کد مطلب: ۵۸۸۲۰۵

تردید کارشناسان از آینده بازار طلا / پیش‌بینی قیمت طلا و سکه ۲۵ مهر

تردید کارشناسان از آینده بازار طلا / پیش‌بینی قیمت طلا و سکه ۲۵ مهر

اونس جهانی طلا در بازار امروز روند با ثبات اما کاهشی را داشت و با نرخ ۱۷۶۷ دلار بازار هفته خود را پایان داد. با افزایش قیمت دلار در بازار آزاد امروز، قیمت طلا و سکه در بازار امروز روند افزایشی داشتند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در بازار امروز اونس جهانی طلا به ۱۷۶۷ دلار رسید. در سایت اتحادیه طلا تهران قیمت طلا ۱۸ عیار یک میلیون و ۱۴۱ هزار تومان اعلام شد.

قیمت سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان اعلام شد. این قیمت در سایت اتحادیه طلا در صورتی اعلام شده است ک سکه در بازار آزاد در کانال ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت خورده است.

روز جمعه در معاملات پشت خطی دلار، قیمت این ارز در مقاطعی به بالای محدوده ۲۷ هزار و ۳۰۰ تومان رفت. این موضوع نیز موجب شد که خریداران بیشتری وارد بازار فلز گران بهای داخلی شوند و به تبع این اتفاق در دوره زمانی کوتاهی، سکه وارد محدوده ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان شد.

قیمت دلار در بازار امروز افزایش یافت و به نرخ ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان رسید، افزایش نرخ ارز در کنار افزایش اونس جهانی در روزهای آخر هفته(پنجشنبه و جمعه) موجب افزایش قیمت سکه و طلا در بازار شد.

افزایش قیمت‌ها ادامه دارد؟

فعالان بازار سکه عقیده دارند قیمت‌ها در بازار طلا و سکه فردا با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی، اگر اخبار و سیگنال خاصی رخ ندهد تغییرات زیادی نخواهد داشت. اگر روز یکشنبه و دوشنبه افزایش نرخ ارز ادامه داشته باشد و روز دوشنبه اونس جهانی روند افزایشی خود را ادامه دهد احتمال ادامه افزایش قیمت‌ها وجود دارد.

تردید کارشناسان کیتکو از رشد قیمتی طلا

پس از این که قیمت طلا اواسط هفته گذشته تحت تاثیر آمار تورم داغتر از حد انتظار ۴۰ دلار صعود کرد، نتوانست مرز روانی ۱۸۰۰ دلار را بشکند که باعث یک دور دیگر ریزش قیمت شد.

بهای هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار آمریکا ۲۹ دلار و ۶۰ سنت معادل حدود ۱.۷ درصد کاهش یافت و در ۱۷۶۸ دلار و ۳۰ سنت بسته شد. با این حال قیمت طلا برای کل هفته ۰.۶ درصد رشد کرد که بزرگترین رشد هفتگی از هفته منتهی به سوم سپتامبر بود.

در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت، ۱۳ نفر شرکت کردند که ۳۸.۵ درصد نسبت به افزایش قیمت طلا خوش بین بودند و به همین میزان مشابه به کاهش قیمت طلا رای دادند و ۲۳ درصد هم نظر خنثی داشتند.

در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران غیرحرفه ای، ۱۴۲۵ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۶۸ درصد به افزایش قیمت طلا و ۱۹ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند در حالی که ۱۳ درصد نظری نداشتند.

عاملی که در کاهش قیمت طلا موثر بود، آمار خرده فروشی بهتر از حد مطلوب بود که نشان داد بانک مرکزی آمریکا می تواند در خصوص تعدیل برنامه خرید اوراق قرضه یا افزایش نرخهای بهره با دست بازتری عمل کند.

آدریان دی، رییس شرکت مدیریت دارایی آدریان دی به کیتکونیوز گفت: تا زمانی که بازار پی ببرد هر گونه تحکیم سیاست پولی از سوی بانک مرکزی آمریکا و سایر بانکهای مرکزی بزرگ جهان دیرهنگام بوده است، این فراز و فرودها ادامه خواهد یافت. زمانی که این اتفاق بیافتد، گفتن آن دشوار است اما وقتی اتفاق بیافتد، طلا جهش شدیدی خواهد داشت و هر چه این اتفاق دیرتر بیافتد، حرکت صعودی طلا شدت بیشتری خواهد داشت.

مارک چندلر، مدیرعامل شرکت بانوک برن گلوبال فارکس اظهار کرد: در حال حاضر بازار افزایش احتمالی نرخهای بهره در نیمه دوم سال آینده را پیش بینی می کند که زودتر از تصور قبلی است. وی در ادامه افزود: من همچنان نسبت به طلا بدبین هستم. صعود چشمگیر متعجبم خواهد کرد اما طلا از میانگین قیمت ۲۰۰ روزه و محدوده ۱۸۰۰ دلار عقب نشینی کرده است.

عقبگرد ۱٫۵ درصدی بهای اونس طلا

در حالی که افزایش سوددهی اوراق قرضه دولت آمریکا و افزایش غیرمنتظره خرده فروشی در این کشور طی ماه سپتامبر سبب کاهش جذابیت بازار طلا برای سرمایه گذاران شده است، قیمت طلا روز جمعه شاهد کاهش بود.

به نقل از رویترز، قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات دیروز با ۱٫۵۷ درصد کاهش به ۱۷۶۷ دلار و ۶۲ سنت رسید. قیمت فلز زرد در پایان معاملات آتی روز جمعه نیز با ۱٫۷ درصد افت به ۱۷۶۸ دلار و ۳۰ سنت رسید.

فیلیپ استریبل تحلیلگر موسسه بلو لاین فیوچرز در این باره گفت: «همه چیز به ضرر بازار طلاست. نرخ بهره واقعی در حال افزایش است، ارزش سهام در بازارهای بورس و قیمت بیت کوین نیز رشد داشته است.»

میزان خرده فروشی در آمریکا طی ماه سپتامبر شاهد رشد غیرمنظره ای بود و موجب افزایش ارزش سهام در بازارهای بورس شد.

عامل دیگری که سبب بالا رفتن هزینه فرصت سرمایه گذاری در بازار طلا شد، تقویت نسبی سوددهی اوراق قرضه ده ساله دولت آمریکا بود.

هرچند اکثر سیاست گذاران فدرال رزرو در این باره اتفاق نظر دارند که بانک مرکزی آمریکا می تواند از ماه آینده خرید اوراق قرضه را کاهش دهد، اما آنها به شدت بر سر تورم و اینکه چگونه می توان رشد قیمت ها را کنترل کرد دارای اختلاف نظر هستند.

فواد رزاق زاده تحلیلگر موسسه تینک مارکتس گفت، احتمالا سرمایه گذاران انتظار دارند سیاست های پولی بانک های مرکزی بزرگ تنها به صورت نسبی انقباضی شود و این اقدام مشکل چندان بزرگی برای بازار طلا ایجاد نخواهد کرد.

کاهش اقدامات محرک مالی و بالا بردن نرخ بهره می تواند سبب افزایش سوددهی اوراق قرضه دولتی شده و هزینه فرصت سرمایه گذاری در بازار طلا را بالا ببرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.