کد مطلب: ۶۱۰۳۲۹

پیش‌بینی بورس در زمستان ۱۴۰۰ / روند رشد بورس آغاز شده است؟

پیش‌بینی بورس در زمستان ۱۴۰۰ / روند رشد بورس آغاز شده است؟

بازار سهام، روز شنبه توانست مجددا سبزپوش شود و بیشترین ارزش معاملات خرد را از یکم آذرماه رقم بزند. بر این اساس، شاخص کل، روز گذشته با ۹۵/ ۱‌درصد افزایش به ارتفاع یک‌میلیون و ۳۸۵‌هزار واحدی صعود کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار سهام پس از افت و خیزهای فراوان در هفته گذشته طی چهار روز معاملاتی پیش روند رو به رشدی داشته است. کارشناسان معتقدند این روند ماندگار است و احتمال بازگشت شاخص کل بسیار کمرنگ است.

محمدمهدی عشریه، کارشناس بازار سهام گفت: شاخص کل از نظر تکنیکال روی یک حمایت بسیار مستحکم بود. در محدوده PRZ بسیار مهمی قرار داشت و سرانجام وارد فضای تغییر روند و صعودی شد. به نظر من این روند ادامه‌دار است و کف‌های شاخص به صورت پله‌ای افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: تغییرات مثبتی در بودجه سال آینده وعده داده شد. مواردی مانند حذف تعلیق نمادها، کاهش نظارت‌های سلیقه‌ای و … می‌تواند یکی از عوامل بازگشت اعتماد به بورس باشد. بازارهای مالی نیازمند آزادی هستند. حرکت‌های مثبتی از طرف وزارت اقتصاد و رئیس سازمان بورس انجام شد که نگرش تحلیلگران و فعالان را نسبت به بازار تغییر داد.

دنیای اقتصاد نوشت:

پیش‌بینی بورس در زمستان ۱۴۰۰

پاییز۱۴۰۰ نه‌‌‌‌‌‌‌‌تنها کم‌بارتر از سال‌های گذشته بود و خبری از باران‌‌‌‌های پاییزی نبود، برای بازار سرمایه هم دستاوردی نداشت. گرچه ابتدای فصل سهامداران روزهای سبز بورس را می‌‌‌‌دیدند و وضعیت بازار کمی بهبود یافته بود اما هرچه از نیمه دوم پاییز می‌‌‌‌گذشت، ریزش‌‌‌‌ها در بازار شتاب بیشتری می‌گرفت و روزهای سرخ‌‌‌‌پوشی شاخص بیشتر از روزهای مثبت آن می‌شد.

بلاتکلیفی دولت در روند قیمت‌گذاری خودرو و در شوک‌‌‌‌های لایحه بودجه سال آینده به صنایع و شرکت‌های بورسی، سبب شد تا شاخص سهام آذرماه را با افت حدود ۵‌درصدی پشت‌سر بگذارد و از رقبای خود در کسب بازدهی عقب بماند.

افزایش حجم تقاضا در بهمن

احسان رضاپور، کارشناس بازار سرمایه: در هفته‌‌‌‌‌‌‌‌های اخیر یعنی نیمه دوم پاییز بازار ریزش‌‌‌‌های پرشتابی را تجربه کرد. این ریزش‌‌‌‌ها در پی رفتار تصمیم‌گیران و سیاستگذاران بود که باعث شد ابهامات در بازار افزایش پیدا کند، تا جایی‌که فرمان ۱۰‌ماده‌‌‌‌‌‌‌‌ای را شاهد بودیم و وزیر اقتصاد با این فرمان بخشی از ابهامات را تعیین‌تکلیف کردند.

این مصوبات که شامل ۱۰‌بند می‌شد، نگرانی سرمایه‌‌‌‌گذاران در برخی از زمینه را رفع کرد و تا حدی تکلیف روشن شد، با این حال شاهد بودیم که این بسته حمایتی هم نتواست به اندازه کافی اعتماد سرمایه‌‌‌‌گذاران و سهامداران را جلب کند.

مهم‌ترین دلیل آن هم این است که وعده‌‌‌‌ها، قول‌‌‌‌ها و مصوبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که برای حمایت از بازار سرمایه وجود داشته در روند اجرا یا با کندی زیادی مواجه بوده یا بعضا خیلی زود تغییر کرده و به دلیل عدم‌هماهنگی‌‌‌‌‌هایی که وجود داشته اجرایش متوقف شده یا به تاخیر افتاده است که یکی از نمونه‌‌‌‌های این دست از مصوبه‌‌‌‌ها درباره قیمت‌گذاری خودرو بود که با آن وضعیت مواجه شد و بازار را تحت‌‌‌‌تاثیر قرار داد، بنابراین تکرار چنین اتفاق‌‌‌‌‌هایی باعث شده که سرمایه‌‌‌‌گذاران با خود تصور کنند نباید به این مصوبات یا این دست اظهارنظرها خوش‌‌‌‌بین باشند، روی آنها حساب کنند و بهتر است که منتظر عملیاتی‌شدن این مصوبات باشند تا سرمایه‌‌‌‌گذاری با ریسک کمتری انجام دهند.

البته درست است که روزهای اول زمستان تحت‌‌‌‌تاثیر مصوبه جدید دولت یعنی همان بسته حمایتی ۱۰ بندی قرار گرفت و ریزش‌‌‌‌ها متوقف و بازار با اقبال مواجه شده است اما به‌نظر می‌رسد سایه نگرانی‌‌‌‌ها همچنان بر سر بازار وجود دارد و چنانچه اخبار ضدونقیضی در روزهای آینده به بازار مخابره شود، می‌تواند انگیزه سرمایه‌‌‌‌گذاران را برای خرید سهام شرکت‌ها در قیمت‌های رشدیافته چند روز اخیر کاهش دهد. طبیعتا اگر با افزایش عرضه‌‌‌‌ها مواجه شویم مجددا روند نوسانی بازار که در چند‌ماه اخیر تجربه کردیم، تکرارپذیر خواهد شد.

البته باید در نظر داشت که هرچه جلوتر می‌‌‌‌رویم اثرات دلار نیما ۲۴ هزار تومانی و عملکرد فروش شرکت‌ها با شرایط جدید و قیمت‌های رشدیافته در صورت‌های مالی شرکت‌ها هم نمود بیشتری پیدا می‌کند و فعالان بازار شاید برای فروش سهام شرکت‌هایشان در هر قیمتی مقاومت بیشتری نشان دهند و تمایل به عرضه کاهش پیدا کند؛ به‌خصوص اینکه جذابیت در بازارهای دیگر به دلیل چشم‌‌‌‌اندازی که وجود دارد، بیشتر نخواهد بود.

آخرین اخبار بازر سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    هنوز شروع نشده اینه چه خبره همه فروشنده شدن

  • ناشناس

    چه حمایتی !!!

  • ناشناس

    بیش از یک سال و نیم است که میگند حقوقی ها صفهای فروش رو جمع کردند و بورس از فردا یا هفته بعد یا ماه بعد درست میشه. اما هنوز بیش از 80 درصد در ضرریم. کاش اصل سرمایه خودمون برگرده و از این جهنمی که با دعوت مسئولین داخلش افتادیم نجات یابیم.

    • ناشناس

      اون صعود عجیب و غریب که اتفاق افتاد شاید 5 سال طول بکشه تا قیمت ها به اون موقع برسند. پس 1.5 سال چیزی نیست. تنها راهشم اینه که نه بخری نه بفروشی. فقط صبر کنی تا هر موقعی سر به سر شدی یا سود کردی بفروشی بری دنبال زندگیت. به حرف هیچ کسی هم گوش نده. البته من خودم توی مرداد امسال نه تنها سر به سر شدم بلکه حدود 5 درصد هم سود کرده بودم. فقط یکی نمادم که سود 57 درصدی داشت رو فروختم و بقیه رو نگه داشتم. چون وقتی می بینم تورم بالای 40 درصد هست، سود 5 درصد برام کمه. نگه داشتم به امید روزهای آینده که با سود معقول مثلا 30 تا 35 درصد در سال، بفروشم. به امید اون روزها. توصیه می کنم شما هم همین کار رو بکنی.

    • ناشناس

      اشتباه کردی بالام

  • مجمع تحلیلگران

    اول سلام .دوم مگه نگفتم یکشنبه روز ریزشه. قربون شکل ماهتون . بعد میام آینده بورس و اقتصاد و آینده سیاسی ایران رو براتون پیش بینی میکنم تا بدونین به کی میگن تحلیلگر .هر انچه میگم با کوچکترین اختلاف اتفاق خواهد افتاد شک نکنین. من شاگرد نوستراداموسم خخخ اقا موفق در پناه حق.

    • ناشناس

      هنوز، تحلیل که نه، پیش بینی هم که نه، پیش گویی های غلط شما در ماه های گذشته از یادمون نرفته. خوبه خودتون گفتید شاگرد نوسترآداموس بودید! حالا الله بختکی ی بار درست در اومده. جو نگیردت. به کسی تحلیل گر میگن که با بیان مطالب علمی از قبل ثابت شده و با اعداد و ارقام و محاسبات و با درصدی احتمال خطا، ی مطلبی رو بیان کنه. نه به شما. شما بهتره خودتونو شاگرد نوسترآداموس صدا کنید.

  • ناشناس

    فعلا که همه چیز منفی هست. نتونستند 4 روز بورس رو سبز نگه دارند، حتی دستوری!

  • مجمع تحلیلگران

    اما ادامه داستان. بورس در حالت عادی تا سه سال دیگه با نوسان ده درصد از همین قیمتا خواهد بود اما و اما همونطور که قبلا هم گفتم بزودی اتفاقات سیاسی عجیب غریبی اتفاق خواهد افتاد . تو زندگیتون هیچوقت منتظر معجزه نمونین.خودتون معجزه باید بتونین بیافرینین. تو بورس هم هیچوقت منتظر معجزه گری بنام حقوقی نباشین. و بدونین اگه ریزشی قرار باشه اتفاق بیفته یا صعودی حتما باید حقوقی سود کنه نه شما این قانون بورسه. و چون تو ریزش سود بیشتریه برا حقوقی پس ریزشا مسلمه بیشتر خواهد بود . موفق باشین در پناه حق

  • ناشناس

    شاخص تا ۱۴۰۰ میره ولی زیانهای سهمها فرقی نمیکند..اینجا سازمان بورس خوابه..ـوزیر اقتصاد استعفا بده..ـاقای محسن رضایی بد گول زدی مارو..افایان تیم اقتصادی جرعت عذر خواهی برای عمل نکردن به وعدهاتون داشته باشیددددد.اقایان مسول سرمایهای مردم را گروگان گرفته اید..بسه ..خجالت بکشید

  • ناشناس

    نادان پس کو سرمایه مارا بر باد دادی بااین کارشناسی برید گم شید خدا از شما نگذرد به درد مبتلا شید تاریخ ۱ بهمن ۴۰۰

  • گودرزی

    واقعآ ما چقدر بد بختیم که اینا شدن کا رشناسان ما آخه اقای کارشنان محترم الآن یکسالو نیمه ده درصد کار شناسیتون به واقعیت پیو سته اگه مثل همه کشو رها یه عذر خواهی واستعفا عی وجود داشت قطعآ الان مثل سر مربی تیمها باید از خارج کارشناس بکار می گرفتیم