کد مطلب: ۴۴۹۵۳۶

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق در گفتگو با تجارت‌نیوز:

پیش‌بینی آینده صادرات به عراق / آخرین وضعیت مرزهای ایران و عراق

پیش‌بینی آینده صادرات به عراق / آخرین وضعیت مرزهای ایران و عراق

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق می‌گوید: چنانچه وضعیت کلان کشور عادی شود در نظر داریم ظرفیت صادرات به عراق را افزایش خواهیم داد. پیش‌بینی می‌شود صادرات ما به عراق حدود ۱۰ میلیارد دلار در امسال خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آمارهای منتشر شده از سوی گمرک ایران نشان می‌دهد تجارت خارجی سال ۹۹ با صادرات یک میلیارد و ۶۵۲ میلیون دلاری و واردات یک میلیارد و ۹۳۱ میلیون دلاری آغاز شد. در بازه زمانی شیوع ویروس کرونا صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی افت نزدیک به ۳۹ درصدی داشته و به لحاظ ارزشی بیش از ۳۶ درصد کاهش را ثبت کرده است. کرونا باعث شد شرکای تجاری ایران نیز در بازار نقش جدیدی ایفا کنند. به عنوان مثال عراق که زمانی نقش پررنگی در بازارهای صادراتی ایران داشته و همواره رتبه دوم مقصد صادراتی ایران به شمار می‌رفت حالا در فروردین ماه به رتبه سوم تنزل کرد. حال آیا در دوران پس از کرونا نقش عراق دوباره در بازارهای صادراتی ایران پررنگ خواهد شد؟

تاثیر کاهش قیمت نفت بر اقتصاد عراق

در همین حال، رئیس اتاق مشترک ایران و عراق درباره وضعیت بازار عراق به تجارت‌نیوز گفت: صادرات به مرزهای جنوبی عراق هنوز امکان‌پذیر نیست اما صادرات به مرزهای اقلیم کردستان عراق باز است و کالا همچنان به این مناطق صادر می‌شود. در حال مذاکره هستیم که مرزهای جنوبی عراق را هم به نحوی مشکلاتش را برطرف کنیم. به نظر می‌رسد با استقراری که در دولت عراق در حال شکل‌گیری است، خیلی به مشکل حادی بر نخواهیم خورد.

یحیی آل اسحاق درباره آینده صادرات به بازار عراق هم چنین اظهارکرد: سال گذشته حدود ۱۲ میلیون دلار خدمات مهندسی و کالا صادر کردیم. امسال به دلیل کاهش سطح درآمدهای نفتی عراق میزان درآمد این کشور نیز کاهش یافته است. از این‌رو واردات کالا از سمت این کشور به دلیل کاهش میزان درآمدهایشان کاهش خواهد یافت اما این موضوع به معنای این نیست که وضعیت غیرمترقبه‌ای در بخش صادراتی ایران رخ خواهد داد. پیش‌بینی می‌شود صادرات ما به عراق حدود ۱۰ میلیارد دلار خواهد شد.

او افزود: چین همچنان شریک نخست تجاری ماست. چنانچه وضعیت کلان کشور عادی شود در نظر داریم ظرفیت صادرات به عراق را افزایش و ممکن است کالا به ارزش ۲۰ میلیارد دلار را به عراق صادر کنیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حسن

    درآمد ارزی عراق یک سوم شده و رقابت برای صادارت با توجه به مشکل کرون برای اقتصاد جهانی افزایش یافته است . اگر نصف سال گذشته به عراق صادرات داشته باشیم هنر کرده ایم.