از 500 هزار شغل مستقیم و بیش از 400 هزار شغل غیرمستقیم پایدار را به ارمغان می‌آورد.

رئیس انجمن بهینه‌سازی مصرف انرژی ایران بهسازی انرژی در ساختمان‌ها را نیازمند صرف زمانی 5 ساله عنوان کرد و گفت: اقتصاد یارانه‌ای نیازمند مدیریت مجدد است. در دیگر نقاط دنیا پول‌های خرد را تجمیع در صرف اقدامات بزرگ می‌کنند ولی در کشورمان این روند بالعکس پیش می‌رود و پول کلانی را ماه به ماه تبدیل به هزینه‌های ناچیز و ناتوان در جامعه کرده و اثربخشی آن از بین می‌رود.

نجفی لزوم بازنگری دولت دوازدهم در پرداخت یارانه‌ها را متذکر شد و افزود: سالانه حدود 100 میلیارد دلار انرژی در کل کشور مصرف می‌شود و حدود 40 میلیارد دلار از این مبلغ در حوزه‌های ساختمان‌ها مصرف و 40 درصد این میزان نیز در مصرف انرژی تلف می‌شود و کافی است که ضمن مدیریت این میزان ظرف 5 تا 6 سال مبلغی مشابه را به صندوق دولت بازگردانیم.

وی تصریح کرد: اگر دولت دوازدهم این مهم را اجرایی کند، در پایان خدمت این دولت شاید به 75 تا 80 درصد اهداف دست یابیم و اقدامی ارزنده و پویا را برای دولت‌های بعدی میراث بگذاریم.

امروز مزیت نفت در دنیا در حال کاهش است و کشورها به‌سمت بهره‌برداری از تکنولوژی‌های مختلف از جمله باد، آب و خورشید حرکت کرده‌اند.

نجفی اظهار داشت: کشورمان باید اقدام به واردات تکنولوژی نماید. زمان گران‌ترین سرمایه‌ای است که در حوزه رقابت از دست می‌دهیم؛ بنابراین لازمه ورود به موفقیت واقعی دستیابی به شرکای جهانی و بازاریابی است و در این صورت اقدامات نتیجه‌بخش خواهد بود. از دیگر سو باید ضمن تمرکز روی فناوری‌ها، کالایی به‌روز را به بازارهای جهانی عرضه داریم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.