خبر مهم:

کد مطلب: ۴۱۱۰۳۳

نماینده سابق ایران در اوپک در گفتگو با تجارت‌نیوز:

پیش‌بینی قیمت نفت در سال آینده / باید ریسک دور زدن تحریم‌ها را به جان بخریم

پیش‌بینی قیمت نفت در سال آینده / باید ریسک دور زدن تحریم‌ها را به جان بخریم

به‌گفته محمدعلی خطیبی، اگر کشورهای عضو اوپک در نشست پیش رو نتوانند میان عرضه و تقاضا تعادلی ایجاد کنند، در آن صورت باید منتظر تضعیف قیمت‌ها در سال آینده باشیم.

فاز اول توافق تجاری میان ایالات متحده آمریکا و چین در جریان است و در صورت دستیابی به توافق، تقاضا برای نفت و قیمت آن افزایش خواهد یافت. با این حال بسیاری بر این باورند که فرآیند توافق تجاری بسیاری طولانی خواهد بود و طی این مدت به‌دلیل افزایش تولید نفت شیل، اوپک می‌تواند در جهت ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا، توافق کاهش تولید را تمدید کند.

محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک در گفتگو با تجارت‌نیوز در مورد آینده قیمت نفت و وضعیت صادرات نفت ایران پاسخ می‌دهد.

با توجه به اینکه فاز اول توافق تجاری میان آمریکا و چین در جریان است، شما چه قیمتی را در سال آینده برای قیمت نفت پیش‌بینی می‌کنید؟

قیمت نفت متاثر از فاکتورهای زیادی است و در حال حاضر، تقاضا کاهش یافته و متاسفانه عرضه رو به افزایش است. بنابراین اگر چنانچه اوپک نتواند عرضه و تقاضا را مدیریت کند، این نگرانی وجود دارد که قیمت‌ها باز هم کاهش یابد.

روند عرضه و تقاضا مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده قیمت نفت است و تا حد زیادی به جنگ تجاری میان کشورهای صنعتی یعنی آمریکا با چین و آمریکا با اروپا بستگی دارد. مناقشات اقتصادی تولیدات این کشورها و باطبع صادراتشان را تحت تاثیر قرار داده و این مساله ظرفیت اقتصاد جهانی را مبهم کرده است.

در عین حال شاهد افزایش عرضه نفت‌ خام‌های غیرمرسوم و شیل هستیم. اگر اوپک بتواند در اجلاسی که پیش رو دارد، برای تعادل میان عرضه و تقاضا در سال آینده تصمیم‌گیری کند، نباید خیلی نگران قیمت‌ها باشیم. اما اگر تعادلی ایجاد نشود این عرضه‌های مازاد ممکن است باعث کاهش قیمت شود.

به‌ هر حال دو سناریو می‌توان پیش‌بینی کرد. اول آنکه اگر اوپک تعادل درستی را برقرار کند در این شرایط ما هم می‌توانیم به قیمت‌های حدود 60 دلار امیدوار باشیم. دوم آنکه اگر این تعادل به ضرر عرضه به هم بخورد، و تولید نفت غیراوپک و غیرمرسوم افزایش پیدا کند، در این صورت مازاد عرضه قطعا باعث ضعف قیمت‌ها خواهد شد و ممکن است ما قیمت‌های کمتر را در بازار مشاهده کنیم.

به نظر شما چه اتفاقی برای صادرات نفت ایران خواهد افتاد؟

صادرات نفت ایران به دلیل شرایط تحریم‌ در همین وضعیتی است که در حال حاضر مشاهده می‌کنیم. باید تلاش‌های بیشتری انجام دهیم تا بتوانیم خارج از این چارچوب‌ها نفت بیشتری را صادر کنیم. با توجه به اینکه راه‌های مرسوم دور زدن تحریم‌ها بسته است باید راه‌های غیرمرسوم را پیدا کنیم.

در حال حاضر مشتری‌ها نگران جریمه‌های سنگینی هستند که در صورت خریداری نفت از ایران باید به آمریکا بپردازند. اما اگر ما بتوانیم راه‌های دور زدن تحریم‌ها را پیدا و اجرا کنیم، طبیعتا می‌توانیم نفت بیشتری صادر کنیم.

اما اگر روندی که الان وجود دارد ادامه یابد، متاسفانه صادرات ما کاهش خواهد یافت. این نکته را هم در نظر بگیرید که هر چه از عمر تحریم‌ها می‌گذرد، اثر آنها کمتر و دور زدنشان راحت‌تر می‌شود. تحریم‌ها مانند یک منحنی هستند و بعد از نقطه اوج به‌تدریج تضعیف می‌شوند.

ما باید از فرصت‌ها استفاده کنیم و نفت بیشتری بفروشیم. اما این مساله به همت، تلاش و ابتکار مسئولین بازمی‌گردد. این کار ریسک‌ها و مشکلات خاص خودش را دارد. اما باید آن‌ها را به جان خرید و وارد عرصه دور زدن تحریم‌ها شد.

جدیدترین اتفاقات مربوط به نفت را می‎توانید در سلسله اخبار قیمت نفت تجارت‌نیوز ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.