کد مطلب: ۳۷۹۶۸۱

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با تجارت‌نیوز:

صادرات کالاهای غیرنفتی تا پایان سال نصف می‌شود / بازار کدام کالاها در تحریم جدید تقویت می‌شود؟

صادرات کالاهای غیرنفتی تا پایان سال نصف می‌شود / بازار کدام کالاها در تحریم جدید تقویت می‌شود؟

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید: صادرات کالاهای غیر نفتی تا پایان سال نصف می‌شود اما بازار صادراتی محصولات پتروشیمی و میعانات گازی در تحریم جدید تقویت می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، «صادرات کالاهای غیرنفتی تا پایان سال 98 نصف می‌شود.» این پیام زنگ خطری است که این بار از سوی دولت یعنی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی به صدا در آمده است.

موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در گزارشی عملکرد صادرات غیرنفتی در دوره تحریم‌های جدید و مقایسه آن با تحریم‌های دوره قبل را مورد ارزیابی قرار داده است. طبق اعلام این موسسه، تحقیقات نشان می‌دهد اگرچه تحریم‌های دوره قبل شدیدتر بوده، اما صادرات با کاهش کمتری نسبت به این دوره مواجه بود.

پیش‌بینی‌های موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی جدید حاکی از این است چنانچه این روند صادرات غیرنفتی ادامه یابد، در انتهای سال جاری صادرات غیرنفتی به میزان چشم‌گیری افت خواهد کرد و نسبت به سال گذشته نصف خواهد شد.
یک عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این پرسش که چه چشم‌اندازی پیش‌روی صادرات کالاهای غیرنفتی وجود دارد؟ به تجارت‌نیوز گفت: نصف شدن صادرات کالاهای غیر نفتی تا پایان سال 98 امری قابل پیش‌بینی است. در این شرایط سه مانع پیش‌روی صادرات کالاهای غیر نفتی قرار داد. نخستین مانع تحریم‌های جدید آمریکاست. معضل دوم عدم جابه‌جایی پول میان تجار دو کشور است. ایرانی‌ها در هر جایی قادر به جابه‌جا کردن پول نیستند. اخذ تصمیم‌های غیرکارشناسانه و اعمال قوانین جدید تجاری نیز از دیگر چالش‌هایی است که اجازه توسعه صادرات را از بخش‌خصوصی می‌گیرد.

سید رضی آقا میری افزود: به دلیل تشدید تحریم‌ها بخش عمده‌ای از بازارهای صادراتی غیرنقتی به دلیل وجود جانشین‌های قوی مشابه از دست رفتند.

او اظهار کرد: علاوه بر تحریم‌های بین‌المللی تحریم‌های داخلی خود باعث کُندتر شدن صادرات شده است. در این فضای خاص سیاسی به جای آن که دولت به کمک فعالان اقتصادی و بخش‌خصوصی آید قوانینی را در عرصه تجاری وضع می‌کند که خود عاملی چون منزوی شدن اقتصاد و صادرات ایران را به همراه دارد.

صادرات کدام کالاها در سال 98 بهتر می‌شود؟

آقامیری در پاسخ به این پرسش که صادرات کدام کالاها در سال 98 روند نزولی بیشتری خواهد داشت؟ گفت: باید نیاز و تقاضای بازارهای خارجی را نسبت به محصول داخلی مورد بررسی قرار داد. معمولا محصولاتی همچون پتروشیمی و میعانات گازی مشتری‌های خاص خودشان را دارند. در حقیقت خصولتی‌ها برای صادرات این نوع کالاها نیازی به تبلیغات نمی‌بینند و این دست از کالاها که از مشتقات نفت و گاز است مایحتاج بازارهای خارجی است. این در حالی است که برای صادرات کالاهای غیرنفتی همچون پسته، فرش و … نیازمند به بازاریابی، بازارسازی و رقابت در بازارهای جهانی هستیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.