کد مطلب: ۷۶۵۶۶۲

تجارت نیوز گزارش می‌دهد:

پیش بینی قیمت دلار ۹ اسفند ۱۴۰۱ / پایان صعود اسکناس آمریکایی کلید خورد؟

پیش بینی قیمت دلار 9 اسفند 1401 / پایان صعود اسکناس آمریکایی کلید خورد؟

قیمت دلار دیروز برخلاف روزهای گذشته روند باثباتی داشت. این اسکناس آمریکایی متعاقب اخبار سیاست خارجی روز گذشته ریزش چهارپله‌ای داشت و از کانال ۶ دست کشید. آیا روند کاهشی دلار آغاز شده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز قیمت دلار بعد از دو هفته پرتلاطم، امروز روند نسبتا با ثباتی داشت. این اسکناس آمریکایی که بعد از ظهر روز گذشته متعاقب اخبار سیاست‌خارجی ایران چهار پله کاهش قیمت داشت،‌ امروز در پله هفتم کانال پنجم نوسان دارد.

نجات دلار با اخبار سیاست خارجی

حوالی پنج بعد از ظهر روز گذشته، دو خبر باعث کاهش التهاب بازار دلار شد؛ آزادی شهروند اسپانیایی در ایران و شایعه حضور عباس عراقچی در کنار امیرعبداللهیان، در دور جدید مذاکرات برجام.

این اخبار ‌که از سوی رسانه‌های داخلی به شدت بازنشر شد، قیمت دلار را کاهش داد و ذهنیت معامله‌گران را نسبت به آینده مذاکرات تغییر داد. همچنین توانست دلار را از حضور در کانال ششم منصرف کند.

امروز برخی از تحلیلگران، معتقد بودند بازار ارز در شرایطی است که تشنه هر خبری برای اصلاح قیمت است و تنها اخبار سیاسی روز گذشته باعث کاهش مقطعی قیمت دلار شده است.

این در حالی است که چارتیست‌ها می‌گفتند، اقتصاد به سیاست گره‌ خورده و چنانچه دلار در کانال ششم می‌ماند، عملا هیچ محدوده مقاومتی غیر از اتفاقات سیاسی برای کاهش آن متصور نبود.

رشد ریزِ دلار در مرکز مبادله ایران

امروز قیمت دلار در مرکز مبادله ارز و طلا 43 هزار و 92 تومان کشف شد. این قیمت دیروز (7 اسفند) 42 هزار و 680 تومان بود؛ امروز اسکناس آمریکایی در این مرکز حدود 412 تومان افزایش داشته است.

گفتنی است از ابتدای راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلای ایران قیمت دلار هزار و ۳۹۲ تومان رشد داشته است، این رشد کمتر از یک هفته گذشته رخ داده است.

امروز قیمت درهم امارات و یورو نیز در تابلو مرکز مبادله ثبت شد. یورو با قیمت ۴۵ هزار و ۴۵۲ تومان و درهم با نرخ ۱۱ هزار و ۷۳۳ تومان قیمت‌گذاری شد.

افزایش اختیارات بانک مرکزی تصویب شد

شب گذشته جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور رئیس جمهوری و سران سه قوه برگزار شد. در این نشست، بسته پیشنهادی بانک مرکزی برای دریافت اختیارات لازم، با هدف مهار قیمت ارز و حفظ ارزش پول ملی تصویب شد.

متعاقب این خبر معامله‌گران معتقد بودند اجرای سناریو نوسانگیری بازارساز از بازار ارز در روزهای گذشته تقویت شده و احتمال ریزش قیمت مانند سال ۹۷ بالاست.

دیروز قیمت دلار در بازارهای همسایه نیز روند باثباتی داشت. دلار هرات با قیمت ۵۶ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد، دلار سلیمانیه ۵۷ هزار و ۲۵۰ تومان شد و درهم امارات نیز با قیمت ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان مبادله شد. فعلا دلار هرات با اختلافی اندک پرچمدار بازارهای همسایه است.

پایان یکه‌تازی دلار

در همین راستا هومن مقراضی مشاور مالی و مدیر صندوق سرمایه‌گذاری با تاکید بر اینکه روند صعودی قیمت دلار رو به پایان است گفت:«ارزش دلار در هر کشوری بر مبنای قدرت خرید و تورم محاسبه می‌‌شود و بر اساس تورم سال ۱۴۰۰ تا دی ماه ۱۴۰۱ قیمت واقعی دلار، با خطای ۱۰ درصد باید حدود ۳۵ هزار تومان باشد. این پیش‌بینی بر اساس تورم گذشته‌نگر است و ما باید به تورم آینده نیز توجه کنیم، بنابراین انتظارات تورمی را نیز باید در نظر گرفت.»

این تحلیلگر اقتصادی با تاکید براینکه قیمت دلار می‌تواند تا حد زیادی تورم سال آینده را پیش‌خور کند ابراز عقیده کرد:«وضعیت کشور از نقطه نظر تحریم‌ها تفاوت زیادی با یک یا دو سال پیش نکرده است، چه بسا در دوره بایدن تحریم‌ها سبک‌تر هم شده‌اند و میلیاردها دلار منابع بلوکه شده ایران، به آرامی آزاد شده است.»

نفع بازارساز از گرانی دلار کجاست؟

وی با اشاره به اینکه بازارساز از گرانی دلار منتفع می‌شود افزود:«با این رویکرد، هم بدهی‌های دولت کمتر می‌شود و همچنین دلارهایی را که در اختیار دارد با قیمت بالاتری می‌فروشد و کسری بودجه خود را جبران می‌کند.»

مقراضی با تاکید بر اینکه گرانی دلار خیلی پایدار نیست، گفت:«در سال ۹۷ قیمت دلار از ۶ هزار تومان به ۲۰ هزار تومان رسید و بعد ریزش داشت و تا ۱۱ هزار تومان کاهش پیدا کرد. بنابراین تکرار چنین رویدادی دور از انتظار نیست.»

این مشاور مالی با اشاره به نرخ واقعی دلار در محدوده قیمتی ۴۵ هزار تومانی یادآور شد:«هدف دولت از بازی افزایش قیمت دلار مانند سال ۹۸ برآورده شده است و به لحاظ سیاسی نیز اکنون زمان کاهش قیمت است.»

آخرین اخبار بازار دلار را در صفحه اخبار ارز و طلا تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • خودم

    .‌وزیر اقتصاد دارید یاهنوز به خواب زمستانی است ،که نمی‌تواند جلوی افزایش صعودی دولار را بگیرد ویا رئیس بانگ مرکزی .

  • ناشناس

    تمام اجناس گران شده ۲۰یا ۳۰ تومن گران میشه ۲تومن میاد پایین مسئولین مملکتی خوشخال هستن مدیریت کردن چه فایده داره با گوشت ۵۰۰هزاری و مرغ ۷۰ تومنی افزایش تمام اجناس زندگی کردن دشوار شده هیچ مسئول پاسخگو نیست

  • احمد

    به حق ماه پربرکت رمضان ان شالله که دلار ارزان بشه مردم بتوانند نفسی بکشند

    • ناشناس

      آخه همیشه دلار پایین اومدین مرغ گوشت هم پایین می‌اومد اما این دفعه فرقی نکرده

  • امیر

    شب و روز ماشین حساب بدست فقط هی حساب کنن ببینن چقدر متضرر شدن و اه از دلشان بلند بشه حالا ما میرقصیم اونا لنگ بزنن

  • ناشناس

    ۴۰ ساله مرتبا قیمت ارز بالا میره بعدش تفسیر میکنن که چنین است و چنان .تنها چیزی که این وسط باقی میمونه افزایش سرسام آور قیمت‌ها و افزایش فقرای جامعه . خواهشا دیگه تفسیر مکنید . واقعا از اینهمه توجیه و وصله کاری خسته نشدید؟

  • ناشناس

    خیلی هم‌ارزان نکردندتا ۶۰ و۷۰ رسوندندکه با ۵۰ و۵۴ راضی بشوید اینم یک دروغ دیگری است جهت حرکت مردم به سمت بازار تامیوه واجیل کرم زده انبارهاشون را به قیمت میلیونی به مردم بفروشند
    نخریدعیدامسال رابا شیرینی واجیل های سنتی خودتون بگذرانید زندگی خودرابامعدودسرمایه دارمقایسه نکنید به خدا رو دستشون میمونه،ما پارسال هم شیرینی خونگی درست کردیم وآجیل هم نخریدم مهمونیهای شام ونهارهم ندادیم،،میوه هم به اندازه مصرف روز می خریدیم، سخت هم‌نبود نمردیم تا حالا
    یک بار همه باهم نخریم وبه اندازه مصرف خانواده خود بخرید ریخت پاش بی خودی نکنید نتیجه شوخواهید متاسفانه مردم ماهنگام رفتن به بازارها جوگیر می شوند چیزهایی می خرند که واقعا مصرف زیادی ندارد فقط صرف هزینه س وتجملاته یک بارهم در این مورد از اروپاییها الگو بگیریم که خوب هزینه میکنند

  • دل خسته

    سلام به شما خانم صفاری که خیلی ریز و از زیر میز تحریم درج قیمت واقعی دلار رو دور زدین و پله زدین تو دل کانال ..ایولا

  • خدایی هم هست

    کسری بودجه اقای شش کلاس سواد جبران شد !!! با ترس مردم ذره ذره بردین بالا تا ۶۰ تومان الانم تهش میخواد رو ۴۵ بشینه !!! بعد عید هم که شوک جدید بنزین ۶ هزار تومانی قراره مردم رو سکته و شوک بده ، عاقبت رییس بودن با ۶کاس سواد میشه دلار ۶۰تومانی چ کسری بودجه صدها میلیارد تومانی

  • ناشناس

    آیا دلار پایین میاد یا نه

  • ناشناس

    پیشنااد برای کنترل قیمت دلار فروش دلار بادلیل(واردات یا ویزا و…)