کد مطلب: ۷۹۲۰۴۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش بینی قیمت دلار ۶ فروردین ۱۴۰۲ / زور افزایشی‌ها به بازار دلار چربید؟

پیش بینی قیمت دلار 6 فروردین 1402 / زور افزایشی‌ها به بازار دلار چربید؟

قیمت دلار در نخستین روزِ‌ کاری سال 1402 در روند افزایشی باز شد. معامله‌گران معتقدند سیاست تنش‌زدایی می‌تواند در روزهای آینده قیمت دلار را در کانال‌های پایین‌تر قرار دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز آغاز به کار دلار در نخستین روز کاری سال جدید افزایشی بود. قیمت دلار امروز وارد کانال جدید شد و با قیمت کشف شده در مرکز مبادله ارز و طلا نزدیک به ۱۰ هزار تومان فاصله داشت.

امروز قیمت دلار در سایت،«مدیریت بازار متشکل معاملات ارز ایران، 40 هزار و 200 تومان بود که فاصله معناداری با قیمت بازار آزاد داشت و نسبت به آخرین روز کارس سال گذشته تغییری نکرده بود!

تقاضای جدید وارد بازار ارز شد

معامله‌گران اختلاف قیمت بازار آزاد و مرکز مبادله‌ای را زمینه‌ساز ورود تقاضای جدید به بازار ارز دانستند. این عده معتقدند این اختلاف قیمت بین دو بازار باعث می‌شود افراد زیادی برای کسب سود، دست به کار شوند. امروز در سامانه رسمی اعلام شده توسط بازارساز، قیمت حواله‌ای دلار نیز در کانال 36 هزار تومان قرار داشت.

کارشناسان با شدت گرفتن روند قیمت دلار در نخستین ساعات معاملاتی امروز معتقد بودند که در تاریخ 5 فروردین 1402، اولین حمله افزایشی‌های بازار ارز رقم خورد.

هرچند با گذشت نخستین ساعات معاملاتی، میزان فروش‌ها بیشتر شد و دلار کمی از اوج قیمتی اواسط روز فاصله گرفت؛ اما برخی فعالان باور داشتند که بازارساز اقدام به عرضه فعالانه ارز کرد و به این ترتیب، طول افزایش قیمت را کوتاه‌تر کرد. برخی بازیگران ارزی باور دارند، تحت تاثیر عرضه بازارساز ممکن است، بازار فردا را با کاهش قیمت آغاز کند.

سیگنال صعودیِ بازارهای همسایه به دلار تهران

قیمت دلار در بازارهای همسایه نیز به دلار تهران سیگنال افزایش قیمت دادند. دلار هرات با قیمت ۵۰ هزار تومان معامله شد. قیمت دلار سلیمانیه در پله‌های انتهایی کانال ۴۰ هزار تومانی نوسان داشت و با قیمت ۴۹ هزار و ۴۵۰ تومان، امروز را به پایان رساند. قیمت درهم نیز در روند صعودی قرار گرفت و با قیمت ۱۴ هزار تومان معامله شد.

سیاست تنش‌زدایی قیمت دلار را پایین می‌کشد؟

در همین راستا کامبیز افسری کارشناس اقتصادی و فعال بازار ارز با اشاره به تاثیر تورم بر بازار ارز به تجارت‌نیوز گفت:« افزایش قیمت دلار از ۲۶ هزار تومانِ ابتدای سال ۱۴۰۱ تا رسیدن به قیمت ۴۸ هزار و ۳۰۰ تومانی پایان سال نشان از واکنش معقول این اسکناس آمریکایی نسبت به تورم است. این در حالی است که در سایر بازارها تورم بالاتری را شاهد بودیم.»

وی افزود:« در حالی وارد سال ۱۴۰۲ می‌شویم که به نظر می‌رسد سیاست تنش‌زدایی منطقه‌ای ایران با محوریت ماموریت‌ها و سفرهای منطقه‌ای، می‌تواند سیگنال‌های مثبتی برای بازار ارز باشد.»

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد:«سال ۱۴۰۲ را می‌توان حاصل برخورد تورم عمومی، سیاست‌های پولی و مالی دولت، مذاکرات برجامی و تنش زدایی منطقه‌ای دانست.»

وی تاکید کرد:«باید دید وزنه تورم انتظاری سنگین‌تر خواهد بود یا مذاکرات برجامی. این در حالی است که روند قیمت دلار در نخستین روز کاری سال جدید در مسیر صعودی باز شد اما بسیاری از فعالان بازار چشم به سیاست‌های خارجی و روند مذاکرات در روزهای آینده دارند.»

آخرین اخبار مربوط به بازار دلار و طلا را در صفحه اخبار ارز و طلا تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    تشکرازاطلاع رسانی