خبر مهم:

کد مطلب: ۲۶۲۳۲۱

تصویری رویایی از «محصولات معدنی» در سال ۱۴۰۰

تصویری رویایی از «محصولات معدنی» در سال 1400

طبق بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس به نظر می‌رسد افق در نظر گرفته شده در نقشه راه وزارت صمت برای تولید محصولات معدنی در سال 1400 چندان به واقعیت نزدیک نباشد.

میلاد مرادی: پاییز سال گذشته محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور در مجلس شورای اسلامی پیش‌نویس نقشه راه معدن و صنایع معدنی ایران را ارائه کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شریعتمداری در مجلس عنوان کرد: این پیش‌نویس در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد تا نکات خود را به آن افزوده و در نهایت بعد از تائید اجرایی شود.

اکنون چندین ماه بعد از ارائه این پیش‌نویس از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به بررسی این نقشه راه پرداخته است. در بخش مهمی از این گزارش به بررسی میزان صادرات محصولات معدنی براساس نقشه راه وزارت صمت پرداخته شده است.

در این نقشه راه که برای سال 1400 تدوین شده میزان صادرات محصولات معدنی قید شده است. به نحوی که براساس این نقشه راه، ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی با رشد دو برابری به 18 میلیارد دلار خواهد رسید.

همچنین براساس نقشه راه وزارت صمت برای افق 1400، سهم بخش معدن و صنایع معدنی از تولید ناخالص داخلی با رشد دو برابری به هشت درصد در آینده خواهد رسید. با این حال، برآورد وزارت صمت در نقشه راه مذکور از صادرات محصولات معدنی صادراتی قابل‌ تامل است.

صمت اصلی

به عنوان مثال، تولید فولاد خام در سال 1395، معادل 18 میلیون تن بوده که باید در سال 1400 به نزدیک به دو برابر این میزان یعنی 34 میلیون تن برسد. این در حالی است که فاصله زمانی چندانی تا سال 1400 باقی نمانده است.

همچنین براساس نقشه راه وزارت صمت تولید محصولات فولادی باید به 35 میلیون تن برسد. این در حالی است که در سال 1395 تولید محصولات فولادی معادل 17 میلیون بوده و رسیدن به آن میزان کمی غیرقابل دسترس به نظر می‌رسد.

اما مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در گزارش خود به برخی نکات در مورد افق صادراتی ارائه شده اشاره کرده است. در این گزارش آمده که با توجه به سیاست‌های دولت و احتمال خارج شدن بخش ساختمان از رکود، تقاضای داخلی برای محصولات مورد استفاده در صنعت ساختمان نیز افزایش خواهد یافت.

همچنین تاکید شده که خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های این کشور نیز به تدریج مبادلات تجاری ایران به ویژه در خصوص محصولاتی مانند فولاد و آلومینیوم تحت تاثیر قرار خواهد داد. بنابراین صادرات این محصولات با چالش جدی مواجه است.

مرکز پژوهش‌های مجلس دو عامل رونق بخش ساختمان و نیاز داخلی به محصولات معدنی را در کنار تحریم‌های آمریکا به عنوان چالش‌های پیش رو عنوان کرده است. از طرف دیگر به نظر می‌رسد افق در نظر گرفته شده برای تولید این میزان محصول معدنی در سال 1400 با وضعیت فعلی فاصله قابل توجهی دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.