کد مطلب: ۷۶۰۶۰۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

پیش بینی بورس سه شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ / بازار سهام در تله رکودی گرفتار شده است؟

پیش بینی بورس سه شنبه 25 بهمن 1401 / بازار سهام در تله رکودی گرفتار شده است؟

معاملات کم‌رمق بازار سرمایه در روز دوشنبه، شاخص کل بورس را تنها 0.15 درصد بالا برد و در سطح یک میلیون و 548 واحدی نشاند. در این میان ارزش معاملات خرد هم بسیار اندک بود و نگرانی از ورود دوباره بازار سهام به تله رکودی را افزایش داد. اما آیا قرار است روز سه‌شنبه نیز همین روند در بورس ادامه یابد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص کل بورس تهران روز دوشنبه دو هزار و 298 واحد بالا رفت و با رشد کم‌رمق 0.15 درصدی به پله یک میلیون و 548 هزار واحدی رسید.

شاخص هم‌وزن هم تنها هزار و 926 واحد بالا رفت و با رشد 0.40 درصدی در ارتفاع 482 هزار و 779 واحدی ایستاد.

عملکرد بورس‌ها

روز دوشنبه در معاملات بورس تهران، بیش از هفت میلیارد و ۶۲۴ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴۰ هزار و ۶۴۶ میلیارد ریال معامله شد. در آن سوی بازار، شاخص کل فرابورس هم 74 واحد بالا رفت و به سطح 20 هزار و 170 واحد رسید.

در این بازار بیش از ۶ میلیارد و ۶۰۵ میلیون برگه سهم و اوراق مالی دادوستد شد. تعداد دفعات معاملات فرابورس بیش از ۲۲۳ هزار و ۲۶ نوبت بود.

ارزش معاملات

روز دوشنبه بازار سرمایه شاهد معاملاتی به ارزش 250 هزار و 474 میلیارد تومان در مجموع دو بازار بورس و فرابورس بود. با وجود ثبت این رقم بزرگ در آمار معاملات بازار سرمایه اما ارزش معاملات خرد تنها سه هزار و 702 میلیارد تومان بود!

این رقم نسبت به روز یکشنبه کاهش داشت و حاکی از تداوم روند نزولی ارزش معاملات خرد به ویژه طی 10 روز گذشته است.

آخرین بار یکم بهمن‌ماه بود که بازار سهام معاملات خرد با ارزش بالای 10 هزار میلیارد تومان را تجربه کرد. از آن تاریخ به بعد اما بازار در سراشیبی افتاده و ارزش معاملات خرد به شدت کاهش یافته است.

روند نزولی ارزش معاملات خرد به ویژه طی دو هفته اخیر تقویت شده تا حالا مجددا به کانال رکودی سه هزار میلیارد تومان بازگردد.

خروج پول حقیقی

گفتنی است روز دوشنبه بازار سهام شاهد تغییر مالکیت 153 میلیارد تومانی حقیقی به حقوقی بود تا برای هجدهمین روز متوالی خروج پول حقیقی از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی رقم بخورد.

اگرچه این روزها اندکی از شدت خروج پول کم شده است اما از بیست و هفتم دی‌ماه تا کنون تنها یک روز و آن هم به مبلغ 25 میلیارد تومان ورود پول حقیقی به بازار ثبت شده است.

این در حالی است که به ویژه از ابتدای بهمن‌ماه تا کنون روند ورود پول به صندوق‌های بادرآمد ثابت که بیشترین سهم سرمایه‌گذاری خود را به بازار پول و بدهی اختصاص می‌دهند، شدت گرفته است.

کارشناسان بازار سرمایه هشدار می‌دهند در حالی که اغلب شرکت‌های بورسی در شرایط خوبی برای جذب سرمایه قرار دارند، دولت نباید ریسک تازه‌ای را به بازار سرمایه وارد کند تا اقتصاد کشور بتواند از ظرفیت‌های این رکن مهم برای توسعه بهره ببرد.

پیش بینی بورس سه شنبه

دو روز است قیمت دلار مجددا صعودی شده و برای فتح کانال‌های جدید کمین کرده است. حتی اظهارات محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی هم نتوانست قیمت دلار در بازار آزاد را از صعود منصرف کند.

با این حال اما امروز بازار سهام واکنشی به این روند صعودی نداشته است. برخی ناظران بازار دلیل آن را تاکید دوباره فرزین بر قیمت 28 هزار و 500 تومانی نرخ نیمایی می‌دانند که پایه محاسباتی عملیات شرکت‌هاست.

در این میان برخی نیز عنوان می‌کنند که با رشد دوباره دلار که بازار طلا و سکه را هم صعودی کرده، بخشی از تقاضای سرمایه‌گذاری به سمت این بازارها کوچ کرده است.

به ویژه اینکه رفتار دولت و مجلس در جریان بودجه سال آینده، سرمایه‌گذاران بازار سرمایه را نسبت به چشم‌انداز رشد و سودآوری شرکت‌ها دلسرد کرده است. بر همین اساس کارشناسان بازار سرمایه نسبت به ورود دوباره بازار سرمایه و معاملات سهام به تله رکودی هشدار می‌دهند.

در این میان اما همچنان نرخ تورم بالاست، تورم انتظاری در حال رشد است و به نظر می‌رسد بانک مرکزی در سرکوب قیمت دلار موفق نباشد. به این ترتیب برخی فعالان بازار سرمایه معتقدند بازار سهام همچنان می‌تواند دست کم در برهه کنونی برای سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت جذاب باشد.

با این حال بازار هنوز بر سر دوراهی است و کفه فروشندگان هم نسبتا سنگین است.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سید‌عبدالهادی‌عاصی‌علوی‌تفتی

    دلیلش این است که .با لطف خودتان و
    با ارایه کارت ملی به هر نفر ایرانی دلار
    می‌فروشید.و باعث با ارزش شدن دلار.و
    بی ارزش تر شدن پول ملی هستید
    خدا قوت.
    اگر به فکر مردم ایران بودید.حال و روز
    خودتان بهتر از این وضع فعلی بود.
    فقط کافیست یک نفر در کشور از شماها
    اعضای دولت ناراضی باشد.
    خدا یاور مستضعفان است.
    دولت و ملت ایران.اگر قدرت دارید.باعث بالا بردن ارزش پول
    ملی بشوید.که هر کالایی در ایران
    تولید میشود.به نفع تولید کننده
    ایرانی باشد.و ارز از کشور خارج
    نشود برای واردات کالاهای بنجل از خارج کشور.
    عقل سالم در بدن سالم.
    اقتصاد بیمار.از آثار بدن بیمار
    اقتصاد دان بیمار است.
    یا من اسمه دواء و ذکره شفاء

    • نانی

      عالی بود داداش

  • محمد

    بورس در روند خوبی قرار داشت وقتی شورای رقابت بدون هماهنگی تصمیم میگیرد ، این اتفاق افتاد و خروج پول همچنان ادامه دارد