به گزارش تجارتنیوز، در هفته اخیر هرچند بورس و دلار به ترتیب سه و چهار درصد بازدهی مثبت داشتند اما نسبت به طلا عقب ماندند. طلا و سکه به ترتیب هشت و ۱۲ درصد بازدهی مثبت در هفته اخیر داشتند. اما در ادامه دو بازار طلا و ارز چه وضعیتی خواهند داشت؟ پیشبینی چند کارشناس و فعال بازار را در زیر میخوانید:
محمدرضا اخوان، کارشناس اقتصادی: اگرچه برآیند تحولات اخیر در فضای پرابهام کنونی، سمت وسوی افزایشی را به نرخ دلار و سایر ارزها داده اما به نظر میرسد همانطور که بازیگران قدیمی بازار ارز استدلال میکنند ورود به این بازار در شرایط کنونی (نرخ ارز ۲۵ هزار تومانی در بازار آزاد) حداقل در میان مدت سود چندانی را نصیب سرمایهگذاران نخواهد کرد.
کامبیز افسری، کارشناس و فعال بازار ارز: بازار تابع اخبار است و قابل پیشبینی نیست. با این حال بعید میدانم قیمت دلار کاهش یابد. البته ممکن است قیمت دلار چند روزی افت کند اما روند کاهشی ماندگار نیست. البته احتمالا با شدت چند روز اخیر هم بالا نرود.
احمد مجتهد، رئیس سابق پژوهشکده پولی و بانکی: طبیعتا در بازار ارز همواره هم عوامل سیاسی دخالت دارد هم اقتصادی. شکی نیست انتخابات ۱۴۰۰ در ایران عاملی بسیار مهمی است، چون در حال حاضر دیدگاه فردی که انتخاب میشود، نسبت به مسائل اقتصادی و به ویژه بینالمللی ما اهمیت ویژه دارد. اگر دیدگاه او مبنی بر تعامل بیشتر با اقتصاد جهانی باشد، بازار ارز در اثر انتظارات مثبت از ثبات بیشتری برخوردار میشود اما اگر فردی باشد که دیدگاهی منفی به تعاملات داشته باشد یا این مساله را در شرایط فعلی در اولویت خود نگذارد، پیشبینی میشود ما با کاهش ارزش ریال مواجه شویم.
سید محمود فضل آذر شربیانی،بازرس هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران: مردم پول برای خرید طلا ندارند. به دلیل کاهش میزان تقاضا، تولید مصنوعات طلا در یک سال گذشته حدود ۷۵ درصد کاهش یافته است. اکنون هم با توجه به نوسان انس جهانی طلا و افزایش قیمت دلار در روزهای پایانی سال، پیشبینی میشود طلا در هفته پایانی بهمن ماه دوره باثباتی را طی نکند. این روزها تقاضا برای خرید طلای آب شده و سکه بیشتر شده است اما کسی مصنوعات طلا نمیخرد.
نادر بذرافشان، دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا : چنانچه بازار ارز آرامش داشته باشد و انس جهانی طلا هم تغییر نکند، احتمال دارد فردا قیمت طلا و سکه تغییری نکند.
نمیدونم چه جوری هر کارشناسی میارن اول یدونه میزنه تو سر بورس بعد میره سراغ تحلیل خودش بورس شده مرغ عزا و عروسی حضرات
چه فایده همه دارین اینجا بحث میکنید باید همه مردم که گرونی میشد شورش میکردن الان مردم ترسو شدند باید همه شورش کنند تا ارزونی بشه دلمون خوشه به این که یه چیزی رو یکم ارزون میکنند بعد دوبرابر بالا میبرن
متاسفم که فرهنگ مردم ایران رشد اقتصادی و رونق بازار رو در گران شدن طلا ملک و دلار میدانند یعنی جمع آوری ثروت برای عده ای خاص و روز به روز به مستمندان ایران اضافه میشود من پیش بینی میکنم تا چند سال دیگر ایران مانند بنگلادش افزایش کودک کار را خواهد داشت همچنین فساد اخلاقی و اجتماعی روز به روز بیشتر میشود. در حالی که در کشورهای پیشرفته سرمایه های سرگردان در ساخت کارخانه و تولید کشاورزی و خرید سهام بین المللی انجام میشود. میتوانیم سرمایه های سرگردان را برای بیابان زدایی و رونق کشاورزی و صنعت آب استفاده نمود.
عجیب با نظر شما موافقم . متاسفانه فعلا تمام اتفاقات و زنجیره ی ناتمام خبرهای بد توی دوره حیات ما افتاده و هر روز هم تکرار میشه . دیگه از دست کسی کاری ساخته نیست و فقط باید به خدا پناه برد…
قیمت طلا و سکه صعودی است..
غیب گفتی آقای کارشناس
بانک مرکزی خوابه دلار میره بالا هیچ کاری نمیکنه بعد میگه ما دوست نداریم گرون بشه.دوست داری چون کسر بودجه خودتون رو از جیب مردم برمیدارین.تو دوهفته ۵ تومن دلار رفته بالا هیچ دلاری عرضه نمیکنه.همتی از خواب پاشو
با این شرایط اقتصاد برزخی هیچ امیدی به کاهش قبمت نیست
چقدر کارشناس متناقض آوردید مثل همین دولت ثبات ندارند و هرکدام پیش بینی تخیلی میکنند ..قدرت مردم بیشتر از تخیل پردازی این کارشناسان بوده و هست فقط اراده مردم مهم هست نه چیز دیگر …
????ای خدا بیا ی بارم شده رو منو زمین ننداز دعا میکنم همه کسایی ک دارن این کارو با افتصاد این ملت میکنن کاراشون بهتر پیش بره مردم رو از این بدبختر کنن آی دارم دعا میکنم از این دنیا برم یغه ی خیلیا رو بچسبم ملت ب خدا قسم ب نفعتونه این مسوولا دارن ایجور میکنن اون دنیاتون اباد میشه?????
☺️☺️☺️☺️
خداوند شمارو دوس داره☺️☺️☺️☺️☺️
????????
روحانی مچکریم از این همه خوشبختی??????????