کد مطلب: ۱۴۳۰۷۵

پیشنهاد ۱۱ میلیارد دلاری هند برای توسعه میدان گازی فرزاد

پیشنهاد 11 میلیارد دلاری هند برای توسعه میدان گازی فرزاد

کنسرسیوم هندی تمایل دارد به شرط تضمین سود لازم از سوی تهران، 11 میلیارد دلار برای توسعه میدان گازی فرزاد و فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم برای صادرات سوخت در ایران سرمایه‌گذاری کند.

کنسرسیوم هندی تمایل دارد به شرط تضمین سود لازم از سوی تهران، 11 میلیارد دلار برای توسعه میدان گازی فرزاد و فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم برای صادرت سوخت در ایران سرمایه‌گذاری کند.

مدیرعامل واحد سرمایه‌گذاری خارجی شرکت نفت و گاز هند گفت: شرکت ONGC Videsh قصد دارد 6 میلیارد دلار در میدان گازی فرزاد سرمایه‌گذاری کند و باقی‌مانده این مبلغ را برای ساخت یک تاسیسات صادرات گاز طبیعی مایع هزینه کند.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از بلومبرگ، کنسرسیوم هندی قصد دارد از این طریق 18 درصد سود کسب کند و شرکت‌های هندی هم تمایل دارند گاز صادرشده از این پروژه را خریداری کنند.

او همچنین اظهار داشت: این بهترین پیشنهاد ما به ایران است و حالا تصمیم این کشور است که پیشنهاد ما را بپذیرد یا رد کند. ما خیلی واضح به مقامات ایران گفته‌ایم که یک سود ابتدایی ضروری است.

هند که چهارمین خریدار بزرگ گاز طبیعی مایع در جهان است، به دنبال سرمایه‌گذاری در منابع گازی برای تامین تقاضای روبه‌رشد و تشویق استفاده از سوخت‌های پاک است.

ایران هم با برداشته شدن تحریم‌ها تمایل به جذب سرمایه‌گذاری در بخش انرژی دارد.

گفتنی است، ایران روز گذشته یک قرارداد نفتی با شرکت فرانسوی توتال و شرکت ملی نفت چین برای توسعه فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی منعقد کرد.

معاون وزیر نفت ایران ماه گذشته گفته بود: مذاکرات با طرف هندی در مورد میدان گازی فرزاد B ادامه دارد و پیشرفت‌های بسیاری هم در این زمینه حاصل شده است.

ایران همچنین با شرکت گازپروم روسیه در مورد این میدان گازی مذاکراتی داشته است.

دو کشور ایران و هند قصد داشتند تا ماه فوریه به منظور توسعه این میدان گازی که به گفته هندی‌ها حدود 19 تریلیون فوت مکعب ذخایر گاز دارد، قراردادی منعقد کنند.

کنسرسیوم هندی از سال 2009 تاکنون در تلاش است تا حقوق توسعه میدان گازی فرزاد را کسب کند.

تاخیر برای توافق نهایی به تجارت نفت میان این دو کشور لطمه زده است. هند که در دوران تحریم‌های ایران به خرید نفت ادامه داده بود، در ماه‌های اخیر خرید خود از ایران را کم کرده است.

مدیرعامل واحد سرمایه‌گذاری شرکت نفت و گاز هندی گفته است: ما آماده سرمایه‌گذاری هستیم و در مجموع این سرمایه‌گذاری به نفع ایران خواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.