کد مطلب: ۴۵۰۰۳۴

مدیرعامل بورس تهران:

حبابی در کار نیست / پیش‌بینی آینده بازار سهام / برخی از نمادها مجبور به اصلاح می‌شوند

حبابی در کار نیست / پیش‌بینی آینده بازار سهام / برخی از نمادها مجبور به اصلاح می‌شوند

مدیرعامل بورس تهران معتقد است: براساس پژوهش‌های متعدد در شرایط کنونی در بورس حبابی در کار نیست اما برخی از شرکت‌ها بالاتر از ارزش ذاتی هستند که بازار آن را مجبور به اصلاح می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مدیر عامل بورس تهران معتقد است: براساس پژوهش‌های متعدد در شرایط کنونی در بورس حبابی در کار نیست اما برخی از شرکت‌ها بالاتر از ارزش ذاتی هستند که بازار آن را مجبور به اصلاح می‌کند.

علی صحرائی، مدیرعامل بورس تهران در مصاحبه‌ای با شبکه العالم به تشریح وضعیت بورس تهران در شرایط کنونی کشور پرداخت و به سوالات پیرامون بورس تهران به طور مبسوط پاسخ گفت. صحرائی در پاسخ به این که با توجه به شرایطی که ویروس کرونا بر دنیا حاکم کرده است وضعیت بورس ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: در شرایط موجود که شما نیز اشاره کردید، شیوع ویروس کرونا بر تولید و عملکرد برخی صنایع داشته تاثیر داشته؛ به طوری که در این شرایط محصولاتشان مشتری بیشتر و با قیمت‌های بالاتری پیدا کرده است. براین اساس تنوع صنایع در بورس تهران سبب ترغیب و جلب توجه سرمایه‌گذاران به این بازار شده است. مهمترین اظهارات صحرائی در این مصاحبه را که تجارت‌نیوز از متن منتشر شده در دنیای بورس اقتباس کرده در زیر می‌خوانید:

ـ پس از شهادت سردار سلیمانی و آن اقدامات بازدارندگی دفاعی که در مقابل آن اقدامات انجام شد، سبب شد که خیلی از سرمایه‌های بزرگ به درستی وارد بازار سرمایه شود چون تا آن زمان عده‌ای خطرات جنگ را به نادرست احساس می‌کردند ولی پس از آن افراد محتاط و سرمایه‌های بزرگ هم بازار سرمایه را به عنوان مقصد سرمایه‌گذاری انتخاب کردند و از آن تاریخ شاهد رشد قابل توجهی در بازار سرمایه هستیم. از سویی دیگر در دنیا هم در حال حاضر نوسانات زیادی دیده می‌شود و بازارهای کامودیتی هم بعضا رشد داشته است.

ـ آمار تولید و فروش شرکت‌ها را مکرر و به صورت ماهانه اعلام می‌کنیم، همچنین عملکردهای سه ماه شرکت‌ها در سامانه کدال ارائه می‌شود. صورت‌های مالی شش ماهه حسابرسی شده به صورت اجمالی و در پایان سال هم صورت‌های مالی حسابرسی شده ارائه می‌شود. این میزان از تواتر اطلاعات کم نظیر بوده و شفافیت حداکثری را در بازار ایجاد می‌کند.

ـ درباره موضوع حباب، پژوهشکده مطالعات اقتصادی وزارت اقتصادی به طور مستقل تحقیقی انجام داده و موضوعیت کلی حباب رد شده، ولی ممکن است شرکت‌هایی در اندازه‌های کوچک وجود داشته باشند که over value باشند و به واسطه رفتار بازار حتما اصلاح می‌شوند. ولی علت اصلی افزایش قیمت‌ها در بازه زمانی کوتاه به کمتر توجه کردن سهامداران به مقوله سودآوری بوده و به ارزش‌های جایگزینی روی آورده‌اند. دوستانی که نظریه حباب را مطرح می‌کنند شاید ملاک تعیین قیمت آنها سودآوری جریان‌های نقدی و ارزش فعلی جریان‌های نقد آتی باشد و تفاوت در دیدگاه‌ها است.

ـ بورس ما به واسطه‌ ارزش‌های جایگزینی حبابی نیست ولی ممکن است شرکت‌های کوچکی باشند که با قیمتی بیش از ارزندگی خود مواجه شده و در اصطلاح Over Value بوده و دیدگاه برخی از عزیزان به واسطه تمرکزی که روی شرکت‌های کوچک دارند چنین اظهارنظرهایی کرده‌اند.

ـ مرحله پساکرونا زمانش هنوز مشخص نیست ولی بسیاری از کشورها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، برخی از فعالیت‌های اقتصادی خود را شروع کرده‌اند و نماگرهای بورس‌های جهانی بر این امر صحه می‌گذارد، قیمت نفت که متاثر از این موضوع هست نشانگر آغاز فعالیت‌های اقتصادی به صورت تدریجی است. در این مسیر نیز محصولات برخی شرکت‌ها مخصوصا صنایع پتروشیمی، پالایشگاهی و معادن صادر می‌شود. با کاهش محدودیت‌های جهانی به دلیل وضعیت کرونا و تقاضای مشتریان جهانی برای محصولات، فروش شرکت‌های لیست شده در بورس تهران افزایش می‌یابد و در نتیجه افزایش سودآوری اثرات مثبتی خواهد داشت.

ـ سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند از طریق ۱۰۸ کاگزار فعال در بازار سرمایه ایران که تعدادی از آنها فعالیت بین‌المللی نیز دارند اقدام به سرمایه‌گذاری کنند. همچنین از طریق صندوق‌ها، منابع آن صندوق را دریافت و خود به مدیریت آن بپردازند،‌یعنی طرف حساب سرمایه‌گذاران خارجی ما همان مدیریت فاند بوده و نقل و انتقال پول را همان شرکت متخصص این کار انجام می‌دهد و محدودیت‌های موجود را خود برطرف کرده و حضورشان در این بازارها به صورت خرید یونیت‌ها خیلی آسان‌تر است. همچنین اطلاعات این فاندها و یونیت‌ها قابل دسترسی و بررسی است. اشخاصی هم که نگاه بلندمدت و استراتژیک در سرمایه‌گذاری دارند می‌توانند با توجه به حمایتی که در مقررات ما از طریق قانون فیپا وجود دارد بلوک‌های شرکت‌ها را خریداری کنند و دولت هم خروج سود نقدی و اصل سرمایه را تحت شرایطی تضمین کرده است.

برای مطالعه درباره پیش‌بینی کوتاه‌مدت بورس می‌توانید گزارش «بورس هفته بعد چه می‌شود؟» را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سعید

    بورس دقیقا مثل موجود زنده ای هستش ک نفس میکشه و زندگی میکنه. یکروز شاد و یکروز غمگین یکروز میخنده یکروز گریه میکنه یکروز پر انرژی و قبراق و یکروز خسته و نیاز ب استراحت و اصلاح داره تا جون بگیره. پس نمیشه که همیشه بالا باشه آنوقت تورمی بوجود میاد ک اون سرش نا پیداس. با حوصله و با مشاوره وارد بورس بشید و از هیجانات بپرهیزید و همیشه حد سود و حد ضرر تعیین کنید برای خرید و مهمتر اینکه واس خریدتون زمان تعیین کنید کوتاه مدت میان مدت و طولانی مدت. همیشه پر سود باشید

  • سعید

    در ضمن این مطب رو تو ذهنتون داشته باشید ک سرمایه و نقدینگی بهتره تو بورس بیاد تا سمت دلار و طلا و خودرو هدایت نشه چونکه جز ملتهب کردن اقتصاد و تورم هیچ سودی به مملکت و مردم جامعه نداره. پس تو بورس طولانی مدت سرمایه گذاری کنید حداقل یکساله. سپاس

  • ناشناس

    متاسفانه مردم ما‌ هرجا به امید نفع نشستن از کار خودشون حمایت میکنن…و هرگاه در اون جرگه نیستند تخریب میکنن…من‌خودم بشخصه از بازار بورس در این شرایط‌میترسم..چون همه‌چشم بسته وارد میشن…نمیدونن بورس‌چیه…اون‌کارخونه یا شرکتی ک سهم ازش میخرن کارش چیه…کجاس…تولید داره…قیمت سهامش واقعیه یا نه و…….و…..

    • ناشناس

      من تازه وارد بورسم سهامی که خرید هم میدونم کجاس هم چی تولید میکنه جامعه عوض شده بیشتر افرادی که جدیدا وارد بورس میشن تحصیلات بالایی دارند قدرت فهم تحقیق دارند چرا شما همه اینقدر ادعاتون میشه که تازه واردا چیزی نمیفهمن و شماها استاد سرمایه گذاری هستین اگه راست میگی خودت از بورس خارج شو که اگه اینکار رو بکنی مطمئنن دیگه اخبارشو پیگیری نمیکنی و غصه دیگران رو نمیخوری

  • ناشناس

    لطفا کارشناسی کامنت بزارین اول آموزش بورس ببینین بعد واردش بشین خیلی هم عالیه اگه بتونید توی بورس باشید

  • مسعود

    بورس جای آدمای ترسو و طمع کار و عجول نیست ،بورس سودش از بانک به مراتب بیشتر است ولی اینکه مثل قمار سود زیادی داشته باشه هم نیست ،بورس جای آدمای صبور هست که آخر سال ببینند چند برابر سود بانکی بهره بردند.

  • ناشناس

    عزیزان تازه وارد به بازار سرمایه باید خدمتتان عرض کنم که بورس از نظر سود دهی از بانک ها بهتر است اما صبر و حوصله و آستانه تحمل فاکتور بسیار مهمی است کهنباید فراموش کنید عزیزان اینکه به شمامیگویند فرار کنید حتی با ضرر نه قابل تایید است و نه قابل رد همه‌چیز به تحمل شما بستگی دارد در روزهای اخیر شما عزیزان بدلیل ترس از دست رفتن سرمایه تان به‌محض اینکه دیدید سهام شرکتی نزول کرده صف فروش تشکیل دادید و بنوعی فرصت را به سودجویان دادید تا سهمتان را با قیمت پایینی بخرند و چند روز بعد که شما صف خرید تشکیل دادید با قیمت بلایی مجددا بخودتان بفروشند عزیزان صف فروش و یا خرید نشان دهنده سود و زیان شرکت‌ها نیست پس اگر قصد دارید دراین بازار سود کنید نگاه بلند مدت خود را تقویت کنید و سهمتان را حداقل 3 ماه نگه دارید سپس به فروش آن فکر کنید در غیر اینصورت همیشه در قیمت بالا شما خریدارید و در قیمت پایین فروشنده در نتیجه شما هرگز به سود نمی‌رسید و ممکن است در پایان سال مالی زیان قابل توجهی را به شما تحمیل کند

  • مردم

    خداکنه ورود پول به بورس ادامه پیدا کنه تا ما پولامون صحیح سلامت ازش دربیاریم تا بعدا ببینیم دولت چ آشی قراره براش بپزه.

  • ناشناس

    این سایت تجارت نیوز از وقتی من دنبال میکنم زمانی بورس زیر یک میلیون واحد بود تمام مطالبش بر این بود که بورس حباب داره و خیلی هم اصرار بر حباب بودن بورس داره از هر دری وارد میشه تا حبابی بودن بورس رو پیش بکشه

  • ناشناس

    اقای مدیر عامل سهامی مثل تاپیکو با ان همه ارزش و دارایی چرا باید وقتی اکثر سهامها مثبت هستنند و صف خرید این سهم صف فروش باشه چرا باید چند روز متوالی صف فروش بشه به چه دلیل ؟ این کلا از بازار جامونده این چه اصلاحیه که دامن سهم های بنیادی رو میگیره مگه رفته بالا مثل بقیه که یک دهم ارزش ذاتی این سهم ندارن که حالا باید چند روز متوالی با صف فروش سنگین بریزه

  • ناشناس

    دوستان رفتاربورس به شدت غیرطبیعیه وبدتراینکه کسایی واردبورس شدن که حده اقل اطلاعات ازبازارسرمایه ندارن ومتاسفانه باحده اکثرسرمایه واردشدن بورس ایران پاره خواهدشدبدون شک وبازنده ها کسانی هستن که اکنون باسودخارج نمیشوندوکسانیکه تازه واردمیشوند تاقبل ازاینکه مردم به این شکل واردبورس بشوندبانکها شستا ایران خودرو باکمک دولت وبانک مرکزی سرپابودن بسیاری ازشرکتها درمرزورشکستگی بودن صرفاحجم تقاضاقیمت به اینجاکشونده واین حباب خواهدترکید دولت باتوجه به حجم اندک نیازدلار اعم ازسفته بازی مسافرت وواردات نرخ دلارنمیزاره بیاد پایین تازه بالا میبره تابه به بورس جهش بده بااوردن سهام شستا وشرکتهای نام اشنا برای مردم تبلیغ روی سهام بانک ملت صادرات وغیره که سالهاست دربورس هستند وکشف قیمت شدن سعی درکشاندن غول نقدینگی به سمت بورس دارندکه اگرمنجربه تولیدشود باعث شگفتیست ولی باتدبیرمدیران دولتی وحجم زیادورود پول تجربه ناکارامدقبلی شرکتها ومدیران این امکان پذیرنیست وبازدن حتی دوسه اصلاح صفهای فروش به شدت قوی ازسمت اماتورهاوانهاییکه زندگی خودرادراین راه گذاشتن وکسانیکه به دنبال سودبیشترباسودخارج نشدن وعدم وجودخریدارعاقل وحرفه ای دراین شرایط بورس سقوط خواهدکردمثل دلاری که از۱۸به ۸سقوط کرد والان ۱۷هست ولی کسی دراین شرایط قدرت تصمیم گیری نداردتا۲سال صبرکندکه فقط ضررنکند دقت کنید اگردرسودهستید خارج شوید حده اقل سودخودراخارج کنید وتازه واردها بدانید که اکنون ورودبسیارپرریسک میباشد