کد مطلب: ۳۴۵۶۷۵

گفتگوی تجارت‌نیوز با رئیس کنفدراسیون صادرات:

پیش‌بینی وضعیت صادرات تا پایان امسال

پیش‌بینی وضعیت صادرات تا پایان امسال

رئیس کنفدراسیون صادرات می‎گوید: چنانچه بخشنامه‌های اعلام‌شده از سوی دولت اصلاح نشود، قطعا در دو ماه پایان سال هم با کاهش میزان صادرات روبه‌رو خواهیم شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، سیگنال هشدار از صادرات در پایان آذر ماه دریافت می‌شود. بررسی جدیدترین آمارهای گمرک نشان می‌دهد که خیز تجاری میانه پاییز، در پایان آذر ماه متوقف شده است. مقایسه آمارهای تجاری دو ماه آبان و آذر حاکی از آن است که میزان صادرات آذر ماه با افت ۵۶ درصدی نسبت به ماه قبل از آن (آبان) به یک میلیارد و ۸۶۷ میلیون دلار رسیده است.

رئیس کنفدراسیون صادرات در پاسخ به این پرسش که علت افت بیش از 50 درصدی صادرات غیرنفتی در آذر ماه امسال چه بود؟ به تجارت‌نیوز گفت: افت تجارت خارجی کشور در 9 ماه امسال قابل پیش‌بینی بود. شرایط و مسائلی همچون پیمان‌سپاری ارزی و قیمت‌های غیرواقعی که برای پایه صادراتی وضع شد کاهش صادرات را به همراه داشت.

محمد لاهوتی افزود: بارها درباره قوانین خلق‌الساعه و تصمیم‌های اشتباه به دولت متذکر شدیم، اما به دلیل اینکه گوش شنوایی وجود نداشت، صادرکنندگان و تولیدکنندگان خوش‌نام ایرانی میزان تولید خود را کاهش و صادرات کالاهای غیرنفتی را متوقف کردند. بنابراین با توجه به تصمیم‌هایی که برای حوزه صادراتی کشور وضع شد، چنین اقدامی کاملا قابل پیش‌بینی بود.

او در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا تا پایان امسال وضعیت صادرات کشور بهبود می‌یابد یا خیر؟ اظهار کرد: چنانچه بخشنامه‌های اعلام‌شده از سوی دولت اصلاح نشود، قطعا در دو ماه پایان سال هم با کاهش میزان صادرات روبه‌رو خواهیم شد.

لاهوتی تصریح کرد: کشور به دنبال درآمد ارزی است و بهترین درآمد ارز حاصل از صادرات توسط بخش خصوصی است. امیدواریم دولت اجازه دهد که این منافذ و مویرگ‌ها در حوزه اقتصادی بدون هیچ حاشیه‌ای به فعالیت‌هایشان ادامه دهند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    میزان صادرات غیرنفتی در سال پنجاه و هفت ۵/. میلیارد دلار بوده و در سال نودوشش ۴۶میلیارد دلار …