کد مطلب: ۸۰۲۱۹۲

تجارت نیوز گزارش می‌دهد:

چوب جادوی بانک مرکزی صف دلار توافقی را غیب کرد

چوب جادوی بانک مرکزی صف دلار توافقی را غیب کرد

قیمت دلار همچنان در کانال ۵۱ هزار تومانی نوسان دارد. معامله‌گران می‌گویند خبرهای حمل‌ و نقلی سیگنال افزایش قیمت دلار را برای هفته آینده می‌دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز امروز قیمت دلار با اندک نوسان افزایشی در همان کانال ۵۱ هزار تومانی به کار خود پایان داد. در بازار ارز با اینکه همچنان تقاضا بالاست اما معامله‌گران، انتظاری برای افزایش و کاهش‌های شارپی در روزهای باقی‌ مانده از هفته اول اردیبهشت ندارند.

نوسانات روزها و هفته‌های اخیرِ قیمت دلار در کانال ۵۱ هزار تومانی را، بازیگران بازار ارز به چانه‌زنی تعبیر می‌کنند. آنها معتقدند افزایش و کاهش‌های ۵۰۰ و حتی ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ هزار تومانی دلار، در بازار فعلی حتی روند و نوسان محسوب نمی‌شود؛ این قدرت چانه‌زنی صاحب مال و خریدار است.

این در حالی است که امروز نگاه معامله‌گران به بازار ارز از اخبار حمل‌ و نقلی و بالا رفتن جریمه‌های راهنمایی و رانندگی خط می‌گرفت. زمزمه‌هایی در بازار شنیده می‌شد مبنی بر اینکه افزایش کرایه حمل و نقل، بالا بردن ظرفیت تاکسی‌ها از سه مسافر به چهار نفر و بالا رفتن جریمه‌های راهنمایی و رانندگی برای هفته آینده سیگنال صعودی به قیمت دلار می‌دهد. فعالان بازار می‌گویند هفته آینده بازار داغ‌تر می‌شود.

تخلیه بازار از فضای هیجانی

با وجودی که در روزهای گذشته قیمت دلار در بازار آزاد از کانال ۵۱ هزار تومانی پایین نیامده و دیدگاه بسیاری از تحلیلگران اقتصادی برای این اسکناس آمریکایی با توجه به انتظارات تورمی، افزایشی است اما حمیدرضا جیهانی کارشناس اقتصادی معتقد است نهاد پولی کشور با اجرای برخی سیاست‌ها توانایی انتظارات تورمی را کاهش داده است. وی در‌ این‌ باره به تجارت‌نیوز گفت: «بازار دلار اگر تحت تاثیر هیجانات سفته بازانه نباشد و ریسک‌های سیستماتیک سیاسی و غیرسیاسی به این بازار وارد نشود قیمت دلار باید روند ثابتی داشته باشد و نباید شاهد جهش‌های سینوسی و کسینوسی باشیم.»

وی با اشاره به جهش‌های قیمتی ماه‌های پایانی سال گذشته خاطرنشان کرد: «با توجه به اتفاقات سیاسی، تعدیل فضای پایان سال گذشته در حوزه سیاست‌ خارجی و بحث‌های مدیریتی بانک مرکزی، دولت توانسته فضای هیجانی را از بازار دلار دور کند.»

این کارشناس اقتصادی افزود: «نهاد پولی کشور با ابزارهایی مثل صندوق تثبیت ارزی، اوراق مبادله سلف ارزی، اوراق صندوق‌های دلاری و کالایی بورسی توانسته انتظارات تورمی را کاهش دهد و پوشش ریسک ایجاد کند که مردم از فضای بازار دلار و ارز خارج شوند.»

وی با اشاره به اینکه بازارهای موازی دلار فعالتر شده‌اند گفت: «در حال حاضر روزانه بازار سرمایه ورود پول زیادی دارد. این موضوع باعث شده بازار دلار از فضای هیجانی تخلیه شود.»

این کارشناس اقتصادی معتقد است نهاد پولی کشور با اقداماتی توانسته جذابیت دلار را برای مردم کاهش دهد وی در این‌باره گفت: «ایجاد نظارت در حوزه پولشویی، جابه‌جایی نقل و انتقال پول و مالیات عایدی بر سرمایه و ارزش افزوده و نظارت بر تراکنش‌های بانکی، تحرک در بازارهای سیاه مثل دلار چهارراه استامبول را کاهش داده و منجر به این شده که جذابیت‌ این بازار برای افراد کاهش پیدا کند.»

همگرایی بازار آزاد با دولتی

امروز دلار با قیمت ۵۱ هزار و ۵۴۳ تومان در بازار معامله شد. حرکت رفت و برگشتی قیمت دلار در کانال ۵۱ هزار تومانی به صورت یک روز در میان در فروردین‌ماه پیوسته برقرار بود. فعلا هفته اول اردیبهشت به جهت تعطیلات عید فطر در بازارهای همسایه دلار اقبال خود را برای تحرك در بازارهای مالی از دست داده است. به همین جهت فعالان بازار ارز معتقدند روزهای باقی‌مانده از هفته جاری آرام سپری می‌شود.

بر خلاف دیروز و روند نامتوازن قیمت دلار در بازار آزاد و مرکز مبادله، امروز این دو بازار هم همگرا هستند. امروز قیمت ارز آمریکایی در بازار آزاد کاهش ۱۴۷ تومانی دارد و با قیمت ۵۱ هزار و ۶۰۱ تومان معامله می‌شود.

صبح امروز نیز دلار با قیمت ۴۲ هزار و ۲۱ تومان در مرکز مبادله کشف قیمت شد و ۲۶۹ تومان نسبت به آخرین معامله دیروز، کاهش قیمت دارد. امروز دلار حواله نیز با کاهش ۹۰ تومانی با قیمت ۳۸ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام قیمت شد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار ارز و طلا بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دولت بربازار ارز ازاد نظارت بیشتر وکنترل کنند