کد مطلب: ۴۳۲۰۳۹

پیش‌بینی معاون سابق بانک مرکزی درباره قیمت دلار تا پایان سال

پیش‌بینی معاون سابق بانک مرکزی درباره قیمت دلار تا پایان سال

سید کمال سیدعلی گفت: با توجه به این‌که قیمت‌ها در بازار ارز در شرایط کنونی اتفاقا بالاتر از واقعیت اقتصادی است، از این رو احتمال انفجار قیمت ارز وحود ندارد. به این ترتیب انتظار انفجار قیمت ارز انتظاری منطقی نیست و بازار ارز در همین شرایط سال پرنوسان ۹۸ را به پایان خواهد برد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سید کمال سیدعلی، معاون اسبق ارزی بانک مرکزی در خصوص این‌که بازار ارز ایران در ماه‌های باقی‌مانده از سال به کدام سو حرکت خواهد کرد؟ اظهار کرد: پیچیدگی‌های سیاسی در ایران بسیار بالاتر از قبل است. از این رو نمی‌توان بازار ارز را به صورت مجرد و بدون توجه به پیچیدگی‌های سیاسی مورد بررسی قرار داد.

وی افزود: از این رو قطعیتی در این حوزه وجود ندارد، اما آنچه مسلم است، این‌که بازار ارز از منظر اقتصادی، درگیر بحران و چالشی جدی نیست و انتظار واقعی و مبتنی بر داده‌های اقتصادی حرکت دلار به سمت واقعی شدن است.

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی تصریح کرد: دلار در شرایط کنونی با مدیریت ویژه بانک مرکزی روبه‌روست و به نوعی بانک مرکزی با پایین نگه داشتن تقاضا و خارج کردن تقاضاهای غیرمعمول از بازار مانع از سفته‌بازی در بازار ارز می‌شود. این اتفاق، اتفاق مهمی است که نباید آن را از نظر دور داشت.

سیدعلی با اشاره به اینکه ثبات اقتصادی و پایدار شدن شاخص‌ها خود می‌تواند زمنیه را برای آرامش بیشتر بازار ارز فراهم کند، گفت: این اتفاق مهم در صورتی محقق می‌شود که فشارهای سیاسی نیز تا حدی کاهش یابد؛ چراکه برآوردها حاکی از آن است که اقتصاد ایران در شرایط کنونی به شدت تحت فشارهای سیاسی و خارجی نظیر تحریم‌هاست.

وی عنوان کرد: اگر تا قبل قیمت نفت به عنوان یک عامل برونزا اقتصاد را تحت تاثیر قرار می‌داد، امروزه تشدید تحریم‌ها به عنوان عامل برونزا اقتصاد را تحت‌فشار گذاشته است، اما بی‌تردید تلاش برای عادی‌سازی و حل مشکلات از طریق دیپلماتیک می‌تواند زمینه بهبود وضعیت را مهیا کند.

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که چرا با شدت گرفتن هر هیجان سیاسی، شایعاتی در خصوص انفجار قیمت ارز به گوش می‌رسد، خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که قیمت‌ها در بازار ارز در شرایط کنونی اتفاقا بالاتر از واقعیت اقتصادی است، از این رو احتمال انفجار قیمت ارز وحود ندارد. به این ترتیب انتظار انفجار قیمت ارز انتظاری منطقی نیست و بازار ارز در همین شرایط سال پرنوسان ۹۸ را به پایان خواهد برد.

منبع: خبرآنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.