خبر مهم:

کد مطلب: ۶۶۵۱۷۹

پیش‌بینی تورم اروپا در سال۲۰۲۴

پیش‌بینی تورم اروپا در سال۲۰۲۴

.پیش‌بینی‌‌‌ لاگارد رئیس بانک مرکزی اروپا از نرخ تورم تا سال ۲۰۲۴ بالای ۲ درصد است و از افزایش نرخ آن در سال‌ جاری خبر می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نرخ تورم اروپا تا ۲۰۲۴ چقدر خواهد شد؟

به نقل از دنیای اقتصاد، کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، در جلسه‌ای، به موضوع جنگ اوکراین اشاره کرد و گفت: «شدت‌‌‌گیری جنگ در این ناحیه می‌تواند شرایط اقتصادی را بدتر از گذشته کند، محدودیت‌های طرف عرضه کالاها را افزایش داده و قیمت‌ها را بیش از پیش‌بینی‌‌‌ها افزایش دهد.»

اقتصاد ناحیه یورو به سبب جنگ اوکراین متحمل آسیب‌‌‌های شدیدی شده که بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی آن را نداشتند.

این در حالی است که هنوز آثار مخرب سیاست‌‌‌های دوران کرونا به‌ طور کامل رفع نشده بود و همین موضوع خطر رکود تورمی را بیش از پیش برای ناحیه یورو افزایش داده است. افزایش قیمت حامل‌‌‌های انرژی و مواد خوراکی از اصلی‌‌‌ترین مقصران تورم در ناحیه یورو هستند.

لاگارد در صحبت‌‌‌های خود اشاره کرد در ماه مه قیمت حامل‌‌‌های انرژی نسبت به سال گذشته حدودا ۴۰‌درصد افزایش داشته و این موضوع به‌شدت نگران‌کننده است.

در کنار این بحث، قیمت مواد خوراکی نیز ۵/ ۷‌درصد افزایش را تجربه کرده است.

همچنین حدود ۳۹‌درصد از گاز طبیعی و ۳۶درصد از نفت اتحادیه اروپا از طریق روسیه تامین می‌‌‌شد.

این موضوع نشان‌‌‌دهنده وابستگی شدید اروپا به نفت و گاز روسیه و غلات کشورهای درگیر جنگ بوده و مشخصا در پی تحریم روسیه، بخش قابل‌توجه آسیب‌‌‌های اقتصادی این جنگ فارغ از طرفین درگیر، بر اروپا وارد شده است.

بر اساس صحبت‌‌‌های مقامات این بانک، برای جلوگیری از رشد بیشتر تورم، با توجه به غیر‌قابل‌کنترل بودن جنگ اوکراین، برنامه خرید دارایی‌‌‌های این بانک از یکم ژوئیه متوقف شده و پس از آن نرخ بهره به میزان ۲۵صدم‌درصد در ۲۱ ژوئیه افزایش خواهد یافت.

همچنین احتمالا در ۸ سپتامبر نیز نرخ بهره باز هم افزایش یابد ولی میزان آن مشخص نیست.

بانک مرکزی اروپا بر بانک‌های مرکزی ۱۹ کشور که از ارز یورو استفاده می‌کنند اثر‌گذار است و افزایش نرخ بهره این بانک می‌تواند بر سیاست‌‌‌های پولی کشورهای حوزه یورو موثر باشد.

درحال‌حاضر نرخ سپرده‌‌‌گذاری در این بانک روی منفی ۵/ ۰‌درصد قرار دارد و افزایش نرخ بهره بین‌بانکی بانک مرکزی اروپا می‌تواند این نرخ سپرده‌گذاری را به صفر و حتی بالاتر از آن هدایت کند.

پیش‌بینی تورم اروپا تا ۲۰۲۴

لاگارد انتظار دارد که نرخ تورم تا سال ۲۰۲۴ همچنان بالای هدف ۲درصدی این بانک باقی بماند. پیش‌بینی‌‌‌های این بانک از تورم سال‌ جاری نیز افزایش یافته است.

پیش از این، تحلیلگران این بانک انتظار داشتند که نرخ تورم ناحیه یورو ۱/ ۵‌درصد باشد که طی این جلسه انتظارات این بانک به ۸/ ۶‌درصد افزایش یافت.

برای سال آینده نیز انتظارات این بانک افزایش یافته و از ۱/ ۲‌درصد به ۵/ ۳‌درصد رسیده است. در نهایت این بانک انتظار دارد که تورم تا سال ۲۰۲۴ همچنان بالای ۲‌درصد که پیش از این هدف این بانک بود باقی بماند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.