کد مطلب: ۵۲۰۹۷۳

در گفتگوی تجارت‌نیوز با یک کارشناس مطرح شد:

پیش‌بینی بورس هفته آخر سال ۹۹ / چرا رفتار بورس امسال عجیب بود؟

پیش‌بینی بورس هفته آخر سال ۹۹ / چرا رفتار بورس امسال عجیب بود؟

به عقیده بسیاری از کارشناسان، سال ۹۹ عجیب‌ترین سال برای بورس اوراق بهادار بود. بورس امسال دو رفتار کاملا متفاوت داشت و عوامل زیادی از جمله افزایش سهامداران حقیقی باعث شدند تا بورس متفاوت‌ترین سال خود را تجربه کند، اما امسال سال متفاوتی بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، هیچ سهامداری سال ۹۹ را فراموش نمی‌کند، اما به عقیده بسیاری از کارشناسان، امسال از لحاظ افزایش مشارکت سهامداران حقیقی سال طلایی بازار سهام بود. حالا نیز بازار سهام در روندی فرسایشی گیر افتاده و سهامداران یا با این بازار وداع کردند و یا چشم انتظار رشدی دوباره صبر کردند. اما سوال اینجاست که چرا بورس به این روز افتاد؟

حسین شیبانی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز در رابطه با اتفاقات عجیب بورس سال ۹۹ گفت: بسیاری از تحلیلگران بازار سرمایه بورس را بر اساس عوامل بنیادین و تکنیکال تحلیل می‌کردند اما بورس بر اساس این عوامل رشد نکرده بود و نمی‌توان دلیل ریزش بورس را در این عوامل جستجو کرد. سال ۹۹ از این لحاظ عجیب بود که پول زیادی از سمت سهامدارن حقیقی به سمت بورس سرازیر شد.

پشت ورود این پول به بازار سهام منطقی وجود نداشت و همین امر باعث شد تا سهامداران حقیقی اولین اصل سرمایه‌گذاری را که می‌گوید مهم زمان خروج از یک سهم است را فراموش کنند و فقط با عجله برای عقب نماندن از قافله بورس پول خود را به بازار تزریق کنند. به نوعی بازیگران جدید بورس از جنس تحلیل نبودند.

این کارشناس در ادامه افزود: بازار سهام به دلیل ورود نقدینگی رشد کرد و به نوعی ما خودمان بورس را بالا بردیم اما از آن روزی که جریان نقدینگی رو به کاهش گذاشت بازار سهام شروع به ریزش کرد. بسیاری از تحلیلگران عقیده داشتند متغییرهای تاثیرگذار بر بازار باعث رشد شاخص نشدند بلکه جریان پول، شاخص کل را تا ۲ میلیون واحد رشد داده است و پشت پولی که به بازار سهام وارد شد هیچ دانشی نبود و صرفا هیجان و تمایلات بازار مثبت بود، انقدر که حتی به خبر تحریم‌ها و اخبار بد اقتصادی واکنش منفی نداشت. هیجان مثبت در بازار سهام که از بین رفت و خروج پول شروع شد تاثیر منفی دو برابر شد.

این کارشناس در ادامه در رابطه با تقصیرات دولت گفت: این بازار، بازاری نیست که دولت توانایی مدیریتش را داشته باشد و بسیاری از بازیگران اصلی بازار این موضوع را فهمیدند و از بازار خارج شدند و این موضوع مانند یک گلوله برفی هر چه جلوتر رفت بزرگتر شد و این اتفاق رقم خورد. در جریان عرضه پالایشی یکم در بازار سهام نقش دولت و ناتوانی‌‌اش در اداره بازار سهام مشهود شد و در همین هفته دو عرضه اولیه دیگر نیز لغو شدند.

این کارشناس در رابطه با بورس هفته آخر سال گفت: هفته آخر معاملات بورس به روند فرسایشی خود ادامه می‌دهد و معاملات بورس فعلا تغییر روندی ندارد.

آخرین اخبار بورس را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حمید ...چناران

    چرا پس اخبار ی که از بورس تجارت و کارشناسان منتشر می شد همش امید بهبود میدادند که از مرداد که ریزش شروع شد میگفتن بازار اصلاح داره نه ریزش

  • ناشناس

    شما بهتر میدونین چرا اینجوری شد!!!!

  • ناشناس

    خدایا چه اشتباهی کردم امسال اومدم تو بورس خیلی حرص خوردم هم پولم رفت هم سلامتیم هم عمرم الانم گیر افتادم هر روز منفی با 80 درصد ضرر میخوام خارج بشم نمیشه خدا انتقام سخت از دولت و مسولین و شرکت های تله گذار از خدا بی خبر بگیره به قرآن شش ماه حتی گوشت مرغ نخریدم .اینها با پول کارگری ما بدبخت بیچاره چطور شب عیدشون را برگزار خواهند کرد و جلو دوست و آشنا پز بدهن که کاره ای از مملکت هستن و ثروتمندن .

  • ناشناس

    بابا سرتون درد نیارید اونا بفکر شما نیستند چرا حرص میخورید

  • ناشناس

    عجب جانورهایی هستین پول مردم رو چاپیدن
    آخری هم همین عرضه اولیه بود که پول مردمو الکی بلوکه کردین تا یه هفته
    بعد می اندازین گردن قضا و قدر
    خودتی….…..

  • ناشناس

    کسی که عقل داشت. پولشو. کشید بیرون

    • ناشناس

      واقعا

  • طاهری سرمور

    بادرود.همه این مسائل وموضوعات مطرح شده درست ولی شماکارشناسان ودولت چراملت راامیدواروبه سهام داری تشویق می کردیدویک نظریاایده ای که به سهامدارانی که بدون آگاهی چندانی ازبازارسهام واردشدندوسرمایه خودراهرچندکه بودآورده بودندودیگربرایشان پولی نمانده بودکه معامله ومتعادل کنندراهشدارندادیدوملت رادرقیمتهای بالابه امیدسهام داری وبدترازآن سبدسهام نگه داشتیدومطلب آخراینکه چراشمادرموردقیمت گذاری عرضه های اولیه که دولت داردگرانفروشی به ملت می کندعکس العملی ازکارشناسان صورت نمی گیردکه اکنون اکثرآنهازیرقیمت عرضه رسیده اند.وبنده چندین ماه پیش پیشنهادوام یااعتباری کم بهره ازسوی دولت باراه کاری مناسب به سهامداران خردداده شودکه بتوانندکمی اززیان خودراجبران کنند.که اگراین کارمی شدهم بازاررونق می گرفت وهم مردم می توانستندباحقوقی هاکمی مقابله ورقابت کنندکه این بلاراسرشان نیاورندویک مورددیگردولت سهم داران تازه واردرابایستی به شکلی حمایت می کردبه عنوان مثال شایددردست گرفتن سهام تازه واردهاتوسط دولت می توانست ازضرروزیان زیادآنهاجلوگیری به عمل می آورد.باسپاس

  • ناشناس

    خدا لعنت کنه باعث و بانیش

  • ناشناس

    چرا من هر چی نظر نیذارم نمیاد

  • ناشناس

    اینجام سانسور داره