کد مطلب: ۵۷۲۱۳۶

پیش‌بینی بورس بعد از تعطیلات

پیش‌بینی بورس بعد از تعطیلات

شاخص کل بورس دیروز در مرز ۱٫۵ میلیون واحد بسته شد و ۱۹ هزار واحد مثبت را به ثبت رساند. حالا با توجه به تعطیلات کرونایی و تعطیلی چهار روزه بورس روند بازار سرمایه بعد از تعطیلات به چه صورت خواهد بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، میثم مسلمان‌زاده کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره روند بازار دیروز گفت: بعد از اتفاقات اخیر و از بین رفتن هیجانات سیاسی که روند بازار را تحت تاثیر قرار داده بود روند صعودی بازار آغاز شد،

وی افزود: این مدت در پارامترهای اصلی موثر بر بازار مثل نرخ دلار و قیمت محصولات در بازارهای جهانی تغییر خاصی اتفاق نیفتاده است و به همین دلیل شاهد ثبات نسبی در بازار هستیم.

وی در بخش دیگری گفت: در یک ماه گذشته در روند صعودی بازار شرکت‌هایی که epsهای مناسبی را برای سال جاری داشتند و در مجامع سودهای خوبی را تقسیم کردند، نقش مهمی را ایفا کردند. حالا برای سال آینده شرکت‌‌هایی که epsهای تکرار شونده مناسبی را داشته باشند برای سرمایه‌گذاری مناسب‌اند. به عنوان مثال گروه نمادهای پتروشیمی به دلیل تقسیم سودهای مناسب مورد توجه و اقبال بازار قرار گرفتند.

دنیای اقتصاد نوشت:

رکورد بورسی ارزش معاملات

آغاز معاملات هفتگی بازار سهام در روز شنبه‌ هفته‌جاری با افت ۲۶/ ۰درصدی میانگین وزنی قیمت‌ها در بورس همراه شد. در این‌ روز نماگر اصلی بازار به‌لطف شدت گرفتن تقاضا در بسیاری از نمادها در دقایق ابتدایی معاملات در حدود ۶ هزار واحد رشد کرد، با این حال رشد یادشده دیری نپایید و با افزایش عرضه‌ها در میانه معاملات بسیاری از نمادها مسیر کاهش قیمت را پیش گرفتند. همین امر سبب شد تا در پایان معاملات روز گذشته شاخص‌بورس به‌میزان ۳۷۹۷واحد افت کند. به‌موجب این امر دماسنج اصلی بازار سرمایه نه‌تنها در روز شنبه‌ موفق به‌تداوم پیشروی در روند صعودی بازار نشد بلکه به یک‌میلیون و ۴۸۰ هزار واحد نزول کرد. به‌موازات این نوسان اما شاخص هموزن، مغلوب تغییرات رخ داده در نمادهای دلاری نشد و پس از نوسان چندباره با جذب بخشی از سرمایه مردم به‌رشد محدود ۰۸/ ۰درصدی نائل شد. این‌طور که به‌نظر می‌رسد بازار توانسته تا در روز شناسایی سود بسیاری از فعالان حقیقی بازار، بخشی از پول نقد‌شده را در نمادهای کوچک ذخیره و به‌همین طریق راه را برای پیشروی نماگر یاد شده در این‌روز فراهم کند. دقیقا به‌همین دلیل است که در پایان داد و ستدهای روز معاملاتی قبل گروه‌هایی همچون رایانه، سرمایه‌گذاری‌ها، دستگاه‌های برقی و غذایی به‌جز قند پس از دو گروه شیمیایی و خودرویی بیش‌ترین میزان ورود پول حقیقی را به‌خود اختصاص دادند.

اما در آن‌سوی دیگر رقابت حقیقی‌ها و حقوقی‌ها در بازار سرمایه که به‌مبادله حجم بالایی از سهام در روز شنبه ‌منتهی شد، متعاقبا ارزش معاملات نیز به‌طرز چشمگیری افزایش یافت و در حالی‌که تابلوی معاملات بورس تهران برای کل ارزش معاملات به‌ثبت رسیده در این‌روز رقم ۹ هزار میلیارد تومانی را نشان می‌داد، ارزش معاملات خرد به‌محدوده ۷ هزار و ۴۸۱ میلیارد تومان رسید که از روز بیست و ششم بهمن ماه سال گذشته بی‌سابقه‌است. این رکورد کم‌سابقه در حالی به‌ثبت رسیده که اگر ارزش معاملات در روز چهارشنبه‌ را نادیده بگیریم، در بیش‌تر روزهای مردادماه ارزش معاملات به‌زحمت از ۵هزار میلیارد تومان فراتر رفته‌است.

مجموع این تغییرات سبب شد تا در پایان معاملات روز گذشته خالص خرید حقوقی در بورس تهران به‌محدوده ۲۹۷ میلیارد تومان برسد. با توجه به‌نوسان دائمی و منفی و مثبت‌شدن مداوم این سنجه در روزها و هفته‌های اخیر بیراه نخواهد بود اگر تغییرات دائمی این متغیر را در بازار سهام ناشی از شناسایی سود فعالان بازار بدانیم. همان‌طور که در گزارش‌های پیشین نیز بارها مورد اشاره قرار گرفت، بازار سهام به‌سبب افت سنگینی که از مردادماه سال قبل تا همین دو ماه گذشته شاهد بود، جوی از نا‌اطمینانی را در میان سرمایه‌گذاران و حتی فعالان قدیمی بازار مشاهده می‌کند. همین امر سبب‌شده تا بر‌خلاف روزهای پر رونق بازار سهام که در سال ۹۹ تا نیمه نخست سال ادامه داشت در حال‌حاضر افق سودآوری سرمایه‌گذاران - یعنی آن میزان از سودی که آنها حاضر می‌شوند با به‌دست آوردن آن در خلال معاملات سهام دارایی خود را نقد کنند بسته به‌میزان ریسک‌پذیری، به‌حدود ۱۰ الی ۲۰ درصد برسد. به‌موجب این تغییر رویکرد نیز طبیعی است که بازار سرمایه نتواند در شرایط کنونی حتی با رشد تقریبا مداوم قیمت دلار خود را در بعد خالص خرید حقیقی به‌شکلی پایدار با روند صعودی وقف دهد. با این حال اگر در روزها و هفته‌های آتی چنین تغییری نیز میسر شود طبیعتا می‌توان شاهد افزایش بیش‌تر تقاضا، ارزش معاملات و در نتیجه تسریع در رشد شاخص کل بورس تهران بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مطلب فوق هیچ ربطی به پیش بینی هفتهء آینده نداشت و روز شنبه گذشته را گزارش میداد ! چرا دروغ میگویید ؟

  • ناشناس

    اگرسیاستهای غلت شما جلوی زشدبورسو نگیره این تعطیلیها بورسو به نابودی میکشونه بابا بورسو چراتعطیل میکنید وضع اقتصادبیمارشما ازکرونا بتره

  • ناشناس

    بازار بورس خوب شده با خیال راحت ورود کنید…من که هر چی پول نقد داشتم دیروز ختوقا گرفتم…احتمالا دیگه از این به بعد صعود شروع شده

    • ناشناس

      منم هر چی داشتم رفتم بستنی خورد و اب هویچ

  • مرغک

    عزیزان هروقت دیدید مسعولین بورس مثلا یه کارهایی به نفع سهامداران میخاهند انجام بدهند و از بورس تعریف و تمجیدمیکنند و همچنین شاخص رو بادش میکنن ، مراقب باشید و حواستون به پول وسرمایه تون باشه هرموقع خواستند یه کاری درستی انجام بدهند بدتر شده وسهامدار متضررتر!! خلاصه مراقب باشید توی اوج وقیمتهای بالا فعلاخریدنکنید مرداد پارسال هم گولشون را خوردیم وتاالان توضرریم

  • ناشناس

    اگر بخوان واقعا 235 تومن بگیرن ادم به اینا باید شک کنه!!! چون در روز چند ده هزار نمونه گیری دارن و با این وصف یک منبع درامد فوق العاده براشون میشه. مردم هم بزار کسب و کارشون تعطیل شه!!! بزار ادارات تعطیل شن کارمندای دولت تو خونه بخوابن یا برن مسافرت. مردم انقدر در رفاه مالی هستن که تا سال های سال بخورن و بخوابن هیچ مشکلی پیش نیاد. ما در ماه 4550000000000000000 هزار تومن داریم یارانه نقدی میگیریم!!!! میفهمی؟؟؟؟ نقدی!!!! کشورمون هم انقدر پیشرفته هست که اگر کرونا بجای ماهی دو هفته ماهی چهار هفته هم کشورو تعطیل کنه باز کسی به فاصله هزار فرسنگی ما نمیرسه!!!! ما در واقع به مرحله ای رسیدیم که راحتیم راحت.

  • علی /کرمانشاه

    امید مردم که بیش از ۷۰٪سرمایه‌خودرا در بورس از دست داده و حدودا” یکسال است قرنطینه در بورس هستندبه دولت آقای رئیسی است که با قطع دست مفسدین‌اقتصادی و رانت‌داران وابسته به مسئولین بورس و حقوقی‌هاوخصولتی‌های فاسداز بورس بستر معملات و سرمایه‌گذاری قانون‌مندفراهم‌شود که قطعا با اعتماد سازی دولت جدید حجم هنگفتی از نقدینگی های ارزی و سکه و طلا که در منازل مردم‌دپو شده بطرف حمایت از اقتصادمقاومتی و ابزایش تولید وصادرات وتکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره و ایجاد مشاغل جدید و خلق ثروت و ترمیم معیشت ورفاه اجتمایی و برگشت زیان سنگین مردم در بورس بستر برگشت اعتماد مردم به دولت ترمیم و حجم هنگفت نقدینگی از منازل به طرف بازار تولید و صادرات هدایت شود و مردم با پشتیبانی و حمایت ازاقتصادمقاومتی و افزایش حجم تولید و صادرات درمیان‌وبلندمدت مشارکت نمایند و با اعتماد به دولت جدید کشور از وضعیت بحران‌اقتصادی و تورم و گرانی سرسام‌آور قیمتها فاصله بگیرد و معیشت و رفاه اجتمایی برای اقشار مردم ترمیم شود و با پایان واکسناسیون عمومی کرونا ویروس در کشور مهار گرددو دولت و مسئولین تازه نفس بصورت جهادی و پرکار و حضور در میدان به رفع مشکلات و موانع کار و تولیدجایگاهی که در شان مردم باشرف ایران است هدایت کنند که در کشور عزیز ایران کسی دغدقه معیشت و کار و مسکن وآموزش و رفاه‌اجتمایی را نداشته‌باشد.اینشااله…/.

  • کاوه ن ص

    هروقت گمان کردیم بورس داره خوب میشه دقیقا بدترشده!! ابنقدر سرمایه مردم توبورس بفنا رفت که دیگه ملت بااین حرفها به دام بورس خانمانسوز نمیفته.دوسه روز سبزش میکنن بعدش درست حسابی پیاده ات میکنن! لعنت بر آنانکه مردم رو کشاندن به این کوره پولسوزی.یه عده ای از مسعولین پارسال سودخوبی ازبورس کسب کردند و ضررها موند برای مردم صاف و ساده زودباور. مراقب پولهاتون باشیدحق خانواده هاتون رو تو حلقوم یه مشت ….نکنید

  • ناشناس

    حذف دامنه نوسان را از دولت جدید و برکناریه موافق دامنه نوسان را خواستاریم

  • ناشناس

    بیاین سمته رمز ارزا،بخدا بهتر از بورس ما هستش،دزدی نداره،بورس دو برابر سود بده ک نمیده ارزا بیست برابرسو میدن

    • ناشناس

      چطور میشه ارز خرید؟

    • ناشناس

      من خزید ارز بلد نیستم لطفا راهنمایی کنید

  • تقی

    ۵۰ سهم عرضه اولیه دادند قیمتش رفته بالا میگند بورس خوب شده سهام ۱۳۵۰۰ ریالی قبلی هنوز زیر ۵۲۰۰ ریال هست کجاش خوب شده