کد مطلب: ۳۱۹۱۱۵

پیشنهاد رییس اتاق بازرگانی تهران به دولت برای جبران فشار مالی برخانوارها

پیشنهاد رییس اتاق بازرگانی تهران به دولت برای جبران فشار مالی برخانوارها

مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: ارائه کارت سوخت به وسیله نقلیه بی‌عدالتی به 50 درصد خانوارهای بدون وسیله نقلیه است.

مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: ارائه کارت سوخت به وسیله نقلیه بی‌عدالتی به 50 درصد خانوارهای بدون وسیله نقلیه است.

به گزارش تجارت‌نیوز، رئیس اتاق بازرگانی تهران در صفحه اینستاگرامش نوشت: تحریم‌های آمریکا با وجود مخالفت قاطع اتحادیه اروپا هماننند پیش‌بینی‌ها از سرگرفته شده است. این تحریم‌ها حرف تازه و جدیدی برای ما نیست. خوشبختانه این‌بار اتحادیه اروپا با وجود تمام محافظه‌کاری‌ها در رفتارهایش همراه ایران است. اما تحریم‌ها برای دولت می‌تواند یک تلنگر باشد که در مورد شرایط اقتصادی کشور واقع‌بینانه و شجاعانه تصمیم بگیرد.

درحال حاضر فشار تورمی برخانواده‌ها تحمیل می‌شود و بخصوص افراد کم‌درآمد بیش از اقشارپردرآمد تحت این فشار قرار دارند. این طبقات درحالی‌که از یارانه‌های دولتی بهره‌مند نیستند، هزینه‌های آن را پرداخت می‌کنند.

در شرایط تحریمی باید به دقت در مورد شیوه استفاده از منابع تصمیم‌گیری کرد. درحال حاضر بخش مهمی از منابع کشور از طریق پرداخت غیرهدفمند و غیراقتصادی یارانه بنزین هدر می‌رود. مطالعات ما نشان می‌دهد که اقشار ثروتمند جامعه به ایران 23 برابر بیشتر از اقشار ضعیف و متوسط از یارانه بنزین استفاده می‌کنند.

همچنین که بخشی از یارانه بنزین از طریق قاچاق سوخت به کشورهای همجوار منتقل می‌شود و در نتیجه اقتصاد ایران به افغانستان و پاکستان هم یارانه می‌دهد.

دولت در این مقطع می‌تواند تصمیم بگیرد که به هر فرد ایرانی و نه هر خودرو ماهیانه عددی نزدیک به ۷۵ هزار تومان یارانه حمل‌ونقل بدهد که در جمع سهم هر خانوار از یارانه نقدی به عدد ۲۵۰ هزار تومان می‌رسد.

مردم می‌توانند از این یارانه برای جبران هزینه‌های حمل‌ونقل و همچنین کاهش بخشی از فشار تورمی استفاده کنند.

دولت هم به میزان ۳۰ هزار میلیارد تومان در هزینه‌های جاری خود صرفه‌جویی می‌کند که از این منابع می‌توان برای توسعه اقتصاد کشور کمک گرفت. ضمن اینکه امکان توسعه حمل‌ونقل عمومی هم برای کشور مهیا می‌شود.

میزان قاچاق سوخت به کشورهای همسایه هم کم می‌شود و در نهایت شکلی دقیق‌تر از عدالت اجتماعی در کشور برقرار می‌شود.

منبع: روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.