کد مطلب: ۴۰۵۰۳۷

بررسی تجارت‌نیوز از عملکرد هفتگی و چشم‌انداز بازارهای جهانی

آخرین پیش‌بینی‌ها از بازار طلا و بیت‌کوین / آینده دلار چه می‌شود؟

آخرین پیش‌بینی‌ها از بازار طلا و بیت‌کوین / آینده دلار چه می‌شود؟

در هفته منتهی به سیزدهم اکتبر، بیت‌کوین با رشد حدود شش درصدی مواجه شد و طلا 1.1 درصد کاهش یافت. شاخص دلار برای دومین هفته متوالی به روند نزولی خود ادامه داد و قیمت نفت هم رشد 3.5 درصدی را تجربه کرد.

افزایش خوش‌بینی‌ها به حصول توافق تجاری میان چین و آمریکا پس از سفر هیات‌ مذاکره‌کننده چینی به واشینگتن، ترغیب سرمایه‌گذاران به سوی دارایی‌های پرریسک را به‌دنبال داشت؛ تا جایی که قیمت جهانی طلا در هفته‌ای که گذشته نزولی شد و 1.1 درصد افت کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، علاوه بر کاهش نگرانی‌ها در مورد تنش‌های تجاری، توافق احتمالی میان بریتانیا و اتحادیه اروپا از دیگر دلایل کاهش قیمت طلا در هفته گذشته میلادی بوده است.

فلز زرد که در اوایل هفته با قیمت بیش از هزار و پانصد دلار معامله شده بود در آخرین روز از معاملات هفتگی (جمعه) به هزار و 487 دلار رسید.

در عین حال، دلار که موفق شده بود در هفته پایانی سپتامبر به بالاترین سطح دو سال گذشته برسد، هفته گذشته با افت 0.48 درصدی مواجه شد و نرخ پایین بیکاری در ایالات متحده آمریکا هم نتوانست شاخص دلار را بالاتر ببرد.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی اندازه‌گیری می‌شود، از ابتدای سال 2019 تاکنون رشدی 2.24 درصدی را ثبت کرده است.

عملکرد ضعیف اقتصاد آمریکا در بخش تولید و خدمات یکی از دلایل کاهش شاخص دلار در هفته گذشته بوده است.

تحت تاثیر آغاز دور جدید مذاکرات تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان، قیمت نفت در هفته‌ای که گذشت با رشد 3.5 درصدی مواجه شد.

پایان جنگ تجاری به‌طور قطع می‌تواند راه‌حلی برای کند شدن رشد اقتصادی جهان و به‌دنبال آن افزایش تقاضا برای نفت باشد.

در آخرین روز از معاملات هفتگی (جمعه) نفت برنت موفق شد بار دیگر از مرز 60 دلار عبور کند.

تحلیلگران بر این باورند که علاوه بر ازسرگیری مذاکرات میان پکن و واشینگتن، احتمال کاهش بیشترِ تولید از سوی اوپک و همچنین حمله به نفتکش ایرانی از دیگر دلایل افزایش قیمت نفت در هفته گذشته بوده است.

بیت‌کوین هم که هفته اول اکتبر با روند نزولی مواجه شده بود، موفق شد در هفته گذشته به کانال هشت هزار دلار بازگردد.

قیمت این ارز رمزنگاری‌شده، در آخرین روز از معاملات هفتگی (در لحظه نوشتن گزارش) به هشت هزار و 323 دلار رسید.

با رشد حدود 114 درصدی در سال 2019، این ارز دیجیتال در هفته‌های اخیر نوسانات بسیاری را تجربه کرده است.

اگرچه در هفته اخیر قیمت بیت‌کوین اندکی بهبود یافته اما همچنان پایین‌تر از قیمت آن در یک ماه گذشته است.

از دلایل روند صعودی ارزهای دیجیتال در ماه‌های گذشته این بود که بسیاری از معامله‌گران تصور می‌کردند رمزارزها به‌زودی به دارایی‌های امن تبدیل خواهند شد. اظهارات مقامات مالی و بانکی در سراسر جهان اما نشان داد که هنوز برای رسیدن به این نقطه راهی طولانی در پیش است. این مساله انگیزه‌ معامله‌گران را تا حد زیادی برای سرمایه‌گذاری بر روی بیت‌کوین از میان برد.

عملکرد ضعیف پلتفرم معاملاتی بکت (Bakkt) که از ماه سپتامبر راه‌اندازی شد، از دیگر عوامل کاهش ارزش بیت‌کوین در هفته‌های اخیر بوده است.

بازارهای جهانی

آینده قیمت بیت‌کوین

بر اساس تحلیل‌های تکنیکال وب‌سایت newsbtc ، در حال حاضر سطح حمایتی هشت هزار و 300 دلار برای بیت‌کوین پیش‌بینی شده است. عبور از این محدوده اما احتمالا به‌معنای ادامه روند نزولی این ارز دیجیتال خواهد بود.

در عین حال اگر بیت‌کوین موفق شود از سطح مقاومتی هشت هزار و 500 دلار عبور کند، قیمت آن باز هم افزایش خواهد یافت.

تیموتی پیترسون، سرمایه‌گذار ارزهای مجازی و سرمایه‌گذار اما پیش‌بینی کرده است که احتمالا قیمت بیت‌کوین تا شش هزار دلار کاهش می‌یابد.

آخرین نظرسنجی کیتکو از بازار طلا

بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی کیتکو که در یازدهم اکتبر انجام شده، اکثریت تحلیلگران وال‌استریت پیش‌بینی می‌کنند که در هفته پیش رو بازار طلا روند نزولی خواهد داشت. اکثریت سرمایه‌گذاران مین‌استریت اما همچنان به آینده کوتاه‌مدت فلز زرد خوش‌بین هستند.

بسیاری از تحلیلگران این اصلاح بازار طلا را فرصتی جدید برای خرید این دارایی امن می‌دانند و معتقدند عدم قطعیت در نقاط مختلف جهان مساله‌ای نیست که به این زودی خاتمه یابد. بنابراین در بلندمدت روند صعودی بازار طلا ادامه خواهد یافت.

نظرسنجی کیتکو

به گفته شان لاسک، تحلیلگر ارشد موسسه والش‌تریدینگ، در حال حاضر نمی‌توان نظر مشخصی درباره بازار طلا ارائه داد چرا که نوسانات زیادی در این بازار وجود دارد. اگر مذاکرات تجاری چین و آمریکا نتیجه‌بخش باشد در آن صورت، بازار سرمایه رشد چشمگیری خواهد داشت که به افت قیمت طلا منجر می‌شود.

سرنوشت دلار چه خواهد شد؟

از مهم‌ترین دلایل افت دلار در برابر سایر ارزها در هفته‌ گذشته افزایش خوش‌بینی‌ها به حصول توافق تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان و همچنین توافق احتمالی میان بریتانیا و اتحادیه اروپا بوده است.

احتمال خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا با یک توافق، افزایش ارزش پوند انگلیس در برابر دلار را به دنبال داشت.

انتشار هر دو خبر موجب شد ترغیب سرمایه‌گذاران بر روی دلار به‌عنوان یک دارایی امن کمتر شود و به‌سوی دارایی‌های پرریسک روی بیاورند.

در عین حال، به‌گفته تحلیلگران از یک‌سو روند سیاست‌های انبساطی از سوی فدرال‌رزرو آمریکا ادامه خواهد یافت و از سوی دیگر به‌نظر نمی‌رسد تنش‌های تجاری به‌ این زودی خاتمه یابد.

چشم‌انداز نه‌چندان مثبت از اقتصاد آمریکا و ادامه عملکرد ضعیف آن ممکن است به کاهش ارزش دلار منجر شود.

اقتصاددانی از موسسه گلدمن سَکس پیش‌بینی کرده است که اگر رشد اقتصادی جهان تقویت و تمایل برای سرمایه‌گذاری‌های دلاری کمتر شود، در سال ۲۰۲۰ دلار ضعیف خواهد شد.

پیش‌بینی قیمت‌ نفت تا پایان سال 2019

بر اساس تحلیل‌های تکنیکال و به‌ نقل از وب‌سایت longforecast.com متوسط قیمت نفت در ماه اکتبر 60.49، در ماه نوامبر 58.14 و در ماه پایانی سال 58.12 دلار پیش‌بینی شده است.

افزایش قیمت نفت در هفته گذشته پس از آن اتفاق افتاد که دبیر کل اوپک اعلام کرد: کاهش بیشترِ تولید نفت یکی گزینه‌های اوپک و متحدان آنهاست که در نشست ماه دسامبر مورد بحث قرار خواهد گرفت.

حمله به نفتکش ایران و تشدید تنش‌ها در خاورمیانه از دیگر عواملی بود که در روز پایانی معاملات هفته گذشته به افزایش بیش از دو درصدی قیمت نفت تنها در یک روز منجر شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.