کد مطلب: ۴۴۷۰۷۸

پیش‌بینی بورس تا پایان امسال

بورس تا پایان سال ۹۹ چقدر سود می‌دهد؟

بورس تا پایان سال ۹۹ چقدر سود می‌دهد؟

بازار سهام در ۴۰ روز اول امسال بیش از ۷۱ درصد بازدهی داشته است. اما آیا این روند در ماه‌های آینده سال ادامه خواهد یافت؟ تا پایان امسال این روند بازار سهام چگونه خواهد بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار سهام در ۴۰ روز اول امسال بیش از ۷۱ درصد بازدهی داشته است. اما آیا این روند در ماه‌های آینده سال ادامه خواهد یافت؟ تا پایان امسال این روند بورس چگونه خواهد بود؟

در این مورد عماد مدیرزاده، تحلیلگر در اقتصادنیوز نوشته است:

مجموع ارزش بازار بورس و فرابورس در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۹۹ حدود ۴۰۰۰ هزارمیلیاردتومان (همت) بوده است. با پیش‌بینی ارزش مجموع دو بازار فوق در پایان سال ۹۹، می‌توانیم میزان متوسط بازدهی بورس از امروز تا پایان سال را تخمین بزنیم.

قاعدتا پیش‌بینی ارزش بازار سرمایه در آینده بسیار سخت است. برای اینکار، با توجه به حجم عرضه‌های برنامه‌ریزی شده و ارزش امروز بازار، می‌خواهیم برآورد کنیم که برای حفظ ارزش بورس در سطح فعلی، بازار سرمایه به چه میزان نقدینگی نیاز دارد.

بر اساس تصمیمات اخیر، تا پایان سال حدود ۳۰۰ همت سهام عدالت در بورس قابل معامله خواهد شد. اگر فرض کنیم با توجه به افزایش شدید قیمت سهام عدالت، نیمی از صاحبان آن اقدام به عرضه سهام خود در بازار کنند، ۱۵۰ همت نقدینگی برای جذب آن نیاز است. دولت نیز قصد دارد ۵۰ همت از سهام باقیمانده خود در شرکتهای بورسی را در قالب صندوقهای قابل معامله در بورس عرضه کند. پس ۵۰ همت نقدینگی هم از این محل وارد بازار خواهد شد. از طرف دیگر، اگر فرض کنیم نسبت سهم شناور بازار فقط حدود ۱۰ درصد باشد، برای حفظ ارزش امروز بازار نیز ده درصد ۴۰۰۰ همت (ارزش کل بازار) یعنی ۴۰۰ همت نقدینکی نیاز خواهد بود. مجموع ارقام فوق حدود ۶۰۰ همت برآورد می‌گردد.

نتیجه: یعنی برای حفظ ارزش بازار در پایان سال ۹۹ در سطح فعلی، بازار سرمایه به حدود ۶۰۰ همت نقدینگی نیاز خواهد داشت.

حال فرض می‌کنیم حجم نقدینگی در پایان سال ۹۹، حدود ۳۰۰۰ همت باشد.

در حال حاضر نسبت سپرده‌های جاری به کل نقدینگی حدود ۱۶ درصد است. اگر فرض کنیم با توجه به کاهش نرخ سود بانکی این نسبت در سال ۹۹ به ۲۰ درصد افزایش یابد، یعنی در پایان سال ۹۹ مجموع سپرده‌های جاری حدود ۶۰۰ همت خواهد بود. لذا برای حفظ ارزش بازار در سطح فعلی تا پایان سال، بازار بورس به اندازه مجموع سپرده‌های جاری کل کشور به نقدینکی نیاز خواهد داشت!!

بدیهی است با فرض صحت مفروضات فوق، اختصاص چنین حجم نقدینگی به بازار سرمایه بسیار نامحتمل است.

لذا برای حفظ ارزش امروز بازار تا پایان سال ۹۹، یا باید نقدینگی پایان سال بسیار فراتر از ۳۰۰۰ همت باشد (افزایش شدید نقدینگی و در نتیجه تورم بالا) یا نسبت سپرده‌های جاری به کل نقدینگی بسیار فراتر از سطح فعلی قرار گیرد و عمده فعالیتهای اقتصادی تعطیل و عمده نقدینگی جاری صرف خرید و فروش سهام شود (رکود).

اعداد و ارقام فوق، نشان می‌دهد این انتظار که ارزش بازار سرمایه در پایان سال ۹۹ بالاتر از ارزش امروز آن باشد، انتظار بسیار بعیدی است مگر در دو حالت: ابر تورم یا رکود شدید اقتصادی و البته یا هر دو!!

پی‌نوشت ۱: تحلیل فوق حمل بر عدم توصیه ورود به بازار بورس نشود. اولا محاسبات در خصوص کلیت بازار است و ثانیا هدف اصلی نگارنده، توصیه به عدم سرمایه‌گذاری منابع ضروری زندگی به امید کسب سودهای کلان است.

پی‌نوشت ۲: آزادسازی سهام عدالت تصمیم بسیار بجا و لازمی بود. عرضه سهام باقیمانده دولت به مردم نیز اگر چه می‌توانست با فروش مستقیم سهام شرکتها در بازار، شکل بسیار بهتری داشته باشد اما در مجموع تصمیم خوبیست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    تحلیلش درسته
    اما ورود این حجم از نقدینگی با حجومی که مردم ب طرف بورس اوردن کار عجیبی ب نظر نمی یاد

    • ناشناس

      بنظر بنده ایشون فقط یک دلال بازار موازی بورس مثل ارز و سکه و مسکن هستش ولاغیر

  • ناشناس

    خب آلان شما میخواستی سر بسته چه چیزی بگی اخطار یا تشویق. میخوای طرفداری کنی از دلالان که با اینکار جلو واسطه گری آنها در بازار طلا و ماشین وملک و….. غیره گرفته میشه وشایعه سازی کنی با یکسری اعداد من دراوری وفرضی ویا شاید خودت هم جز دلالان هستی… بهر حال با توجه به اینکه کشور تحریم است. وهزار ویک مشکل به نظر این بهترین راه است….

  • سعید

    سلام
    دوستان عزیزم توجه کنن. هیچکس و تاکید میکنم هیچکس نمیتونه تحلیل دقیق و صحیح از بازار بورس فعلی ارایه بده چراکه هیچکس همچین بازاری رو توی ۴۰ سال اخیر تجربه نکرده و هیچ شناختی ازش نداره. تنها راه ضرر نکردن اینه که بورس رو به دید بلند مدت ببینیم و سهامی بخریم که ارزش ذاتی دارن و به قولی ارزنده هستند.
    تمام

  • ناشناس

    خوبی تحلیل شما اینه که همیشه برعکسش پیش میاد
    پس میشه عکسش عمل کرد
    بنطرمن بازار با ورود صندوق های دولتی وعرضه اولیه بیشتر متعادل میشه ولی از رونق بهتری نسبت ب سالهای قبل برخورداره
    مگر اتفاق خاصی بیفته مثل جنگ یا قیمت جهانی نفت خیلی بالابره ک حمایت دولت برداشته بشه

  • مهدی

    من نمیدونم چطوری میخوان تورم رو با این روش کنترل کنند.من 200میلیون بهمن 98آوردم تو بورس امروز فروختم و 385میلیون سود کردم.یعنی 200تومنم شده585 میلیون نقدینگی.حالا ببینید چقدر هستند که از این بیشتر سود کردند.این چه کنترل نقدینگی و تورمه؟ یکی به من توضیح بده لطفآ.

    • زهیر

      سلام میشه کمکم کنید من یه جوان ۱۹ ساله ام که از طریق سهام عدالت می خوام وارد بورس بشم

    • ناشناس

      سلام این سهام تا آخر سال کاملا آزاد میشه و اگر دست بهش نزنید تا آخر سال مبلغ خوبی برای شروع هست.تو این مدت تنها کاری که انجام میدید فقط ثبت نام در سجام و کارگزاری معتبر و بعد آموزش ورود به بازار سرمایه و تحلیل تکنیکال توسط خود اون کارگزاری و یا منابع معتبر هست.و رمز موفقیت در این بازار فقط و فقط “مطالعه و تمرین” هست برای اینکار در طی آموزش و بعد از اون یک حساب دمو در سایت irvex باز کنید و فقط آموخته هاتون رو تمرین کنید.دوست عزیزم نه زمانت کمه و نه شرایطشو نداری پس کمر همت ببند و شروع کن سنت عالیه قدر بدون.من شمارو نمیشناسم ولی یک توصیه خیلی مهم دارم بعنوان کسی که سالهاست در این بازار فعالیت داره ” هرگز و هرگز با سیگنال هیچکسی معامله نکن” یادت باشه هیچ گربه ای محض رضای خدا موش نمیگیره.موفق باشی.

    • ناشناس

      آقا اقتصاد رو هواست، اینا بازی و سر گرمیه، کجای کاری.شنیدی وقتی یکی داره میمیره و تو حالت احتضار میگن چنگ میندازه ، ………..حالا تا ته خط رو برو

  • ناشناس

    سلام یک سعوال لطفا این افرادیکه اینهمه تحلیل ازبورس وسودبردن ان دارند پاسخ دهید ایا فردیکه مثلا ۱۵ میلیاردتومان پول نقد داره ولازم هم فعلا نداره وگذاشته بانک سود ۲۰ درصد بدون هیچ ریسکی برای اصل سرمایه خود حالا بفرمایید این فرد بااین مبلغ اگر واردبازاربورس یاسهام شود سودبیشتری از۲۰ درصد بانک خواهدبرد وچون هروقت هم بخواهد میتونه پولش ازبانک بگیره وملک بخره ایا برای این فرد چه پیشنهادی دارید

    • ناشناس

      بله سود بیشتری میبره اگه بلد باشه /اگرم نه که همون بانک بذاره…اصلا باسودشم بیاد اباد میشه

  • ناشناس

    در این وضعیت کرونا تمام بورسهای جهان روند منفی دارند فقط بورس ایران ونوزولا و تانزانیا مثبت است ، منبع سایت الف در مورد کارگزاری استان همدان .

    • کلانتر

      بله قطعا سود بیشتری میتونن کسب کنن به شرطی که در بازار درستی سرمایه گذاری کنن.

    • عادل محمدی

      بخاطر اینکه این سه کشور تورم شدیدی داشتند.ارزش پول اونها بسیار افت کرده.

  • ناشناس

    این بورس با این نوع سود دهی ایحاد تورم شدید در جامعه میکنه و آینده بدی را رقم میزنه. تو این اقتصاد مریض اینا فقط با چاپ پول دارند سود میدند و چند سال دیگه شاهد فلاکت در جامعه خواهیم بود

  • علیمراد

    سلام کسی میتونه بگه ارزش سهام عدالت 492 هزار تومنی در پایان سال چقدر میشه؟

  • علیمراد

    سلام دوستان
    به نظر شما ارزش سهام عدالت 492 هزار تومنی تا پایان سال چقدر میشود؟