کد مطلب: ۵۶۷۸۷۲

پیش‌بینی بورس امروز ۱۰ مرداد / افزایش قیمت دلار به نفع بازار است؟

پیش‌بینی بورس امروز ۱۰ مرداد / افزایش قیمت دلار به نفع بازار است؟

بازار سرمایه دیروز را با روند متعادل و مثبتی آغاز کرد و با همین روند به کار خود پایان داد. اما پیش‌بینی‌ها روند بازار یکشنبه را چگونه نشان می‌دهند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: در حال حاضر بازار سرمایه با سه ابهام رو به رو است. برخلاف گفته‌ها مبنی بر کاهش نرخ ارز اما این نرخ روند افزایشی را در پیش گرفته است و این سیگنال را به افراد می‌دهد که دولت سیاست شخصی درباره کنترل نرخ ارز ندارد. بنابراین این بازار غیر قابل پیش‌بینی شده است.

او اضافه کرد: رویکرد دولت درباره تامین کسری بودجه ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی ابهام مهم دیگری است که مانع از رشد گسترده بازار سهام شده است زیرا تکرار اتفاق سال ۹۹ بر سر بازار سایه انداخته است.

آقابزرگی اظهار کرد: در حال حاضر تعادل مورد انتظار در بازار شکل گرفته است. p/e شرکت‌ها افت کرده و با تعدیل رو به رو شده است پس در نتیجه جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار بیشتر شده. اما ابهامات مانع از اعتماد کامل به بازار شده است.

وی در این باره تشریح کرد: ابهاماتی که در حال حاضر در بازار وجود دارد باعث شده است تا شاخص در چهار ماه ابتدایی امسال کمتر از یک و نیم درصد بازدهی داشته باشد در صورتی که در مدت مشابه سال گذشته بازدهی شاخص ۲۸۰ درصد بود. البته باید توجه داشت که این مقایسه معقول و منطقی نیست اما اصلاح و تعدیل سطح عمومی قیمت‌ها دلیل قابل قبولی است که شاخص به روال سال گذشته حرکت کند اما این اتفاق نیفتاده است.

دنیای اقتصاد نوشت:

سکوی دلاری پرش بورس

محمدامین خدابخش:‌ بازار سهام روز گذشته شاهد رشد قیمت بیشتر نمادهای دلاری بازار بود. همین امر سبب رشد ۶۶/ ۲درصدی شاخص بورس شد. در این روز نماگر یادشده به سبب رشد ۳۴هزار و ۹۰۰واحدی به سطح یک‌میلیون و ۳۵۱ واحد رسید. در این روز افزایش دوباره ارزش معاملات خرد در این بازار رقم مربوطه را به حدود ۵۰۵۰ میلیارد تومان رساند. همچنین خالص خرید حقیقی به میزان ۳۱۰میلیارد تومان مثبت شد که خود گواهی بر افزایش اقبال به سمت بازار سرمایه است.

این‌طور که به نظر می‌آید، تشدید ریسک‌های سیستماتیک شرایطی را پدید آورده که در کنار رشد قیمت دلار، سرمایه‌گذاران خود را بیشتر از گذشته برای بازگشت به روند صعودی تورمی در بازار سرمایه آماده کرده‌اند. با این حال قیمت‌گذاری دستوری مانعی است که بنا بر تجربه تحت هر شرایطی ممکن است به جان بازارها بیفتد و به بهانه محافظت از مردم عادی، تیشه به ریشه منافع سرمایه‌گذاران و اصول پذیرفته‌شده علم اقتصاد بزند.

جهش دلار به نفع بازار

افزایش قیمت ارز، در نخستین ساعات شروع بازارها در روز شنبه، روی بازار سهام اثر گذاشت تا افزایش ریسک‌های سیستماتیک در کلیت اقتصاد کشور در نهایت به کام سرمایه‌گذاران تمام شود. در این روز شاخص کل بورس تهران به میزان ۶۶/ ۲ درصد رشد کرد تا گام بیش از ۳۴هزار و ۹۰۰واحدی نماگر اصلی بورس، سطح این شاخص را به محدوده یک‌میلیون و ۳۵۱هزار واحد برساند.

بر این اساس اگر رشد قیمت‌های ۸ خرداد را که به افزایش شاخص بورس به میزان ۷۲/ ۲ منجر شد، لحاظ کنیم، افزایش روز شنبه شاخص کل، دومین صعود قدرتمند در سال ۱۴۰۰ است. این‌طور که به نظر می‌رسد، باز‌هم قرار است انتظارات تورمی به داد بازارها برسد. در حالی که تا چندی قبل همهمه فصل مجامع به پا بود و بسیاری از سرمایه‌گذاران سعی داشتند با خرید سهام بنیادی به انتظار اثرگذاری سود بر قیمت سهام بنشینند، حالا یکه‌تازی اخبار سیاسی و اقتصادی شرایطی را فراهم کرده که رشد قیمت دلار بر قیمت سهام در بازار سرمایه بیفزاید. طبیعتا در چنین حالتی شرکت‌هایی با قیمت‌گذاری دلاری محصولات در خط مقدم افزایش تقاضا قرار می‌گیرند.

به همین دلیل در پایان معاملات روز گذشته بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل از جانب نمادهایی بود که صادرات محور بودند یا قیمت‌گذاری محصولات در آنها بر مبنای بهای جهانی کالاهای اساسی تعیین می‌شد. بر این اساس مهم‌ترین محرک رشد دیروز بازار سهام، رشد نرخ دلار پس از خبرهای برجامی پایان هفته بود که با توجه به اینکه ۶۰درصد نمادهای بورس، صادرات‌محور هستند، اثر قابل توجهی بر محاسبه شاخص کل داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خدا لعنت کنه باعث وبانیای این تاراجو…هر روز شاخص مثبته .مردم متفی تو پرتفوشون..ـدزدان ..دروغگویان..مصوبات ۷+۳ چی شد…دهنوی .دژپسند..همتی.باید محاکمه شوند…

    • ناشناس

      گل گفتی