کد مطلب: ۷۴۷۱۱۸

تجارت نیوز گزارش می‌دهد:

پیش بینی قیمت دلار ۲۰ دی ۱۴۰۱ / متضرر اصلی نوسانات دلار کیست؟

پیش بینی قیمت دلار 20 دی 1401 / متضرر اصلی نوسانات دلار کیست؟

روند قیمت دلار دیروز اندکی کاهشی بود اما این کاهش نتوانست اسکناس آمریکایی را از محدوده ۴۰ هزار تومانی خارج کند. آینده قیمت دلار حتی در کوتاه‌‌مدت به چالش تبدیل شده است؛ کما اینکه تا امروز نیز آشفتگی‌های بازار ارز بسیاری از فعالان اقتصادی را متحمل ضررهای بزرگ کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز قیمت دلار دیروز روندی با ثبات با کاهش محدود ۶۸۰ تومانی داشت. این نوسان نتوانست اسکناس آمریکایی را از محدوده ۴۰ هزار تومانی خارج کند و روند معاملات فردایی نیز با اندکی نوسان در همین محدوده است.

دیروز ۱۹ دی ماه قیمت در بازارهای همسایه نیز با روند کاهشی اندک در حال خرید و فروش بود. دلار هرات در آخرین معامله نقدی امروز ۴۰ هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد و نسبت به دیروز ۱۵۰ تومان کاهش داشت.

قیمت دلار سلیمانیه حدود ۷۰۰ تومان ارزان‌تر از دیروز معامله شد و به قیمت ۴۰ هزار و ۸۲۰ تومان رسید. درهم نیز با قیمت ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان خرید و فروش شد.

این روزها بازار ارز احتیاطی است و خریداران سر در گمند بخرند یا بفروشند؟ با گذشت بیش از ۱۰ روز تب تغییر و تحولات مدیریتی در بانک مرکزی فرونشسته و انتظارات تورمی دست بالا را دارد.

معامله‌گران احتیاطی که در انتظار اصلاح نرخ ارز بودند خرید می‌کنند اما نه در مقیاس بزرگ. زیرا هم از کاهش یکباره بازار نگرانند و بیم نقره‌داغ شدن دارند و هم از عواقب انتظامی بازار ارز می‌ترسند. به اعتقاد یکی از معامله‌گران: «می‌خریم و می‌فروشیم تا بازارمان نخوابد.»

آینده قیمت دلار چیست؟

دیدگاه‌های متفاوتی درباره اینکه قیمت دلار در چه نرخی تثبیت می‌شود وجود دارد؛

  • تحلیلگران بازار معتقدند: قیمت دلار با تورم همخوانی ندارد. با توجه به تورم بیش از ۵۰ درصدی قیمتی که برای دلار باید در نظر گرفت بیش از نرخ‌های فعلی است و فنر دلار به دست دولت فشرده شده است.
  • تکنیکالیست‌ها می‌گویند: براساس تحلیل تکنیکال دلار باید به محدوده حمایتی ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومانی پولبک بزند و دوباره در ۲ ماه پایانی سال روند صعودی را طی کند.
  • معامله‌گران کف بازار معتقدند تا زمانی که اختیار تام بازار ارز به دست بانک مرکزی است، قیمت برای حفظ منافع کنترل می‌شود و روند پلکانی برای نوسان‌گیری ادامه دارد.
  • اما سخنگوی اقتصادی دولت روند مدیریت دلار را به استثناء ۳ ماه جاری موفق می‌داند و معتقد است در مدت مذکور نیز ناآرامی‌های اجتماعی کار را خراب کرده است. او می‌گوید:«نوسان دلار در آبان و آذر ناشی از اشتباه تخصیص در زیرمجموعه‌های بانک مرکزی بود و موجب شد در مدت کوتاهی درباره تقاضای کالاهایی که باید با درهم وارد می‌کردند دچار مشکل شویم و چون در آن ایام درهم کم بود، موجب شده بود تصور شود که کشور ارز کم دارد و برای تامین آن هجوم آورده شود.»

این تفسیر ساده وزیر اقتصاد از نوسان قیمت دلار، در دو ماه گذشته برای بسیاری گران تمام شد و نمونه آن نیز در نظر یکی از مخاطبان تجارت‌نیوز کاملا مشهود است:« از بس ناراحتم دستام میلرزه برای نوشتن، من یک تولید کننده‌ام. از سال 95 دارم شبانه‌روز به خودم و خانواده‌ام فشار میارم و پول پس‌انداز می‌کنم. درست 22 آذرماه رفتم پای قرارداد ساخت سوله هرچه داشتم نقد کردم با دلار 32 هزار تومان که سوله بسازم هر چه داشتم فروختم. تا خواستم قرارداد ببندم یکهو دلار لجام پاره کرد و همه زندگیم دود شد رفت هوا. حالا با 400 میلیون تومن تفاوت قیمت، همان سوله را باید بسازم. از کجا بیارم! کی باید پاسخگو باشه…»

سیر کاهشی ارزش پول ادامه دارد

در همین راستا حمیدرضا جیهانی کارشناس بازارهای مالی با تاکید بر اینکه قیمت دلار از منظر تکنیکالی سقف را زده و منتظر حرکت اصلاحی قیمت هستیم به تجارت‌نیوز می‌گوید: « قیمت دلار با توجه به روندهای تکنیکالی در سقف است و از سوی دیگر فضای مدیریت بازار توسط دولت و بانک مرکزی وجود دارد.»

او می‌افزاید: «از ابتدای سال تا کنون با توجه به تورم دلار باید رشد قیمت را تجربه می‌کرد و این روند توسط دولت مهار شد. دولت‌ها به جای سرکوبقیمتی و جهش یک‌باره باید اجازه دهند این روند رشد به صورت مداوم اما با حرکت‌های اصلاحی کوچک و تدریجی به سمت جلو حرکت کند.»

این کارشناس اقتصادی درباره روند تصمیم‌گیری برای قیمت دلار ابراز عقیده می‌کند: «دولت‌ها به جای دستکاری قیمتی باید اجازه دهند نرخ افزایشی ارزهای خارجی نسبت به پول ملی با‌ روندی مطابق با ساختارها و چارچوب‌های اقتصادی و بازاری تعریف شود. تا زمانی که مولفه‌های اقتصادی کشور شکوفایی چندانی ندارد سیر کاهشی ارزش پول ادامه خواهد داشت.»

آخرین پیش‌بینی‌ها را هر روز در صفحه پیش بینی بازارها بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • جابر جعفری

    خدا بخیر کند چهل و دو سال قبل انقلاب کردیم رانت و دلالی و سرمایه داری پدر سوخته بازی از بین برود تا مردم زندگی راحت و حلالی داشته باشند متاسفانه با بیش از پانصد هزار شهیدی که دادیم عده ایی از خدا بیخبر پراید آدمکش را به 250 میلیون رسانده اند

    • ددب

      بخدا خسته شدم رفتم زبان انگلیسی یاد بگیرم از این مملکت برم بخدا جز فشار اوردن به ردم هیچ کاری برامون نمیکنند فقط دروغ دروغ دروغ😞

  • ناشناس

    کسی میتونه این چرخه فلاکتزایی بی گرون کردن دلار بدست دلالهای هرات و سلیمانیه و خیابون استانبول و تورم پشت بندش با حمایت دولت و مجلس رو مجددا ادعای اینکه قیمت دلار از تورم زاییده خودش عقب مونده و مجدد باید گرون بشه و اگر بانک مرکزی اجازه نده میشه سرکوب و دخالت رو توضیح بده؟ تا کی باید اول دلار گرون بشه بعد تورم بشه بعد بگن حامل‌های سوخت جهانی نیست ! دارو جهانی نیست ! غذا جهانی نیست قاچاق میشه رو توضیح بده ؟ من کودن هستم یا مفسران و کارشناسان امثال مارو کودن فرض کردن خرید و فروش ارز و توقع سود بردن و درآمد زائی از اون غیر از کارمزد خدمات صرافیها کجای دنیا شغل هست و حکومت‌ها حامی اینکار ؟

  • قاسم

    درهر صورت کف نرخ دلار در ۴۰ تومن ثابت شده
    و چوپ افزایش تورم و دلار و..‌. توی شانه های ملت میخوره! با سیاستهای اقتصادی اشتباه و خطرناک مسئولین،مردم ما مثل اون داستان که هم پیاز رو خوردن و هم کتک و هم پول را دادن شده!!
    خدایا به داد ملت برس که توی معیشت روزانه هم موندن.😔

  • ناشناس

    مملکت ویران شده ازاقتصادرادرست کنید….که اصلاامکانش نیست