خبر مهم:

کد مطلب: ۴۹۴۷۲۳

پیش‌بینی آینده دلار، طلا و بورس

پیش‌بینی آینده دلار، طلا و بورس

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: به‌طور کلی بازار دارایی‌های کشور تا حدودی گران است. به نظر می‌رسد که ترس از ابرتورم شدید، موجب هجوم پول بی‌ثبات به بازارهای مختلف شده است. بازار سهام، بازار املاک، اتومبیل، طلا و ارز به ترتیب دچار تلاطم قابل ملاحظه‌ای شده‌اند که به تدریج به قیمت تعادلی خود نزدیک خواهند شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ولی نادی‌قمی کارشناس بازار سرمایه، نسبت بازار سرمایه و دیگر بازار‌ها را تشریح کرد و گفت: ارزش بازار سهام در حال حاضر حدود ۶۵۰۰ هزار میلیارد تومان است که پس از کسر ارزش روز عرضه‌های اولیه انجام شده طی سال ۱۳۹۹، رشد 2.6 برابری نسبت به ابتدای سال ۱۳۹۹ داشته است. از لحاظ دلاری، ارزش بازار سهام در ابتدای سال بر اساس قیمت ۱۵۵۵۰ تومانی دلار، حدود ۱۴۶ میلیارد دلار و بر اساس قیمت ۲۶ هزارتومانی دلار و پس از کسر ارزش روز عرضه‌های اولیه انجام شده حدود ۲۳۰ میلیارد دلار است.

او افزود: در واقع ارزش دلاری بازار سهام رشد ۵۷ درصدی داشته است. این رشد در حالی است که ریسک‌های سیاسی و اقتصادی کشور افزایش یافته است و از طرف دیگر تجارت کشور محدود شده و هزینه‌های معاملات افزایش پیدا کرده است. حتی به‌‌رغم رشد حدود ۲۰ درصدی تولید کالا و خدمات شرکت‌ها، رشد دلاری ارزش بازار سهام چندان واقعی و ملموس نیست. به نظر می‌رسد که بازار سهام در حال حاضر با دلار ۳۳ هزار تومانی قیمت می‌خورد. البته این موضوع به دلیل عدم اصلاح درست قیمت سهام شرکت‌هایی است که ارزندگی‌شان به اندازه قیمت معاملاتی‌شان نیست.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: شرکت‌هایی که شایعات مربوط به تجدید ارزیابی دارایی‌ها باعث رشد فراتصور قیمت‌ سهم‌شان شد یا شرکت‌هایی که به دلیل بسته بودن نماد معاملاتی‌شان یا قرار گرفتن در صندوق‌های دولتی، اصلاح قیمتی درستی نداشته‌اند. از منظر سودآوری شرکت‌های بورسی و فرابورسی نیز می‌توان تحلیلی بر روی ارزش کلیت بازار داشت. در نیمه اول سال ۱۳۹۹، سود خالص شرکت‌های بورسی و فرابورسی حدود ۱۴۲ هزار میلیارد تومان بوده است. این رقم پس از کسر زیان شرکت‌های زیان‌ده به دست آمده است.

او ادامه داد: برآوردها نشان می‌دهد که سود شرکت‌های بورسی و فرابورسی برای کل سال ۱۳۹۹ حدود ۳۷۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است. سود سال ۱۴۰۰ شرکت‌ها نیز با فرض میانگین تورم دو سال اخیر برای سال آینده، حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. با در نظر گرفتن میانگین P/ E حدود ۷، ارزش بازار حدود ۴۲۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که پایین‌تر از ارزش‌های حال حاضر بازار سهام است.

نادی‌قمی تصریح کرد: در خصوص P/ E کل بازار نیز میانگین عدد ۹ سال اخیر ( از ابتدای سال ۱۳۹۰ الی پایان سال ۱۳۹۸) مبنا قرار گرفته است که به نظر می‌رسد دور از واقعیت نیست. چرا که میانگین نرخ بازده طی ۹ سال اخیر حدود ۵۱ درصد و میانگین نرخ رشد سود شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، حدود ۳۷ درصد بوده است. به این ترتیب P/ E مذکور با لحاظ نرخ بازده اسمی و رشد اسمی سود قابل توجیه است. البته شرکت‌های متعددی در بازار وجود دارد که با P/ E کمتر از ۷ در حال معامله هستند. این شرکت‌ها که اکثرا کالامحور و صادراتی هستند، در حال حاضر به خاطر ترس از کاهش قیمت ارز و نرخ‌گذاری دستوری چندان مورد اقبال بازار قرار ندارند اما به‌نظر می‌رسد که با دید سرمایه‌گذاری یکی دو ساله به اندازه کافی ارزنده هستند.

او در خصوص مقایسه شرایط بازار سهام با بازارهای رقیب گفت: به‌طور کلی بازار دارایی‌های کشور تا حدودی گران است. به نظر می‌رسد که ترس از ابرتورم شدید، موجب هجوم پول بی‌ثبات به بازارهای مختلف شده است. بازارسهام، بازار املاک، اتومبیل، طلا و ارز به ترتیب دچار تلاطم قابل ملاحظه‌ای شده‌اند که به تدریج به قیمت تعادلی خود نزدیک خواهند شد. اگر سیاست‌گذاری‌ها موجب افزایش کسری بودجه و پولی شدن آن نشود، بعید است که رقم تورم سال جاری به بیش از میانگین دو سال اخیر برسد. با این نرخ تورم تقریبا همه بازارها اصلاح قیمتی خواهند داشت. هر چقدر اصلاح قیمتی زودتر صورت بگیرد، رونق معاملاتی در آن بازار زودتر انجام خواهد شد.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محسن

    دلار حتما به زیر ۲۰ تومن میاد و شاخص بورس بالای ۲ میلیون .. چون قیمت سهام در اوج شاخص ۲۱۰۰ با دلار ۱۵ تا ۱۸ تومن بسته شده بود. این تعادل باید حتما ایجاد بشه و بورس عقب ماندگی رو جبران کنه. طلا هم که با امدن واکسن همینجوری داره سقوط میکنه و بعد از واکسیناسیون حتما زیر ۱۷۰۰ دلار میاد پس فعلا ارزش سرمایه گذاری نداره مگر خرید برای چند سال اینده.صبر کلید سودهای کلان در بورس.بزودی دوستانی که سهام ارزشمندشونو مفت از دست دادن حسابی نقره داغ میشن متاسفانه.?دلال ها منفی بدن ببینیم چندتا دلال داریم?

  • ناشناس

    باز یه دو روز مثبت شد این کارشناسا اومدن وسط آقای کارنشناس قیمت خودرو. مسکن. و…. با دلار چنده

  • ناشناس

    کارشناس محترم ابر تورم پرور ما به دعوت دولت و دوستان شما اومدیم بورس الان تو ۶۰ درصد ضرریم سود بورس رفت تو جیب شما و دولت پول مردم را برگردونید

  • ناشناس

    قیمت معقول دلار حداکثر ۱۲۰۰۰ هست و قطعا سکه و مسکن و خودرو نصف این قیمتی که هستن میشن ولی به مرور و یکسال طول میکشه.البته ۱۲۰۰۰ خیلی دست بالا هست ولی عادلانه ۶۰۰۰ تومن باید باشه

  • خخ

    فکر کنم دارای اول را 40 درصد زیر ناو میخرند یکماهه دیگه با 20 درصد تخفیف زیر ناو بفروشند مردم.

  • سولدوز

    بازار سهام که۴۰منفی خوردیعنی سقوط آزادکرد حالا نوبت بازارهای موازی یعنی دلاروطلاوخودرو‌ومسکن میباشد اگربازارسهام بازم بریزه یعنی دولت بازم طرفداربازارهای موازیست و علاقه داردپول حقیقی بیچاره راچپاول کندبامید روزیکه دست دولت از بورس کوتاه شود.

  • ناشناس

    قیمت واقعی دلار حداکثر ۱۲۰۰۰ هست و قطعا تا یکسال اینده به صورت ارام دلار و سکه و مسکن و خودرو کاهش میابد .البته دلار ۱۲۰۰۰ تومنی خیلی دست بالا هست و عادلانه باید ۶۰۰۰ باشه
    قطعا تا یکسال اینده خودرو و مکسن و دلار و طلا به نصف قیمت الان میرسه

    • ناشناس

      حتی اگه بخواد قیمت دلار پایین بیاد که نمیاد دولت اجازه نمیده
      چون کسری بودجه رو از همین طریق داره جبران میکنه

    • ابو

      دل خجسته ای داری

  • هوشیار

    الان بازار سهام داره با ارزش دلاری ۱۵ دلار معامله میشه
    ریزش مرداد ماه انتخابات آمریکا رو پیشخور کرد
    بقیه بازارها حالا حالاها افت قیمت دارند و رشد بلندمدت بورس تازه شروع شده
    حجم کم‌سابقه معاملات و ورود ۲۸ هزار میلیارد تومان طی دو هفته گذشته گواه کف‌سازی شاخص برای رشد بلند مدته
    به حرف دلال‌ها و کسانی که از خرید کردن جا موندن توجه نکنید و تا عید سهامداری کنید
    لطفا یه نگاهی به قیمت اوراق تبعی بندازید همه چی دستتون میاد
    فروختن فقط به پشیمانی منجر میشه

  • ناشناس

    سلام الان نوبت رشد بورسه

  • ناشناس

    برادر عزیز شما که هدفت کوبیدن بورسه دیگه یواشکی اسم بازار دیگه نیار و عقده خودتو خالی کن