کد مطلب: ۶۲۸۷۶۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش‌بینی دلار تا پایان سال / تبدیل درآمد ارزی کشور به هزینه‌های دولت

پیش‌بینی دلار تا پایان سال / تبدیل درآمد ارزی کشور به هزینه‌های دولت

دلار از ابتدای زمستان تا کنون بیش از ۱۰٫۵ درصد کاهش قیمت داشته است. روز گذشته و با انتشار خبر مربوط به مذاکرات نرخ دلار بازار آزاد به ۲۶ هزار و ۵۰ تومان رسید. در حالی قیمت فروش این ارز در صرافی ملی ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان بود. حال نرخ دلار تا پایان سال کاهش پیدا می‌کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز گذشته خبرگزاری رویترز جزئیاتی از پبش‌نویس توافق احیای برجام منتشر کرد. اگرچه مفاد این گزارش از سوی منابع رسمی داخلی مخدوش اعلام شد؛ اما قیمت دلار نسبت به این موضوع واکنش نشان داد.

علی‌رغم اینکه رویترز اطلاع داد که رفع تحریم‌ها فعلا تحریم‌های نفتی را دربرنمی‌گیرد، اما خبر آزادسازی ارزهای بلوکه‌شده ایران در کره، عامل مهمی در سقوط شبانه نرخ ارز به حساب می‌آید.

بر همین اساس امروز جمعه شاهد کاهش قیمت دلار در بازار آزاد بودیم. هر دلار آمریکا به ۲۶ هزار و ۵۰ تومان رسید و براساس پیش‌بینی برخی از کارشناسان در صورت انتشار اخبار مثبت از مذاکرات، احتمال کاهش قیمت دلار تا محدوده ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان وجود دارد.

همچنین قیمت فروش دلار در صرافی ملی نیز روز پنج‌شنبه به ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان رسید.

هزینه‌های دولت تعیین کننده نرخ ارز!

فردین آقابزرگی، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: قیمت دلار طی هفته آینده در مرز ۲۷ هزار تومانی باقی می‌ماند.

وی توضیح می‌دهد: دلار نوشتاری و اقتصادی ما تفاوت دارد. دلار نوشتاری تقریبا ۲۷ هزار تومان است؛ اما دلار اقتصادی یا عملیاتی که برای کالاهای وارداتی استفاده می‌شود در محدوده ۳۰ هزار تومان است.

این کارشناس بازارهای مالی با اشاره به وضعیت کشور می‌گوید: تجربه ۳۰ سال گذشته افزایش حجم نقدینگی و خلق پول را نشان می‌دهد. خلق پول در کشور نسبت به سال گذشته متوسط ۲۵ درصد رشد کرده و اکنون بالغ بر چهار هزار و ۸۰۰ همت نقدینگی داریم.

آقابزرگی ادامه می‌دهد: با توجه به تحریم‌ها و مشکلات صادرات و واردات، دولت به طور فزآینده‌ بودجه خود را نسبت به سال‌های گذشته افزایش داده است. یعنی بخش عمده‌ و یا تمامی منابع ارزی، دورن بدنه بزرگ دولت برخلاف اصل ۴۴ قانون اساسی تبدیل به هزنیه می‌شود.

وی توضیح می‌دهد: یعنی درآمدزایی دوهزار و ۲۰۰ همت بودجه که مربوط به شرکت‌ها و بانک‌های دولتی شامل هفت شرکت گاز، بخش و پالایش، شرکت نفت، ملی بازرگانی، بانک ملی و سپه است و این شرکت‌ها حدود ۹۴ درصد از زیان بودجه را به خود اختصاص داده‌اند.

دلار ارزان می‌شود؟

این کارشناس بازارهای مالی تاکید می‌کند: باتوجه به زیان ۹۴ درصدی، هرچقدر منابع ارزی داشته باشیم صرف دولت خواهد شد.

آقابزرگی اظهار می‌کند: نقدینگی کشور روند صعودی دارد. در نتیجه می‌توان گفت که این ارز یک روند آهسته و پیوسته افزایشی را داشته باشد.

این کارشناس بازارهای مالی ادامه می‌دهد: البته دولت سعی می‌کند با ارزپاشی یا شوک‌های ناشی از تصمیمات سیاسی نرخ ارز را در یک مقطع کوتاه سرکوب کند.

آقابزرگی در نهایت می‌گوید: نرخ واقعی ارز مبتنی بر حجم نقدینگی، حجم هزینه‌های دولت و رشد اقتصادی تعیین می‌شود. با شرایط حال حاضر قیمت دلار در میان مدت روبه‌بالا است.

آخرین اخبار پیش‌بینی دلار را در صفحه طلا و ارز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رضا

    دلار و پایین آورد جمع کرد در یک فرصت بالا می بره و دوباره به مردم میفروشه .

  • ناشناس

    جالبه تحلیلهای سرمایه داری، برای اینگه دلار رو از لحاظ روانی گران نگه دارید.. ولی این تو بمیری دیگه از اون تو بمیری ها نیست… دلار ارزان خواهد شد و با مالیات دلالی در بازار مسکن و خودرو جمع خواهد شد و پوزه دلال به خاک، تنها مکان امن برای سرمایه داری بانک و بورس خواهد بود

    • ناشناس

      دم شتر رسید زمین حرف شما هم درست