کد مطلب: ۶۷۲۱۱۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش‌بینی بورس شنبه/ معضل بورس چیست؟

پیش‌بینی بورس شنبه/ معضل بورس چیست؟

بورس، امروز افت یک درصدی را ثبت کرد و کارشناسان عقیده دارند که این روند اصلاحی در بازار ادامه‌ می‌یابد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بورس امروز افت ۰٫۰۵ درصدی داشت و به محدوده یک میلیون و ۵۱۳ هزار واحد رسید. کارشناسان عقیده دارند تا زمانی که ارزش معاملات بورس افزایش پیدا نکند، بازار سرمایه نزولی می‌ماند.

برزو حق‌شناس، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: بورس به شدت از کمبود نقدینگی رنج می‌برد. نقدینگی در بازار نیست و حجم معاملات بسیار پایین است. برای مثال حجم معاملات امروز بورس سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود. به طور کلی ارزش معاملات بورس هر روز حدود سه هزار و ۵۰۰ تا چهار میلیارد است.

وی ادامه داد: بورس از لحاظ بنیادی خوب و به نوعی ارزشمند است. اما بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها عقب مانده است و تا نقدینگی وارد آن نشود و حجم معاملات بالا نرود، حرکت خاصی نمی‌کند.

حق‌شناس در درباره مولفه‌های اثرگذار روی بازار گفت: بورس منتظر چند مولفه است که هر کدام می‌تواند تاثیری روی معاملات داشته باشد. اولین مورد نرخ دلار و مذاکرات برجام است و هر خبری در این حوزه روی بازار سرمایه تاثیر دارد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: دومین مولفه، نرخ بهره بین بانکی است که تالار شیشه‌ای نسبت به بالا رفتن آن واکنش نشان می‌دهد. علی‌رغم اینکه نرخ بانکی باید در محدوده ۲۰ درصد بماند اما شاهد افزایش هفتگی آن هستیم. از سوی دیگر تورم نقطه به نقطه به بالای ۵۲ درصد رسیده و نرخ بهره حقیقی نیز در حال منفی‌تر شدن است. همه این موارد، در بلند مدت روی بازار اثر منفی دارند.

دست دولت در جیب بورس

حق‌شناس توضیح داد: دولت علی‌رغم وعده‌های انتخاباتی، دست در جیب شرکت‌های بورسی کرده است. برای نمونه روند یوتیلیتی پتروشیمی‌ها، این مشکل را نشان می‌دهد. از سوی دیگر قطع برق یکی از ریسک‌های پیش‌روی مهم محسوب می‌شود. اگر بحث کمبود برق در مرداد و تیر شروع شود، بازار به این‌ها بها می‌دهد.

وی تاکید کرد: هفته آینده مهمترین نکته مذاکرات هسته ای و به طبع آن قیمت دلار و نرخ بهره بین بانکی است. هر کدام از این‌ها می‌تواند روند بازار را متأثر کند. یعنی خبرهای خوب برجام یا خبرهای بد و افزایش نرخ بهره بین بانکی یا کاهش آن می‌تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

حق‌شناس توضیح داد: دولت علی‌رغم وعده‌های انتخاباتی، دست در جیب شرکت‌های بورسی کرده است. برای نمونه روند یوتیلیتی پتروشیمی‌ها، این مشکل را نشان می‌دهد. از سوی دیگر قطع برق یکی از ریسک‌های پیش‌روی مهم محسوب می‌شود. اگر بحث کمبود برق و شاید هم خاموشی‌ها در مرداد و تیر شروع شود، بازار به این‌ موارد بها می‌دهد.

حق‌شناس با اشاره به زمان رشد بورس گفت: تا زمانی که ارزش معاملات بازار بالای پنج هزار میلیارد تومان نرسد، انتظار حرکت خاصی را از بازار ندارم. تا آن زمان روندهای مثبت‌ موقتی هستند. اگر طرف تقاضا قوی شود و ارزش معاملات حداقل بالای پنج هزار میلیارد بیاید، بعد از آن می‌توانیم بگوییم که بازار روند گرفته و شرایط مثبت واقعا امیدوارکننده است.

آخرین اخبار بازار سرمایه را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مشکل اصلی بورس غیر جذاب بودن ان نسبت به بازارهای موازی است.وقتی جذاب باشدمردم در آن سرمایه گذاری میکندوبرای جذاب شدن ابزارهای مالی مانند دوطرفه کردن معامله در قسمت فروش درازای ان هست که نمونه ای است از ابزارهای درسطح دنیا یعنی بتونیم مقداری سهم بگیریم ودر قسمت پایین قیمت همون مقدار سهم را بخریم وتحویل بدهیم.این ایتم در کارگزاری ها هنوز به عنوان ابزار نیومده.

  • ناشناس

    معضل بورس نادرستی عمل است وگرنه نیازسنجی و سرمایه گذاری کلان صورت گرفته عدم ثبات در مدیریت و مداخلات مالی بواسطه همین امر باعث معضلات بورس شده از طرفی مشکلات اقتصادی جامعه و پذیرش شرکت‌های ورشکسته و نداشتن تجهیزات به روز از عوامل اصلی معضل بورس محسوب می‌شوند.

  • مالباخته

    شنبه عزا عزا هست بازار بشدت قرمزه مگر خبر بلوک وقیمت خودرویی ها اعلام بشه

  • ناشناس

    نمیدونم با چه رویی میگید ورود پول حقیقی خیلی کم شده دیگه پولی هم دست مردم مونده که بورس بالا بکشه نکنه توقع دارین بریم وام بگیریم دودستی تقدیم بورس کنیم دو سال سرمایمدن رو نابود کردین اول جبران کنید و توقع سرمایه گزاری داشته باشین!

  • ناشناس

    اصل قضیه این است که اعتماد مردم به دلایل مختلف از بازارهای رسمی و قانونی بسیار کاهش یافته ، به هر سو نگاه میکنی به نوعی دسته بندی های سیاسی دست در اقتصاد گذاشته و در نهایت فقط اقلیتی سود برده ( اقلیتی که از همه تصمیمات مدیران ارشد از پیش باخبر می شوند) و در نهایت سر اکثریت سهامداران بی کلاه می ماند و یا بهتر بگوییم ، سرشان کلاه گشادی گذاشته میشود.

  • مهدی وفاجو

    تورم امروز حاصل رشد بورس ۹۹است دولت نمی‌تواند تورم را مهار کند اگر بورس مجدد رشد کند

  • پویان

    درود به دوستان سهامدار
    عزیزان از این نوع دولت و مشابه این دولت های اقتدارگرا برای ما آبی گرم نمیشه. اینان از طریق شرکت های بزرگ بیشتر دولتی یا با کنترل سازمان هائی مثل ایدرو و ایمیدرو دست در جیب من وتو کرده با انواع مالیات ها قطع گاز و برق و حتما فردا آب و افزایش نرخ خوراک دیگه قوز بالا قوز شدن.
    من هیچ امیدی نه به سیاست های اقتصادی نه سیاست های بین المللی و منطقه ای این دولت ندارم.
    شاد باشید .

  • ناشناس

    در برنامه شبکه خبراومدن بحث صحبت میکنن خودشون میپورسن دو جواب میدن یه کی نیست بگه او ناظر یا مهمان نی که اودی تو برنا مه جواب پس بده چرا وضعیت بازار سرمایه اینجوری شما که این کار میکنید باید یه کارشناس بازار سرمایه رو بیارید تا سوال جواب کنه مشکلات برطرف کنه نشست های خبری صدا وسیما همه نمایشی نمایشی

  • ناشناس

    هنوز سهام پالایش رو فراموش نکردیم که دو هفته تلویزیون رو ترکوندن و به مردم گفتن بیاین سهام بخرین و هنوز دو ساله که هیچ رشدی نکرده و بعد هم وعده دادن که بهتون جایزه شو می‌دیدیم که اونم همه دروغ بود پس میشه فهمید مشکل از کجاست

  • ناشناس

    اینا هر عاقلی میداند که عدد شاخص درست نیست کاملا فیکه
    پس دلخوش به تکنیکال نباشید