کد مطلب: ۳۱۹۳۳۸

گفتگوی تجارت‌نیوز با مدیر کل دفتر اروپا و آمریکا سازمان توسعه تجارت:

پیش‌بینی آینده تجارت ایران با اروپایی‌ها / چه کالاهایی مزیت صادراتی به قاره سبز را دارند؟

پیش‌بینی آینده تجارت ایران با اروپایی‌ها / چه کالاهایی مزیت صادراتی به قاره سبز را دارند؟

مدیر کل دفتر اروپا و آمریکا می‌گوید: فولاد و شمش یکی از اقلامی است که در نیمه نخست سال در سبد صادراتی به قاره سبز قرار می‌گیرد. همین موضوع باعث می‌شود میزان صادرات کالاها به اروپا از لحاظ وزنی رشد و از نظر ارزشی افت داشته باشد.

به‌گزارش تجارت‌نیوز، طبق آمارهای رسمی اعلام شده گمرک ایران، در نیمه نخست امسال بیش از 813 هزار تن انواع کالا از ایران به کشورهای اتحادیه اروپا به ارزش 636 میلیون دلار صادر شده که هرچند از نظر وزنی افزایش اما از نظر ارزشی بیش از دو درصد کاهش یافته است. با شروع تشدید تحریم‌ها رابطه ایران و اروپا چه خواهد شد و چه اقلامی را می‌توان به این کشور صادر کرد؟

در همین زمینه مدیر کل دفتر اروپا و آمریکا در پاسخ به این پرسش که آینده روابط تجاری ایران و اروپا چه خواهد شد؟ به تجارت‌نیوز گفت: ما از نظر اقلام کالاهای صادر شده یا ثبت شرکت با اروپایی‌ها با مشکل خاصی رو به رو نیستیم. صادرات کالا از ایران به قاره سبز روندی افزایشی را طی می‌کند. عمده‌ترین چالش ما با منطقه عضو یورو بر سر ارتباطات بانکی است. خیلی مبادلات ما با کشورهای اروپایی معطل بحث‌های تبادلاتی بانکی است. امیدواریم با سازکار جدیدی که از سوی اروپایی‌ها تعریف شده و بازگشایی کانال مالی با ایران بتوانیم در آینده این عقب ماندگی را جبران کنیم.

بهروز الفت افزود: ایران با اروپا از لحاظ مباحث صادراتی، وارداتی یا شرکای تجاری با معضلی رو به رو نیست. گاهی اوقات زیرساخت‌های تجاری برای مبادلات اقتصادی با سایر کشورها وجود دارد اما فرصت همکاری مهیا نیست. ایران بالعکس این موضوع با اروپایی‌ها در حال داد و ستد کالاهای غیرنفتی است. به‌طوری‌که ایران فرصت همکاری لازم را با اروپایی‌ها دارد که امیدواریم با گشایش مبادلات تجاری بتوانیم حجم مبادلات اقتصادی را دو چندان‌تر از گذشته کنیم.

او در پاسخ به این پرسش که چه کالاهایی مزیت صادراتی به قاره سبز را دارند؟ پاسخ داد: فولاد، شمش، پسته، زعفران، فرش و خشکبار عمده‌ترین کالاهایی هستند که از ایران به اروپا صادر می‌شوند. صادرات شمش و فولاد به قاره سبز باعث شد که در نیمه نخست امسال با رشد وزنی صادرات رو به رو شویم. محصولاتی هچون پسته، زعفران و خشکبار به دلیل برداشت در نیمه دوم سال افزایش بیشتری دارد. یعنی ارزش آنها از لحاظ وزنی کم اما ارزآوری زیادی دارد. همین موضوع باعث می‌شود که در آمارهای نیمه دوم سال شاهد افزایش ارزشی صادرات به قاره اروپا باشیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.