کد مطلب: ۶۸۰۴۴۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش‌بینی هفتگی بورس / نزول در بازار ادامه دارد؟

پیش‌بینی هفتگی بورس / نزول در بازار ادامه دارد؟

شاخص کل بورس در هفته‌ای که گذشت افت کمتر از یک درصدی داشت. یک‌کارشناس بازار سرمایه روند معاملات را در هفته آینده تشریح کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در هفته اخیر شاخص کل بورس با افت ۰٫۸ درصدی به سطح یک میلیون و ۴۹۰ هزار واحدی رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با کاهش ۲.۷ درصدی به تراز ۴۰۷ هزار و ۱۲ واحد رسید. از سوی دیگر شاخص کل فرابورس کاهش ۱.۶ درصدی را تجربه کرد.

سارا فلاح، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: هفته سوم تیرماه هفته بسیار سردی برای بازار سرمایه بود. رکورد کمترین میزان ارزش معاملات خرد سهام در چهار ماه گذشته در این هفته رخ داد. از سوی دیگر خروج حقیقی‌ها از بازار مشهود بود و شاهد خرید بسیار کم و اندک حقوقی‌ها در بازار بودیم.

وی ادامه داد: اغلب معامله‌گران از ابتدای صبح تا ظهر به دنبال فروش و خروج هستند. اگر کسی قصد خرید داشته باشد به راحتی می‌تواند خرید خود را انجام دهد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: یکی از چالش‌های این هفته شایعه افزایش سود بانکی بود. سود بانکی همیشه رقیب بازار سرمایه بوده و است. هرچند با توجه به تورمی که احتمالا امسال بالای ۵۰ درصد باشد، سود واقعی که از سرمایه‌گذاری بدون ریسک عاید می‌شود، منفی است. در واقع فرد حتی اگر ۲۰ درصد سود ثابت بگیرد‌. مجددا ۳۰ درصد در کل ضرر می‌کند و قدرت خرید او کمتر می‌شود. این رقم فقط سود اسمی است نه سود واقعی.

تاثیر سود بانکی روی بازار

فلاح تشریح کرد: البته اثرات روانی افزایش سود بانکی از اثرات واقعی آن برای بازار سرمایه بیشتر است. به خصوص زمانی که رئیس بانک مرکزی شخصی از دل بازار سرمایه است.

وی ادامه داد: نکته مهم دیگری که بسیاری از فعالان بازار این هفته اعتراض خود را به آن بیان کردند، مساله شاخص کل بود. شاخص کل یک ایندکس استاندارد برای تمام بورس‌های جهان است. نمی‌توانیم بگوییم این ایندکس یا شاخص اشتباه است. اما نکته اصلی به نحوه استفاده از آن بازگردد. آیا شاخص کل می‌تواند وسیله ارزیابی درستی از کلیت بازار یا سبد سهامدارای باشد؟ قطعا این طور نیست و به همین دلیل شاخص‌های مکمل ساخته و استفاد می‌شود. مثل شاخص هم‌وزن و حتی می‌شود شاخص‌های دیگری را هم طراحی کرد که دقیق‌تر بیانگر وضعیت سبد سهامداران باشد.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: اگر کسی قصد دارد که بازدهی مثل شاخص کل داشته باشد باید پرتفوی‌ خود را بر اساس فرمول شاخص کل بچیند. اینکه سخنگوی دولت با افتخار بیان می‌کند که شاخص کل ۱۰ درصد رشد کرده و ثبات در بازار است، این را هم به عنوان ابزاری برای سنجش بازدهی اکثر سهامداران بیان می‌کند، اشتباه است و اعتراض اصلی باید به نحوه کاربرد شاخص کل باشد، نه فرمول آن.

وی با اشاره به اخبار تاثیرگذار روی بورس گفت: یکی قیمت‌گذاری بلوکی خودروها بود که درمجمع وساپا خبرهای خوبی از قیمت‌گذاری آمد.‌ دومین خبر هم گزارش سه ماهه پالایشی‌ها بود که با گزارش شاوان شروع شد و گزارش بسیار جذابی بود. شاهد رکورد جدید د مارجین ناخالص در محدوده ۱۷ درصد نیز بودیم که رکوردی تازه در ۱۰ سال گذشته بوده است. البته این خبر تاثیر روانی روی بازار نداشت.

پیش‌بینی بورس در هفته آینده

فلاح با پیش‌بینی معاملات هفته آینده اظهار کرد: در این روزهای رکودی بازار، بیشتر توجهات به سهم‌های DPSمحور است. یعنی سهام‌هایی که سودهای خوبی دارند و درصد خوبی هم تقسیم می‌کنند. اما برخی‌ها به سمت سهم‌های کوچک با شناوری جمع شده می‌روند. البته بیشتر این سهم‌ها در بازار پایه هستند و ریسک آنها بالاتر است.

وی ادامه داد: یکی از خبرهای مهم و تاثیر گذار در هفته آینده نرخ تورم آمریکا است. اگر تورم بالا باشد سیاست‌های انقباضی که فدرال رزرو پیش گرفته است ادامه پیدا کند. این موضوع تاثیر منفی‌ای در بازار کامودیتی‌ها خواهد داشت و به تبع آن بورس ایران و به خصوص شرکت‌های دلاری اثر منفی می‌گیرند. ولی اگر تورم اعلامی از تورم انتظاری و فورکست شده کمتر باشد، می‌تواند شرایط را برای کامودیتی‌ها بهتر کند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: خبر موافقت شورای عالی بورس با عرضه خودرو در بورس کالا زیر نظر وزارت صمت می‌تواند محرک خوبی برای گروه خودرو باشد‌. اگر قیمت‌گذاری واگذاری بلوکی مشخص شود می‌تواند محرک دیگری برای حرکت این گروه باشد.

تکنیکال شاخص کل و هم‌وزن

فلاح در ادامه تشریح کرد: شاخص کل این هفته حمایت روانی یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد را از دست داد. اندیکاتورهای ار اس آی و ام اف آی در نزدیکی سطح اشباع فروش قرار دارند که برتری قوی قدرت فروشندگان را نسبت به خریداران نشان می‌دهد. در حال حاضر شاخص کل در نزدیکی حمایت مینور ۱۴۷۰ هزار واحد قرار گرفته اما تارگت اصلی که برای شاخص کل داریم محدوده ۱۴۵۰ هزار واحد هست.

1 1

این تحلیلگر بازار سهام اظهار کرد: این هفته، بازه بسیار سختی برای شاخص هم‌وزن بود. حمایت مهم محدوده ۴۲۰ هزار واحد را از دست داد. اندیکاتورها همگی فشار نزول را نشان می‌دهند. فعلا نشانه‌هایی از برگشت روند دیده نمی‌شود و حمایت اول شاخص هم‌وزن را می‌توانیم محدوده ۴۰۰ هزار واحد در نظر بگیریم. این عدد حمایت استاتیک و متناظر است با سطح ۳۸ درصد فیبوناچی.

2

شاخص هم‌وزن تغییر می‌کند؟

فلاح گفت: در این نمودار روند مثبت، بیانگر برتری سهم‌های کوچک و متوسط بازار نسبت به سهم‌های بزرگ است و برعکس. این روند در حال حاضر به حمایت استاتیک برخودر کرده بنابراین انتظار واکنش هر چند جزیی را در این ناحیه داریم.

3

وی اظهار کرد: انتظار داریم که هفته آینده روند منفی برای کلیت بازار رقم بخورد و هم در سهم‌های بزرگ و هم در سهم‌های کوچک شاهد ادامه رود نزولی باشیم.

تحلیل شاخص‌ها

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: در شاخص کل شاهد یک روند میان مدت نزولی هستیم. قله‌ها و دره‌ها یکی پس از دیگری در سطح پایین‌تری قرار گرفته‌اند. ار اس آی و ام اف آی هر دو برتری قدرت فروش را به قدرت خرید نشان می‌دهند. البته این هفته شاخص به محدوده حمایت روانی یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد واکنش مثبتی نشان داد. اما با توجه به گام قدرتمند نزولی بیشتر پیش‌بینی می‌شود که شاخص تا حمایت یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد اصلاحی داشته باشد.

وی تشریح کرد: از منظر ایچیموکو شاخص کل نحوه قرار گیری تنکانسن کیجونسن و قیمت روند نزولی را نشان می‌دهد. قیمت با ورود به محدوده ابر کومو پولبکی داشت اما با برخورد قیمت به تنکانسن انتظار داریم که اصلاح تا محدوده پایین ابر کومو یعنی محدوده ۱۴۵۰ هزار واحد ادامه داشته باشد.

فلاح گفت: شاخص هم‌وزن خوشبختانه حمایت مهم ۴۲۰ هزار واحدی خود را حفظ کرده و واکنش مثبت به آن نشان داده است. هرچند روند غالب اصلاح را به مانشان می‌دهد اما اندیکاتورهای ار اس آی و ام اف آی در محدوده خنثی هستند. این موضوع برابری قدرت خرید به فروش را نشان می‌دهد. به نظر می‌آید که یک خبر کوچک و یک جرقه از امید می‌تواند پایان اصلاح برای شاهص هم وزن باشد. اما اگر همچنان بازار در تردید و ناامیدی به سر به ببرد انتظار اصلاح را تا محدوده ۴۰۰ هزار واحد که محدوده حماتی ۳۸ درصد فیبوناچی هم هست داریم.

وی در نهایت با اشاره نسبت شاخص کل و هم وزن گفت: نسبت شاخص کل به شاخص هم‌وزن برتری سهم‌های کوچک و متوسط بازار را نسبت به سهم‌های بزرگ نشان می‌دهد. بنابراین برای هفته آینده پیش‌بینی می‌کنیم که بازار بازدهی منفی و نزدیک به متعادل را داشته باشه و بازدهی سهم‌های کوچک و متوسط بازار بهتر از سهم‌های بزرگ باشد.

آخرین اخبار بازار سرمایه را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی

    اکثر چیز هایی که کارشناساسان گفتن بر عکس شد بازار چهارشنبه قبل را منفی پبش بینی کردن در حالی شاخص ۶۵۰۰مثبت بود بازار دستوری اداره میشود تکنیکال نمیشناسد

  • ناشناس

    شاخص کل تحلیل تکنیکال نداره. با تحلیل شاخص کل کلاه سر مردم نزارید

  • یا الله

    با کمال ادب واحترام بنده شخصا بنا به دلایل محکمه پسند که جای بیان آن در این ستون وفضای مجازی نیست اعتقادی به نظرات وپیش بینی های کارشناسان بازار سرمایه وبورس نداشته وندارم ونخواهم داشت اتفاقا همواره بر عکس نظرات آنان اطمینان واعتماد دارم وتجربه های گرانقدر بدست آمده مؤید غرض وهدف مطلبم میباشد والسلام

  • ناشناس

    بورس دستوری و در دست دولت است.کارشناسان اتفاقات رخ داده را توجیح میکنن.اگر مثبت شد یه توجیح اگر منفی شد برعکس توجیح میکنن.

  • ناشناس

    اخبار ضد و نقیض هر روز توسط افراد سود جو در شبکه خبر ثبت میشه که اصلا واقعیت نداره مثبت و منفی شدن بورس فقط با عرضه و تقاضا است.

  • ناشناس

    این پیش بینی های الکی توسط برخی کا شناس جنبه سم پاشی علیه بورس است.

  • ناشناس

    آیا دولت بفکر تعطیل وجمع کردن بورسه با این نزولی بازاربورس که گویای عمدی بودن است به نظر من دولت درنظرداردتعطیل کندولی میخواهندتاجای که امکان داردسهامداران حقیقی را ازهستی ساقط کنندپس ازاینکه دارائیشان تمام شدآنوقت ااقدام لازم رابعمل آورندالبته این فقط به ضرر کم درآمدهاست چون آنها باتبلیغ دولت قبلی جهت بهبودوضع زندگیشان اقدام به خرید سهام کردندحتی عده ای منزل وماشین خودرا فروخته دربورس سرمایه گذاری کردنددرنتیجه این گونه اقشارازمردم ازهستی ساقط میشونداما اشخاصانی هستندکه هرکدام قدرت مالی دارندومیتونندیکشرکت رابطورکل بخرندلذاهمچین کسانی سهامدارجزء نمیشوند

  • ناشناس

    والا کی ب نظر ما اهمیت میده دولت هر کاری دلش میخواد می‌کنه براش اهمیتی هم نداره بااین کارش چ بلای سرمردم میاره فقط جیبش پر بشه حالا ب هر قیمتی و این چیزیه ک ثابت شده هست و دیدیم و چون کاری از دستمون برنمیاد واگذارشون میکنیم ب خدا بلاخره صبرکوچیک خدا میگن چهل ساله و فکر کنم خیلی نمونده انشاءالله

  • تجربه گر

    سلام دوستان خوبید من همونم که 6 / 1399 پولم رو از تو بورس درآوردم و به شما هم گفتم بیائید تو صف فروش…. وای بعد دو سال که هنوز شاخصتون 1500 هست!!! چرا؟؟ من که رفتم 4 تا موتور 50 میلیونی گرفتم و دروغ نگم ی دو ماه پیش فروختمشون به 380 میلیون سودمم کردم اگه 200 تومن تو بورس بود که الانم همون 200 بود وای خداجوش شکرت… شما چرا هنوز تو بورسید؟؟ بابا بیائید بیرون بردی تو صف فروش من که رفتم تا 5/1402 بیام ببینم چه خبره!! خدافظ